Boom ISK

Schakel naar je toekomst

Een belangrijke groep anderstaligen in Nederland zijn de leerlingen in internationale schakelklassen (ISK). Boom breidt het aanbod voor deze doelgroep de komende tijd uit, met methodes die niet alleen gericht zijn op reguliere taalvaardigheden, maar ook op taalondersteuning bij het specifieke jargon van vakken in het middelbaar onderwijs. Zo begeleidt Boom ISK anderstalige leerlingen bij het maken van de schakel naar hun toekomst in Nederland.

NIEUW! KIK Kennis in de klas

Met een drietal sterke ISK-methodes voor taal, rekenen en lezen reeds op de plank, starten wij dit voorjaar met de ontwikkeling van methodes voor de zaakvakken op de ISK onder de titel: KIK Kennis in de klas. KIK reikt leerlingen de voor de zaakvakken onmisbare woordenschat aan en bereidt ze voor op het reguliere onderwijs. Zo zijn ze klaar voor de toekomst en kunnen ze presteren op niveau! Meld u aan voor onze nieuwsbrief, en blijft zo op de hoogte van het laatste nieuws rondom KIK en het andere materiaal van Boom ISK. 

 

We horen graag van u welke zaakvakken u hierbij van belang acht. Laat het ons weten via de mail (nt2@bua.nl) of telefonisch (020-5200 126).

Alfabetisering

DigLin+

DigLin+ is een digitale alfabetiseringsmethode voor anderstalige jongeren en volwassenen. De methode is zo opgezet dat de ongeschoolde leerder ermee uit de voeten kan en zich toch op een volwassen, zelfstandige manier het Latijnse schrift aanleert. De cursist werkt geleidelijk, en zelfstandig, van klanken, naar woorden, naar zinnen en korte teksten, daarbij ondersteund door beeld en geluid. Cursisten ervaren DigLin+ als een prettige én veilige methode om mee te werken, die hen aanzet tot zelf nadenken en zelf beslissen.

 

Apart verkrijgbaar is DigLin+ Samen werken in de klas. A, B, C en lezen 1, een boek met vragen en tips voor verdere verwerking van het geleerde in de digitale methode. Een vervolgdeel verschijnt later dit jaar.

Taalmethodes

DISK

DISK wordt herzien! Vanaf september 2018 treedt DISK in de voetsporen van LINK, en krijgt het digitale platform een volledige make-over. Naast de 21 vertrouwde thema’s presenteren we daarnaast op veler verzoek talloze vernieuwde woordenschatoefeningen en toetsen waardoor de leerlingen intensief de leerwoorden kunnen oefenen. Ook is de grammaticamodule compleet vernieuwd: deze laat de leerling vanuit een auditieve input de regel ontdekken en zelf in praktijk brengen. Naast een nieuwe, frisse en rustigere look, is er aan het platform een berichten- en feedbackservice toegevoegd. Leerlingen kunnen uitgevoerde oefeningen en taken indienen, waarop de docent direct inhoudelijke feedback kan geven. Hiermee houdt de docent goed zicht op de vorderingen van zijn leerlingen. U kunt van de bestaande DISK zonder problemen overstappen op DISK 2.0

 

Apart verkrijgbaar blijft het Oefenboek DISK woorden, dat met uitgebreide oefenmogelijkheden een mooie aanvulling is op de digitale methode. Het Werkboek DISK taken bevat alle taken uit DISK, zodat leerlingen die desgewenst op papier kunnen maken.

 

Zeg 't eens

Zeg 't eens is een communicatieve en functionele methode Nederlands voor leerlingen van tien jaar of ouder. De methode is speciaal ontwikkeld om aan te sluiten bij het taalgebruik van jongeren. De 18 lessen hebben thema's die passen bij de belevingswereld van jongeren, hebben een duidelijke structuur en zijn rijk geïllustreerd. Woordenlijsten zijn beschikbaar in het Engels, Frans, Spaans, Turks en Arabisch.

Deelvaardigheden

WISK

Wiskundeles in het middelbaar onderwijs is ontzettend talig. Die 'wiskundetaal' kan anderstalige jongeren belemmeren bij het begrijpen van de wiskunde: omdat deze leerlingen het specifieke taalgebruik van dit vak niet beheersen, krijgen zij niet de kans dit naar eigen vermogen te leren. WISK, geschreven door een wiskundedocent op een ISK, is een laagdrempelige methode die deze wiskundetaal onder de loep neemt. Heldere full colour-illustraties helpen begrippen als 'parallel' en 'overstaande zijden' voor de ISK-leerling inzichtelijk te maken.

 

Er is keuze tussen twee niveaus, waarmee gedifferentieerd kan worden tussen de wat langzamere leerlingen (WISK X) en de snelle leerlingen (WISK Y). WISK X en WISK Y verschijnen respectievelijk in mei en juni van dit jaar.

 

Ster in lezen

Deze methode is speciaal ontwikkeld voor anderstalige jongeren die aan het begin staan van de ontwikkeling van hun leesvaardigheid in het Nederlands. De korte teksten, de heldere illustraties en de begripsvragen helpen de leerlingen hun leesvaardigheid stap voor stap en op plezierige wijze te ontwikkelen en verbeteren.

 

Ster in lezen, Alfa A is nu beschikbaar. Vervolgmethodes op niveau Alfa B en Alfa C zijn in ontwikkeling.

Van de ISK naar regulier onderwijs

ISK-portfolio

Het ISK-portfolio helpt leerlingen hun eigen voortgang bij te houden. Het bevat een map waarin zij hun uitgevoerde taken en opdrachten kunnen bewaren, en beoordelingsmodellen en -lijsten waarmee ze, samen met de docent, hun werk kunnen nakijken. Ook worden de eisen van verschillende CEF-taalniveaus in voor de leerlingen begrijpelijke taal uiteengezet, zodat ze goed inzicht hebben in wat er van hen verwacht wordt en hoe ze dat kunnen bereiken.

 

Docenten kunnen gratis een docentenhandleiding downloaden, waarin wordt uitgelegd hoe zij het meest effectief met het portfolio kunnen werken.

 

Stageboeken

Voordat anderstalige leerlingen de overstap van de ISK naar een reguliere middelbare (praktijk)school maken, lopen zij vaak ter voorbereiding al een weekje stage op hun nieuwe school. De stageboeken zijn handige werkboeken die de leerlingen begeleiden bij deze week proefdraaien. Dankzij de opdrachten in dit boek kunnen de leerlingen hun stageweek optimaal benutten.

 

De stageboeken zijn in drie verschillende niveaus beschikbaar, corresponderend met het onderwijsniveau op de (toekomstige) middelbare school: PRO-stageboekVMBO-stageboek en HAVO/VWO-stageboek.