FC Sprint2 is een geheel andere aanpak van het aanleren van Nederlands aan anderstaligen. FC Sprint2 is een combinatie van een visie op leerprocessen én een databank met leerstof, ingedeeld in bronnen.
De methode gaat uit van elf stellingen, zoals: 'het leerrendement groeit als cursisten verantwoordelijkheid dragen of 'leren is dingen doen die je niet kunt'. Vervolgens worden de stellingen vertaald in praktijksituaties en opdrachten die je als docent aan de leerling geeft.
Sprint2-docenten fungeren als coach. Zij leggen met hun opdrachten de lat net een beetje te hoog. Ze geven bij iedere opdracht de bronnen waarmee de leerling zich een vaardigheid zelfstandig leert eigen maken, en het geleerde moet de cursist laten zien in een presentatie.
In dit boek beschrijft Jan Deutekom, de bedenker van deze aanpak, wat de Sprint2-methode precies is, hoe die werkt en hoe je die kunt implementeren in je eigen lesomgeving. De methode is gebaseerd op eigen onderwijservaringen. Het Friesland college, waar de auteur doceert, gebruikt de Sprint2-methode al sinds 2005 en de resultaten zijn spectaculair! Het leertempo gaat met sprongen vooruit: cursisten die werken volgens de Sprint2-aanpak zitten na acht weken taalles vlakbij het niveau van 'normale' cursisten na veertig weken.