Hoe richt je je NT2-les het beste in? Heb je je klassenmanagement op orde? Hoe geef je het beste feedback? Hoe ga je om met je leergang, geef je instructies en zet je werkvormen in? Het beroep van NT2-docent vraagt om 'lesvaardigheid': een flexibele houding, inzicht in de stof en in de student. Daarom geeft dit boek de (beginnende) NT2-docent praktische handvatten die hem of haar direct helpen bij het kundig lesgeven aan anderstaligen, waarbij bovendien volop rekening wordt gehouden met de verschillende belangen, wensen en achtergronden van de leerders.
In LESvaardig worden aan de hand van herkenbare situaties uit de lespraktijk didactische competenties uitgelicht. De gebruikers krijgt opdrachten aangereikt die hem of haar helpen bij het verwerven van inzicht in verschillende les- en leerprocessen. Ook wordt in LESvaardig aangezet tot reflectie op het eigen handelen en gestimuleerd tot uitwisseling van ervaringen met studiegenoten of collega's. Dit boek geeft de docent ideeën die direct in de les kunnen worden toegepast over uiteenlopende onderwijsaspecten, van het controleren van presentatie tot het zorgen voor input en het opgeven van huiswerk. Het staat vol met praktische tips voor succesvolle NT2-lessen en voor een betere begeleiding van anderstaligen bij het leren van de Nederlandse taal.