Grammatica in LINK

Een nieuwe, effectieve aanpak

Focus op grammatica is niet voor alle cursisten op hetzelfde moment zinvol. In LINK  is de grammaticatraining uit het groepsgedeelte gehaald. Impliciet komt daar de grammatica aan bod, expliciet wordt de grammatica in de grammatica-trainer aangeboden. De opzet ervan is anders en uitgebreider dan die van traditionele grammaticatrainers.

De grammatica is zorgvuldig verwerkt in de lees- en luisterteksten, zodat cursisten stap voor stap kennismaken met nieuwe onderwerpen. De cursist kan vervolgens de grammatica oefenen in de grammaticatrainer op ieder gewenst moment.

 

De opzet van de grammaticatrainer is vernieuwend. In LINK  begint elk grammatica-onderwerp met luisteren, om het verschijnsel waar het om gaat goed op te merken.

'Dan hoort de cursist het verschil.'

Pas aan het eind van een oefenreeks staat de grammaticale regel vereenvoudigd weergegeven. De regel wordt meestal via een paar heldere voorbeelden aangeboden, met zo nodig minimale uitleg in eenvoudige woorden. Lastige grammaticale termen worden niet gebruikt.

 

De grammaticatrainer werkt van receptief naar productief. In de uitgebreide oefenreeksen in de trainer zijn alleen maar hoogfrequente woorden en zoveel mogelijk functionele zinnen verwerkt, met als nevendoel die in te slijpen.


De stof is in kleine hapklare brokken aangeboden, zo behandelt LINK  bijvoorbeeld ‘geen’ en ‘niet’ op verschillende plaatsen.

 

Spelling heeft geen prominente rol in de trainer. Spelling is wel belangrijk, maar spreken, lezen en luisteren zijn in het beginstadium belangrijker. LINK  gaat ervan uit dat correct spellen 'meekomt' met het steeds weer oefenen met frequente woorden en zinnen.