Dit is er veranderd in de nieuwe DISK 2022

Dit is er veranderd in de nieuwe DISK 2022

DISK is vernieuwd! Onze NT2-methode voor internationale schakelklassen en onthaalklassen voor anderstalige nieuwkomers heeft een inhoudelijke update gekregen. Lees hieronder wat er verandert, maar ook wat er hetzelfde blijft. Zo kun je goed voorbereid aan de slag met de vernieuwde methode.

 

Onderaan deze pagina vind je ook een FAQ met vragen van NT2-docenten over de nieuwe DISK 2022. Misschien staat jouw vraag daar ook tussen?

Nog steeds DISK

Met het vernieuwen van DISK wilden we de kans grijpen om het verouderd materiaal in de methode te updaten, het uiterlijk aantrekkelijker te maken en grote feedbackpunten van NT2-docenten te verwerken.

 

De nieuwe DISK blijft dus de vertrouwde methode zoals je hem al kende, maar beter!  

 

Dit blijft hetzelfde in de nieuwe DISK:  

  • De methodiek: je kunt met DISK blijven lesgeven zoals je dat altijd al deed. 
  • Het grootste gedeelte van de leerwoorden in de woordenlijsten. Alleen de leerwoorden in thema 6 zijn vernieuwd. 
De nieuwe DISK blijft dus de vertrouwde methode zoals je hem al kende, maar beter!

In het kort: dit verandert er in DISK 2022

De grootste verandering in DISK is dat de thema’s geactualiseerd zijn. Ook hebben we het uiterlijk van DISK op de schop genomen.

 

Dit verandert er in DISK 2022: 

 

1. Thema Naar school is geschrapt

Het thema Naar school is uit DISK gehaald, omdat het thema Kennismaking beter past als eerste thema. Er zijn nu 20 thema's in totaal.

 

2. Aanpassing van de thema’s Ruzie en Verliefd zijn 

Deze twee thema’s waren niet meer van deze tijd en zijn inhoudelijk vernieuwd met nieuwe lees- en luisterbronnen en aangepaste taken. Lees hieronder over de veranderingen van de thema's in meer detail.

 

3. Uitbreiding bij de Taken

NT2-docenten gaven aan dat sommige taken te snel gingen en dat ze teveel eigen materiaal erbij moesten maken. Daarom zijn de taken voorzien van extra uitleg en/of opdrachten om de stof te verhelderen. Hieronder kun je verder lezen over de veranderingen van de taken.

 

4. De woordenlijsten zijn vertaald

Op veler verzoek zijn de woordenlijsten nu naar 18 talen vertaald: Engels, Arabisch, Chinees, Dari, Duits, Engels, Farsi, Frans, Oekraïens, Pools, Portugees, Russisch, Somalisch, Spaans, Thai, Tigrinya, Turks, Vietnamees. Klikken leerlingen op de leerwoorden in DISK, dan horen ze de uitspraak én zien ze direct de vertaling.

 

5. De opmaak

De leesbronnen zijn authentiek en herkenbaar opgemaakt: een e-mail is vormgegeven als een e-mail en een gesprek op mobiel lijkt op een What's App gesprek. Ook het logo van DISK is vernieuwd.

 

oud vs nieuw logo DISK

Toelichting uitbreiding thema's en taken

De thema's met bijbehorende taken hebben een update gehad. Dit gaat er veranderen:  

 

1. Een nieuw blok “Wat oefen je” 

Aan de start van een thema is een blok “Wat oefen je” toegevoegd. Hierdoor weten docent en leerling wat ze kunnen verwachten van het thema.

 

2. Verduidelijking van taken

De omschrijving van de taak is verhelderd. Daarnaast zijn in de docentenaanwijzingen aanwijzingen voor ondersteuning en/of feedback toegevoegd. Tot slot hebben we ter verduidelijking op een paar plaatsen van een werkblad een oefening gemaakt. 

 

3. Er zijn C-opdrachten toegevoegd en bijgesteld

Er zijn meer tussenstappen richting de D-opdracht toegevoegd. De kerngedachten bij het ontwikkelen hiervan waren: wordt de D-opdracht voldoende voorbereid, zowel qua taal als qua inhoud? En is de lijn in de taak mooi helder?  

 

Aan de hand hiervan hebben we dit veranderd:

  • Soms laten we de leerling bij C veel meer oefenen met taal. Daarbij wordt o.a. gestuurd op oefenen met leerwoorden en zinnetjes die nodig zijn voor de eindtaak.  
  • Soms laten we de leerling meer inhoudelijke voorbereiding doen. 

 

4. De D-opdrachten zijn bijgesteld

  • De oude D-opdrachten hadden soms wat meer structuur nodig en meer duidelijkheid over wat de resultaten moeten zijn. Dit hebben we toegevoegd.   

  • Soms had de taak te weinig body. Daarom zijn er delen toegevoegd. Bijvoorbeeld nog een schrijfopdracht of spreekopdracht. Het materiaal wordt daardoor rijker.  

 

7. Overige kleinigheden zijn geactualiseerd

Zo moest een groepsopdracht vervangen worden, omdat het filmpje dat gebruikt werd niet meer beschikbaar is.  
 
Wordt de D-opdracht voldoende voorbereid, zowel qua taal als qua inhoud? En is de lijn in de taak mooi helder?

Aanpassingen in het thema "Verliefd"

Thema 6 Verliefd zijn heet nu Ik vind je lief! en wijkt sterk af van het oude thema, omdat de inhoud is verbreed van alleen verliefdheid naar liefde in het algemeen. Dit is er nog meer veranderd: 

 

1. De start

Het thema begint met een nieuwe taak; een taak waarin de leerlingen iets doen met een beroemd liefdesverhaal; Romeo en Julia. Bij dit verhaal is een opdrachtenreeks gemaakt, zodat leerlingen op een veilige manier ideeën over liefde en verliefdheid kunnen uitwisselen. Het gaat immers niet over hun eigen leven en gevoelens, maar over die van anderen. Als leerlingen dingen kwijt willen dan kan dat, maar dat hoeft niet.  

 

2. De bronnen

De luisterbron is inhoudelijk fiks bijgesteld en de leesbron is helemaal nieuw.  

 

3. De taken

De volgorde en de inhoud van de taken is veranderd. Ter illustratie: in taak 2 interviewen de leerlingen elkaar: "Van wie houd je heel veel?". Dat sluit aan bij de nieuwe leesbronnen, waarin een paar mensen hierover vertellen. Bij de taak is er ruimte om allerlei mensen te noemen waar je van houdt, zoals ouders, broers/zussen, vrienden, maar ook bijvoorbeeld een huisdier. Het hoeft dus niet per se over een romantische liefde te gaan.

 

4. Vormgeving

De huidige foto's en animaties pasten niet meer bij het bredere thema liefde en zijn daarom aangepast.   

Als leerlingen dingen kwijt willen dan kan dat, maar dat hoeft niet.

Aanpassing in het thema "Ruzie"

Van een aantal scholen hoorden we dat thema 8 Ruzie geen goede sfeer in de klas veroorzaakte. Om dat te voorkomen, is de toon van het thema helemaal veranderd. Het thema is veiliger geworden. Bovendien zijn bij de docentinstructies instructies toegevoegd om te stimuleren dat het thema de juiste invalshoek houdt.

Vragen over DISK 2022

We hebben al heel wat goede vragen van NT2-docenten gekregen over de nieuwe DISK 2022. Deze hebben we hieronder voor je opgesomd. Misschien staat het antwoord op jouw vraag er ook tussen? 

 

1. Als ik een code bestel voor een leerling die al met DISK werkt. Krijgt hij dan de nieuwe of de oude DISK?

De oude DISK en de nieuwe DISK (DISK 2022) worden naast elkaar verkocht. Je kunt ervoor kiezen om met de leerlingen die werken met de oude DISK te laten overstappen naar de DISK 2022, of de oude af te maken. 

 

Let op: de oude DISK wordt langzaam uitgefaseerd. Daarom raden we aan om voor nieuwe leerlingen altijd met DISK 2022 te werken. 

 

2. Ik werk nu met de oude DISK. Stappen we dan automatisch over als de nieuwe DISK uitkomt?

Nee. DISK 2022 en de oude DISK zijn twee aparte producten. Werk je nog met de oude DISK? Dan kom je niet automatisch in de leeromgeving van DISK 2022 terecht. 

 

4. Kan ik voor de leerlingen die al met DISK werken nog de oude DISK bestellen? Hoelang kan dat nog? En hoe plaats ik deze bestelling? In de webshop, of per mail?

Voorlopig blijven de oude DISK en DISK 2022 naast elkaar bestaan. Dat zal nog zeker een halfjaar zo zijn. De bestelling kan gewoon via de webshop; we zorgen dat je duidelijk het verschil ziet in de webshop tussen de oude DISK en DISK 2022.

 

Na verloop van tijd zal het oude product weggehaald worden. Stap dus zo snel mogelijk over. 

Deze zaken zijn vooralsnog niet herzien.

Thema 1 is in een later stadium van de ontwikkeling van oude DISK toegevoegd als beginthema, omdat het oorspronkelijke thema 1 te ingewikkeld zou zijn als startthema.

 

Bij de herziening hebben we besloten dat het thema "Naar school" niet goed past bij de rest van DISK: het wijkt erg af qua opbouw. De auteurs hebben daarom besloten om het thema te laten vervallen en niet herschrijven.

 

In plaats daarvan wordt het oorspronkelijke thema 1 en huidige thema 2 nu weer het startthema en is het wat herschreven en simpeler gemaakt zodat het weer als startthema voldoet.

Een presentatie is mogelijk. Neem contact op met nt2sales@boom.nl

8. Waarom is DISK vernieuwd? 

 

Vu NT2, Boom NT2, maar ook NT2-docenten vonden dat een aantal onderwerpen in DISK verouderd waren. Op basis van feedback van docenten zijn de thema's herschreven, gecorrigeerd, aangevuld en geactualiseerd. Op veler verzoek zijn er vertalingen van leerwoorden toegevoegd in wel 17 talen.

 

De leesteksten waren qua uiterlijk ook niet meer van deze tijd. Vandaar dat we deze authentiek en aantrekkelijk hebben opgemaakt. 

 

9. Ik heb aanvullend materiaal voor mijn lessen gemaakt met de oude DISK, kan ik dit nog gebruiken?  

 

Qua methodiek en volgorde van de thema’s is er niks veranderd. Je kunt met DISK werken, zoals je altijd al deed. De woordenlijsten zijn allemaal hetzelfde gebleven, met uitzondering van thema 6, daarvan is de woordenlijst aangepast en zijn er nieuwe woordoefeningen gemaakt. Je kunt dus met een kleine aanpassing jouw aanvullend materiaal gewoon blijven gebruiken. 

 

10. Kan ik ergens een voorbeeld van DISK 2022 vinden?

Op dit moment is er helaas nog geen proeflicentie beschikbaar.