Skip to main content
Meest complete NT2-assortiment
Gratis bezorgd binnen Nederland vanaf € 20,-
Wereldwijde verzending
Logo
Inloggen
Klantenservice
  • Support
  • Bestellen
  • ​Retourneren
  • Docentenservice
  • Contact
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
nl
    Nederlands
    English
Shop School Docent
  • Lesmateriaal
    Terug naar hoofdmenu
    Volwassenen
    Alle uitgavenLINKDigLin+NT2 op maatDelftse methodeNederlands-serieKlasNLStart.nlTaaltalent
    Jeugd
    Alle uitgavenDigLin+Hotel HalloPlein 16DISKSterrenreeksKIK
    Deelvaardigheden
    Alle uitgavenGrammaticaLezenSchrijvenSprekenWoordenschatVaktaalRekenen
    Alfabetiseren
    Alle uitgavenDigLin+SterrenreeksAlfaschriftGoedgeletterd
    NT1
    Alle uitgavenTaal - lezen - schrijvenDigitale vaardighedenRekenenWelzijn en werk
    Examens
    Terug naar hoofdmenu
    Inburgeringsexamen buitenland (A1)
    Naar Nederland
    Inburgeringsexamen (A2)
    Alle uitgavenTaal (A2)KNMMAP/ONAPortfolio
    Staatsexamen NT2 (B1)
    Alle uitgavenTaal (B1)KNMMAP/ONAPortfolio
    Staatsexamen NT2 (B2)
    Alle uitgavenTaal (B2)KNMMAP/ONAPortfolio
    Docentmateriaal
    Terug naar hoofdmenu
    Docentmateriaal
    Alle uitgavenDidactiekWerkvormenAbonnementenDocentaanvragen
    Inspiratie
    TrainingenArtikelenWebinarsNT2 Community
    Toetsen
    Terug naar hoofdmenu
    Volwassenen
    NiveautoetsenWoordenschattoetsenNT2 Oefening
    Jeugd
    Leerlingvolgsysteem (LVS)
Artikelen Meer Nederlands spreken buiten de les
Terug
Lesinspiratie

Meer Nederlands spreken buiten de les

 Redactie
  24 juli 2024
  Leestijd:
  177964x gelezen
Voor veel NT2-cursisten is het lastig om contact te maken met Nederlanders. Hierdoor blijven de spreekuren vaak beperkt tot de NT2-les. Dat is jammer, want het is bekend dat spreken met andere mensen, in reële situaties buiten de les, het leren van de taal bevordert. Maar hoe stimuleer je cursisten buiten de les te spreken? Met buitenschoolse opdrachten! Met de juiste begeleiding krijgen de cursisten zo de nodige extra spreekuren. Maar waar te beginnen?

Het begin blijft in de klas

Het is goed om je te realiseren dat aan het begin van ieder NT2-traject de meeste spreekopdrachten in het klaslokaal zullen plaatsvinden. Cursisten hebben een basis en een veilige omgeving nodig om in te oefenen. Ook nadat het A1-niveau is bereikt, zal spreken altijd een belangrijk onderdeel blijven van de NT2-les. De kunst is om het spreken in de les te gebruiken om het spreken buiten de les te oefenen en bevorderen.

 

Goede voorbereiding

Wanneer je aan de slag gaat met buitenschoolse opdrachten, is het belangrijk om de opdrachten goed voor te bereiden en structureel na te bespreken. Het kost misschien wat tijd, maar het is een waardevolle investering in het leerproces van de cursisten. Als je de opdracht ‘Ga je buurman interviewen’ meegeeft zonder voorbereiding, dan is de kans namelijk klein dat de cursist de opdracht zo uitvoert dat het hem, haar of hen ook wat brengt. Het recept voor succesvol spreken buiten de les is ook hier het VUT-model: voorbereiden, uitvoeren en terugkijken.

 

Formuleer doelen

Voor je begint is het belangrijk om te starten met het formuleren van de doelen. Vaak zal het inburgeringsexamen of het staatsexamen het doel zijn, maar toch is het belangrijk om de cursisten zelf te laten nadenken wat ze verder willen bereiken, wat hun leerdoelen zijn en wat ze daarvoor moeten doen.

 

Wanneer cursisten werken aan persoonlijke doelen, motiveert dat beter dan wanneer ze simpelweg een taak moet uitvoeren die door de docent bedacht is. Bovendien is het belangrijk dat cursisten zelf goed nadenken op welk gebied ze hun woordenschat willen vergroten. Dat werkt een snelle participatie in de hand.

 

Bereid het gesprek goed voor

Daarna is het belangrijk om de opdrachten voor te bereiden (V). Laat je cursisten als opdracht iets kopen in een winkel? Laat ze dan bijvoorbeeld eerst een woordweb maken van de woorden die ze al kennen. Daarna kun je door middel van rollenspellen de opdracht alvast een keer oefenen. Laat cursisten na het rollenspel hun woordweb uitbreiden met de woorden die ze nog niet kenden maar wel straks nodig denken te hebben.

 

Naast een grondige voorbereiding is het een goed idee om invulformulieren te gebruiken. Door fysieke formulieren te gebruiken bij de voorbereiding en bij de uitvoering (U), en die in een mapje te laten bewaren, krijgen buitenschoolse opdrachten meer gewicht. Hierdoor groeit de kans dat de opdracht wordt gemaakt en serieusgenomen.

 

Nabespreken buitenschools spreken

Nabespreken (of terugkijken, (T)) is een andere voorwaarde voor succes. Wanneer de opdrachten niet worden nabesproken, kan de indruk ontstaan dat de docent het niet belangrijk vindt of de opdracht wordt uitgevoerd. Dat heeft een negatief effect op de motivatie en daardoor ook op de uitvoering. Daarnaast is het ook een goed idee om de namen van de cursisten die de opdracht hebben uitgevoerd te noteren op een, liefst voor iedereen zichtbare lijst. Dat geeft aan dat het van belang is om de opdrachten ook werkelijk te doen.

 

Neem kleine stapjes 

Een belangrijke tip is om kleine stapjes te nemen. Laat cursisten de eerste stappen veilig in het klaslokaal zetten, stap daarna over op opdrachten in het gebouw of thuis. Begin bovendien met kleine opdrachten, zoals de routines die vaak ook in het begin van een methode voorkomen. Zoals groeten, eenvoudige vragen stellen, de weg vragen of iemand iets vragen in een supermarkt. Het kan een goed idee zijn om de opdrachten eerst als luisteroefeningen te doen. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld Taalpingpong of Koffiepraatjes gebruiken.

 

Maak een taalkaart

Een andere manier om te stimuleren dat cursisten de taal gaan gebruiken buiten de les is met behulp van de taalkaart. De bedoeling is dat er wekelijks een taalkaart wordt ingevuld. In het NT2-cahier Buitenschools leren staat een voorbeeld, maar je kunt ook je eigen varianten maken waarin je specifieke vragen of opdrachten geeft die passen bij de opdracht van die week.

 

Op de kaart noteren de cursisten ook wat ze deze week gedaan hebben, en wat ze komende week gaan doen. Het kan helpen om cursisten de eerste keer even een ingevulde taalkaart te laten zien.

 

Spreekangst

Hebben je cursisten spreekangst? Maak dit dan bespreekbaar in de les. Hij, zij of hen zal vast niet de enige zijn die het spannend vindt om de opdrachten te gaan uitvoeren. Wil je weten hoe je dit gesprek met de groep aan kunt pakken? Het cahier Buitenschools leren bevat een apart hoofdstuk om je te helpen spreekangst

IN HET KORT: FACTOREN DIE HET SPREKEN VAN DE CURSIST BEVORDEREN

  • Kleine groepjes of tweetallen maken de kans om te spreken voor iedereen veel groter.
  • Buitenschoolse opdrachten maken dat cursisten het Nederlands ook buiten de les gaan gebruiken.
  • Spreekangst, angst om fouten te maken en schaamte daarvoor moeten in de groep worden besproken.
  • Een positieve sfeer in de groep is essentieel; er mag niet worden gelachen om fou­ten.
  • Humor: er moeten grapjes kunnen worden gemaakt.
  • De docent corrigeert niet alleen, maar geeft ook veel positieve feedback.

Lees meer over

Lesinspiratie

Ideeën voor buitenschools leren

Omslag NT2-cahier buitenschools leren

NT2 Cahier Buitenschools leren

Margreet Verboog
19,95
Bestellen
Omslag Taalpingpong

Taalpingpong

Nicole van Schaijik
44,95
Bestellen
Focus op VUT, Merel Borgesius, Sandy Posthummus Meyjes omslag

Focus op VUT

Merel Borgesius
26,95
Bestellen
Werkbladen in thema Vakantie
Lesinspiratie

Werkbladen in thema Vakantie

De zomer komt eraan! Dat betekent: vakantieplannen maken, koffers inpakken, campings uitzoeken, prijzen vergelijken en nadenken over wat je meeneemt. Hét...
Lees meer
Woordestafette
werkvormen

Woordestafette

Ben je op zoek naar een leuke werkvorm om de woordenschat van je cursisten te verbreden? Gebruik de favoriete werkvorm van auteur Lotte Minnema: estafette...
Lees meer
Tips om luisteren te oefenen in de NT2 les
Lesinspiratie

Tips om luisteren te oefenen in de NT2 les

Luisteren is een belangrijke vaardigheid voor NT2-cursisten om te leren. Het stelt ze in staat contact te maken en conversaties aan te gaan. En dat biedt...
Lees meer
5 NT2-spelletjes voor in de NT2-les
Lesinspiratie

5 NT2-spelletjes voor in de NT2-les

Je wilt je cursisten wat afleiding bieden, ze een beetje bij de les houden of gewoon even wat leuks doen in je NT2-les. Een NT2-spelletje is een van de...
Lees meer
Wat we kunnen leren van de taalwetenschap
Lesinspiratie

Wat we kunnen leren van de taalwetenschap

Taal is een wonderlijk fenomeen. Er wordt al jarenlang onderzoek gedaan naar het talige brein en nog steeds zijn er grote vraagstukken. Ook over het leren...
Lees meer
Laat je cursisten oefenen met small talk
Lesinspiratie

Laat je cursisten oefenen met small talk

Small talk is een verschijnsel dat in iedere taal voorkomt. Het is essentieel bij het maken van contact. Small talk lijkt eenvoudig, maar is voor...
Lees meer
Effectief lesgeven met het VUT-model
Lesinspiratie

Effectief lesgeven met het VUT-model

Het onderwijs is een drukke bedoening, niet alleen in het basis- en voortgezet onderwijs, maar ook in de volwasseneneducatie is de druk hoog. Je hebt vaak...
Lees meer
Hé NT2-docent, is Tijdschrift Les wat voor jou?
Lesinspiratie

Hé NT2-docent, is Tijdschrift Les wat voor jou?

Op zoek naar nieuwe werkvormen om leesvaardigheid te verbeteren? Benieuwd naar de persoonlijke ervaringen van andere NT2-docenten? Reviews lezen van nieuwe...
Lees meer
Werkvormen met praatplaten
Lesinspiratie

Werkvormen met praatplaten

Werk jij wel eens met praatplaten in de les? Ze vormen een leuke manier om je cursisten aan het praten te krijgen. Er zijn tal van werkvormen die je kunt...
Lees meer
Meer Nederlands spreken buiten de les
Lesinspiratie

Meer Nederlands spreken buiten de les

Voor veel NT2-cursisten is het lastig om contact te maken met Nederlanders. Hierdoor blijven de spreekuren vaak beperkt tot de NT2-les. Dat is jammer, want...
Lees meer
Meer lezen in de les
Lesinspiratie

Meer lezen in de les

Lezen is een belangrijke vaardigheid en een goede leesvaardigheid opent veel deuren. Maar helaas wordt lezen door veel NT2-cursisten niet altijd als leuk...
Lees meer
Oefenen met voorzetsels
Lesinspiratie

Oefenen met voorzetsels

Iemand die Nederlands gaat leren, staat voor een aantal grote uitdagingen. Eén van die uitdagingen is het leren van voorzetsels. Waarom is dat zo moeilijk?...
Lees meer
Muziek in de les
Lesinspiratie

Muziek in de les

Taal aanbieden in de vorm van muziek met coupletten en refreinen zorgt ervoor dat woorden en zinnen makkelijker onthouden worden. Denk maar eens aan Franse...
Lees meer
Grammatica in de NT2-les
Lesinspiratie

Grammatica in de NT2-les

Grammatica in de NT2-les: een controversieel onderwerp in de NT2-wereld. Voor de ene docent vormt grammatica de basis voor iedere les, terwijl de andere...
Lees meer
Spel in de les
Lesinspiratie

Spel in de les

Je wilt je cursisten wat afleiding bieden, ze een beetje bij de les houden of gewoon even wat leuks doen in je NT2-les. Een NT2-spelletje is een van de...
Lees meer
Taalproject in de les
Lesinspiratie

Taalproject in de les

Wil jij meer variatie aanbrengen in je NT2-lessen? Denk dan eens aan het opstarten van een taalproject. Het is leuk, uitdagend, creatief, leerzaam en hoeft...
Lees meer
Voorlezen uit prentenboeken
ISK

Voorlezen uit prentenboeken

Lezen draagt niet alleen bij aan de ontwikkeling van de woordenschat, maar ook aan de gehele taalontwikkeling. Maar hoe zorg je ervoor dat je leerlingen...
Lees meer
Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Support
Bestellen
​Retourneren
Docentenservice
Contact

Over Boom NT2

Over ons
Partners
Advies op maat
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy