Hoe ziet een LINK-les op afstand eruit? Hoe controleer je of cursisten de opdrachten hebben begrepen en hoe organiseer je interactie met cursisten?
Ben je benieuwd naar het antwoord op deze en andere vragen gerelateerd aan onderwijs op afstand? Bekijk dan de onderstaande video waarin VU-NT2 expert en opleider Annemarie Nuwenhoud uitlegt hoe LINK kan worden ingezet in het onderwijs op afstand.
De spreekkaarten van Boom NT2 worden op heel veel verschillende plekken op verschillende manieren ingezet als taalondersteuning. In taalcafés, taalhuizen, ontmoetingsplekken. Mariëlle van Rooij medeontwikkelaar van de spreekkaarten en taalconsulente bij Taal Doet Meer vertelt over haar ervaring met de spreekkaarten, die zeer gewild en effectief blijken bij de cursist.
Praktijkgericht leren was altijd al belangrijk en krijgt in de nieuwe Wet inburgering een nog grotere rol. Ook bij de kwaliteitsinspectie van Blik op Werk wordt de taalaanbieder nu nog uitgebreider beoordeeld op praktijkgericht leren. Met LINK bent u hier goed op voorbereid. Lees het volledige artikel.
There are differences between learners in (language) background and education. There are also differences in the way how people learn and in focus: some are more concerned about formal correctness and others on communicating. So, one learner may want more explanation or detail than another, but it is important that all learners are be able to find the answer to a grammatical question.
LINK is een nieuwe innovatieve methode om Nederlands te leren. In de training Aan de slag met LINK gaan we in op een optimale werkwijze. Een werkwijze waarin de lestijd met de groep besteed wordt aan activiteiten waar de groep toegevoegde waarde heeft: spreken, leergesprekken over taalleren, uitwisselen van ideeën over leven in Nederland etc.
Spreekvaardigheid is van cruciaal belang voor anderstaligen om goed mee te kunnen doen in de Nederlandse maatschappij. Aandacht voor spreken in de NT2-les is daarom onmisbaar. Toch zullen veel NT2-docenten beamen dat het lastig kan zijn cursisten te laten spreken. Verlegenheid of angst om fouten te maken houdt hen vaak tegen.
Ook dit jaar organiseert Stichting Les weer de Schrijfprijs NT2, een schrijfwedstrijd voor NT2- en alfaleerders in Nederland en Vlaanderen die erop gericht is anderstaligen te inspireren tot vrij en creatief schrijven in het Nederlands. In het kader van deze Schrijfprijs, en om docenten te laten zien hoe nuttig én leuk creatief schrijven kan zijn in het taalleerproces, organiseert NT2 Academie de training Creatief schrijven.