Hier is een selectie van uitgaven die behoren tot de basisuitrusting van een NT2-docent. Hiermee stap je vol vertrouwen het klaslokaal binnen.
Als docent sta je vaak alleen voor de klas en maak je voortdurend afwegingen. Welke oefening ga ik inzetten? Laat ik de cursist in groepjes werken of niet? Hoe zal ik dit onderwerp nou eens inleiden? Is er een prikkel...
Het Handboek Nederlands als tweede taal in het volwassenenonderwijs is onmisbaar op de boekenplank van elke NT2-docent. Dit boek biedt een uitgebreid overzicht van wat er te weten is over taalonderwijs Nederlands aan ...
REFLANG#Lees meerHoe richt je je NT2-les het beste in? Heb je je klassenmanagement op orde? Hoe geef je het beste feedback? Hoe ga je om met je leergang, geef je instructies en zet je werkvormen in? Het beroep van NT2-docent vraagt om...
REFLANG#Lees meerLes is al veertig jaar het vaktijdschrift voor iedereen die betrokken is bij het onderwijs aan anderstaligen in Nederland en Vlaanderen. De artikelen houden je op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het NT2-ond...
Het geven van goed NT2-onderwijs vraagt vakinhoudelijke kennis en didactische vaardigheid. Het een kan niet zonder het ander. In de artikelen uit de Vakwerkreeks worden beide dan ook steeds gecombineerd. De artikelen ...
REFLANG#Lees meerIn Nederland en Vlaanderen wordt aan verschillende instellingen onderzoek verricht naar het verwerven, leren en onderwijzen van het Nederlands als tweede taal. Eén van de doelstellingen van de Beroepsvereniging van Do...
REFLANG#Lees meerFocus op taal is een basisboek voor docenten Nederlands als tweede taal. Het boek verbindt informatie over het Nederlandse taalsysteem op een heldere en praktische wijze met taal leren en met taaldidactiek. Iedere NT2...
REFLANG#Lees meerOp deze uitgave hebben docenten en cursisten nu al jaren gewacht: hét antwoord op de meest prangende vragen van NT2-cursisten.
Wanneer gebruik je ‘je’ en wanneer ‘jij’? Is het ‘iedereen zijn’ of ‘iedereen is’? Is ...
REFLANG#Lees meerCursisten die wegdromen, weinig inbreng hebben of zelfs in slaap vallen tijdens presentaties, trainingen of coachgesprekken... Deze situaties kunnen aanleiding zijn om eens wat langer stil te staan bij de werkvormen d...
REFLANG#Lees meerMet Focus op VUT willen de auteurs je overtuigen, en de basis onder het VUT-model versterken zodat je als vanzelf het VUT-model integreert in jouw lessen en in jouw lespraktijk; niet omdat het moet maar omdat het werk...
REFLANG#Lees meerDoor welke bril kijk je naar de wereld? En naar anderstaligen? En door welke bril kijken zij?
In het taalonderwijs aan en de begeleiding van anderstaligen spelen veel cultureel bepaalde opvattingen en gedragingen ...
REFLANG#Lees meerNederland en Vlaanderen worden steeds meertaliger. Dat biedt kansen op het gebied van burgerschap en economie, maar levert ook nieuwe uitdagingen op: achterstanden bij leerlingen op school worden door velen geweten aa...
REFLANG#Lees meerHet Groot Werkvormenboek 2 is een vervolg op Het Groot Werkvormenboek 1, waarvan inmiddels meer dan 50.000 exemplaren zijn verkocht. Het is dé inspiratiebron voor iedereen die bijeenkomsten zoals overleggen, traininge...
REFLANG#Lees meerFC Sprint2 is een geheel andere aanpak van het aanleren van Nederlands aan anderstaligen. FC Sprint2 is een combinatie van een visie op leerprocessen én een databank met leerstof, ingedeeld in bronnen.
De methode gaat...