Opbouw en didactiek

Vernieuwend en zeer effectief

In dit artikel kunt u meer lezen over de opbouw en de didactiek van DigLin+. Er wordt dieper ingegaan op de geleidelijke opbouw en ingebouwde oefenpatronen, de didactische uitgangspunten en het digitaal werken. 

Opbouw

DigLin+ is geleidelijk opgebouwd: van klank naar woord en van zin naar tekst, ondersteund door beeld en geluid. Door ingebouwde patronen in de oefeningen maakt DigLin+ de cursist zonder expliciete instructie ontvankelijk voor de regelmaat in taal en schrift. Er zijn een heleboel verschillende oefenvormen, die gesorteerd zijn per vaardigheid. Deze opbouw maakt de navigatie tussen de verschillende vaardigheden eenvoudig en overzichtelijk. 

“Ik kan mijn cursisten sneller zelfstandig aan het werk zetten dan voorheen.”

Didactiek

DigLin+ probeert zoveel mogelijk in te zetten op impliciet en deductief leren door de leerder gevoelig te maken voor patronen en structuren. Deze worden vervolgens ingevlochten in het taalaanbod, dat zoveel mogelijk permanent ter beschikking wordt gesteld aan de cursist. 

Naast een aanpak van impliciet en deductief leren, maakt DigLin+ ook gebruik van onderzoekend leren om zo de autonomie van cursisten te vergroten. Dankzij de heldere opbouw en automatische feedback ontdekken cursisten zelf hoe opdrachten werken, wat ze nog niet kunnen en waar ze dit kunnen leren. Op deze manier wordt de motivatie van cursisten verhoogd. Ook bevatten de oefeningen een zeker spelelement, wat de cursisten motiveert om opdrachten goed te maken en te voltooien.

“Door DigLin+ kan ik meer achter mijn leerlingen staan in plaats van voor hen.”

Digitaal werken

Alfabetisering is een lastig proces voor cursisten. Verhoging van de kwantiteit én kwaliteit van oefenmateriaal is daarom belangrjik. Omdat DigLin+ een digitaal progrmamma is, kunnen cursisten vaker en langer aan de slag met oefeningen op maat. 

DigLin+ is een zeer eenvoudig en intuïtief digitaal programma met oneindig veel mogeljikheden om zelfstandig te oefenen. Met behulp van de automatische feedback ontdekken cursisten zelfstandig de werkwijze van opdrachten én krijgen zij inzicht in hun eigen niveau en tempo. Het programma geeft de cursist zo de ruimte om zich zelfstandig wegwijs te maken en dit draagt bij aan het gevoel van autonomie van cursisten.