Gratis bezorgd binnen NL vanaf € 20,-
Meest complete NT2-assortiment
Wereldwijde verzending
Door de coronacrisis is het erg druk bij onze vervoerspartners. De kans is groot dat de bezorging van uw bestelling langer duurt, onze excuses!
Op afstand lesgeven met NT2 Op maat

Op afstand lesgeven met NT2 Op maat

Bent u benieuwd hoe u met de leerlijn NT2 Op maat op afstand les kunt geven? Bekijk dan nu de video waarin auteur Maud Beersmans uitleg geeft over lesgeven op afstand met de Opmaatreeks of lees het transcript onder de video! 

Kun je met de Opmaatreeks op afstand werken?

Dat kan eigenlijk prima. Cursisten zijn gewend aan het werken met boek en online. Dan is de overstap naar het werken met online niet zo groot.

 

Hoe kun je je voorbereiden op het lesgeven op afstand?

Denk van tevoren goed na over een planning. Zowel cursisten maar ook jij als docent heeft daar baat bij.  Wat moet aan bod komen in je les, in welke volgorde en hoelang moet het duren?

 

Hoe kun je online werken met cursisten?

1. Bespreek met de klas de online klas etiquette: 

• Camera aan of uit?

• Microfoon aan of uit?

• Vragen stellen via de microfoon of de chat?

 

2. Stimuleer een Whatsapp groep onder cursisten

• Cursisten kunnen elkaar helpen

• Huiswerk bespreken

• Of spreekoefeningen tussendoor met elkaar oefenen

 

3. Laat cursisten regelmatig schrijf- of spreekopdrachten inleveren 

• Bijvoorbeeld per mail

• Een vrije schrijfopdracht of schrijfoefening uit het boek

• Audio opnames via eigen telefoon

 

Hoe kun je met spreekopdrachten werken op afstand?

• Dit is afhankelijk van het platform dat je gebruikt. Handig is een platform waarbij je groepjes kunt maken. Hiermee kun je de situatie uit de les simuleren waarbij je als docent bij de groepjes langsgaat om te kijken hoe het gaat. 

• Heb je niet zo’n platform tot je beschikking, dan zou je gebruik kunnen maken van WhatsApp  groepen.

• Cursisten kunnen altijd gebruik maken van hun telefoon om monologen op te nemen.

 

Met welke onderdelen in de opmaat kunnen cursisten zelfstandig aan de slag en welke niet?

Cursisten kunnen zelfstandig aan de slag met:

• de oefeningen en kijken het zelf na met de antwoordsleutel 

• de vragen bij de leesteksten

 

Om te oefenen met de luisteroefeningen kun je gebruik maken van een tool online om een geluidsfragment te delen. Je kunt dit gezamenlijk in de klas doen, maar je kunt zo’n fragment ook als zelfstudieopdracht meegeven. Als je het lastig vind om een geluidsfragment te delen, kun je natuurlijk ook zelf het transcript voorlezen en daar vragen bij stellen aan de cursist.

 

De volgende onderdelen zijn meer geschikt voor een klassikale les of een les in groepjes:

• de interactieve oefeningen

• de instructies 

• uitleg van een nieuwe grammaticale regel

• of uitleg van specifiek vocabulaire dat bij een thema hoort

 

Wat is je rol als docent in online onderwijs?

De docent heeft een cruciale rol in het online onderwijs bij:

• Het aangeven van de structuur

• Het aangeven van de leerdoelen

• Informatie introduceren (nieuw vocabulaire, een bepaalde leesstrategie, een grammaticaregel)

 

Let daarbij op dat je als docent niet in een keer teveel over de cursisten uitstort, maar dat je dit in kleine stukjes doet. Online les volgen is namelijk veel intensiever voor cursisten. Als docent kun je bovendien minder goed de non-verbale communicatie van je cursisten lezen om te checken of ze je nog volgen, om eventueel te reageren met meer uitleg. Wat je nu wel kunt doen is een opdracht geven waarin de cursisten moeten toepassen wat je net hebt uitgelegd. Hierdoor weet je of de informatie is aangekomen. 

 

Hoe hou je de voortgang van de cursisten bij?

Cursisten moeten regelmatig opdrachten inleveren, net zoals in een reguliere les. Daarnaast is het belangrijk of cursisten kunnen laten zien wat ze hebben geleerd en wat ze kunnen toepassen. Dit geeft je als docent een goed beeld van wat ze al hebben opgepikt en waar ze nog moeite mee hebben.

 

Hoe geef je als docent feedback bij afstandsonderwijs?

Bij afstandsonderwijs is het van belang om de focus op positieve feedback te houden. De fysieke afstand is groter dan wanneer je elkaar in een klaslokaal ziet, dus:

• Geef een glimlach

• Geef veel complimenten 

• Sluit bijvoorbeeld af met een applausje aan het eind van de les

• Vergeet niet naast feedback op spelfouten of vocabulairefouten vooral ook feedback op het geheel te geven. Wat vond je van de tekst? Was het duidelijk? Heb je een mooie zin gezien? En dan de focus leggen op wat er goed gaat.

• Benoem 2 aandachtspunten en 2 punten die ze echt goed hebben gedaan.

 

Hoe kun je differentiëren met de opmaatreeks?

Dit kan het beste bij het huiswerk. Hierbij kan je een uitbreiding of aanpassing van een opdracht geven passend bij de cursist.

 

Welke tips kun je geven?

1. Bereid je les goed voor, zodat cursisten weten wat de structuur en het doel van je les is. Deel dit aan het begin van je les aan de cursisten.

2. Geef de informatie in kleine brokjes en hou geen monoloog van 20 minuten. Zorg voor afwisseling, een klein stukje instructie, direct gevolgd door een kleine oefening om te kijken of ze ermee uit de voeten kunnen.

3. Zorg voor afwisseling in werkvormen: Niet alleen maar luisteren naar de docent of oefeningen in het boek, maar zorg ook voor interactie met een spreekopdracht of een app zoals Kahoot. 

4. Geef ruimte aan een moment van ontspanning, zodat het hoofd weer opgefrist kan worden. 

5. Zorg voor voldoende aandacht voor de individuele cursist: Kijk hoe de cursisten voor de camera zitten en verdeel de beurten eerlijk.