NT2 op maat óók voor de niet, weinig of praktische geschoolde leerder

NT2 op maat óók voor de niet, weinig of praktische geschoolde leerder

Geef je les aan praktisch opgeleide cursisten? Of aan cursisten die weinig of geen onderwijs hebben gehad?  Speciaal voor deze groep cursisten is de succesvolle reeks NT2 op maat nu ook uitgebreid met een volledige leerlijn voor de praktisch of niet geschoolde cursist.

 

 

 

UItgangspunten van NT2 op maat voor de praktisch geschoolde

Niet of praktisch geschoolde cursisten hebben vaak een gebrek aan zelfvertrouwen. Zij hebben veel baat bij kleine stappen en veel herhaling. Daarbij werkt de cursist het liefst met de docent. Zelfstandig werken blijkt best lastig. Sandra Duenk, auteur van o.a. Van start en Klim op, werkte al tijdens haar studie met niet of praktisch geschoolde cursisten en weet als geen ander waar je bij deze groep op moet letten; hoe je ze helpt en motiveert bij het zich eigen maken van de Nederlandse taal. In een interview vertelt zij over de uitgangspunten bij het maken van de NT2 Op maat leerlijn voor de lager opgeleide. Lees het interview>

 

 

Kenmerken

De leerlijn NT2 op maat voor de praktisch geschoolde cursisten kenmerkt zich door:

 

  • De zorgvuldige opbouw
  • De aandacht voor herhaling
  • Veel audio en visuele ondersteuning
  • De aandacht voor leren leren
  • De aansprekende praktijkopdrachten
  • Een uitgebreide examenvoorbereiding

 

Zorgvuldige opbouw

De cursist wordt in kleine, eenvoudige stappen door de leerstof geleid. Daarbij bouwt de methode voor de lager opgeleide meer stappen in van gestuurde opdracht naar vrije opdracht.

 

Aandacht voor herhaling

Naast de oefening van verschillende vaardigheden is er ook op regelmatige basis aandacht voor grammatica en woordenschat. Woorden en grammatica worden (ongemerkt) ingeslepen. Daar veel herhaling nodig is, is de methode zo gemaakt dat er ook veel herhaling in zit. Op minstens zes momenten wordt de stof herhaald.

 

NT2 op maat biedt tevens de taal op verschillende manieren aan. Zo oefent de cursist hetzelfde maar dan op een andere manier, alles volgens het ABCD-model aansluitend op het ERK.

'De les voelt als eenvoudig, terwijl er toch veel wordt aangeboden.'

De cursist heeft bij elk thema de mogelijkheid om naar het taalaanbod te luisteren, het na te spreken en het vervolgens zelf te gebruiken. Elk thema heeft ondersteunend beeldmateriaal ter verduidelijking en voor de uitleg.

 

Veel audio en visuele ondersteuning

De Op-maatreeks voor praktisch geschoolde leerders maakt veel gebruik van ondersteunend beeldmateriaal en van veel audio-ondersteuning. Alles is daarbij zo aantrekkelijk mogelijk gemaakt, van pagina-opmaak tot wisseling in werkvormen en aansprekende opdrachten. Ook de onderwerpen sluiten aan bij de belevingswereld van de cursist.

'Cursisten krijgen zo het gevoel van ‘dit gaat over mij.’

Aandacht voor leren leren

Zelfstandig werken blijkt soms best lastig voor mensen die korter op school hebben gezeten. Daarom is in elk hoofdstuk een tip over 'Leren leren' geplaatst. Ook staan er tips in voor de cursist hoe te participeren.

 

Een uitgebreide examenvoorbereiding

Overal en systematisch staan in de methode oefeningen als voorbereiding op het Staatsexamen.

 

Onderdelen

De reeks voor de praktisch geschoolde, niet of weinig opgeleide leerder bestaat uit:

 

 

 

Inkijkexemplaren

  • Klik hier om een inkijkexemplaar van Klim op te bekijken en krijg een indruk van de thema's.  
  • Klik hier om een inkijkexemplaar van Wind mee te bekijken en krijg een indruk van de thema's. 
  • Klik hier om een inkijkexemplaar van Blink uit te bekijken en krijg een indruk van de thema's.