Op weg naar C2 met Nederlands naar de top
NT2-materiaal voor richting C2
Wat was voor jou de aanleiding om Nederlands naar de top te ontwikkelen, en welke lacune in het bestaande NT2-aanbod wilde je hiermee vullen?
Jarenlang heb ik de cursus Professioneel Nederlands van VU-NT2 verzorgd. Daarbij werkten we met de methode Nederlands naar perfectie. Regelmatig gaven cursisten aan dat zij hun Nederlands verder wilden verfijnen nadat zij Nederlands naar perfectie hadden afgerond. Er was echter nauwelijks geschikt lesmateriaal voor dit gevorderde niveau beschikbaar. Daarnaast kreeg ik steeds vaker cursisten die moesten aantonen dat hun taalvaardigheid op C1-niveau of hoger lag. Sommigen wilden zich specifiek voorbereiden op het CNaVT-examen. Nederlands naar de top speelt in op beide behoeften: het biedt een logisch vervolg op Nederlands naar perfectie én laat cursisten oefenen met taken die qua vorm en inhoud sterk lijken op opdrachten uit het CNaVT.
Regelmatig gaven cursisten aan dat zij hun Nederlands verder wilden verfijnen nadat zij Nederlands naar perfectie hadden afgerond. Er was echter nauwelijks geschikt lesmateriaal voor dit gevorderde niveau beschikbaar.
NT2 met zelfvertrouwen en nuances
Wat zijn volgens jou de grootste uitdagingen voor cursisten die al C1-niveau hebben bereikt en de stap naar C2 willen zetten, en hoe speelt deze methode daarop in?
Na jaren lesgeven op de hoogste niveaus blijf ik onder de indruk van hoe goed cursisten het Nederlands al beheersen. Soms vraag ik me zelfs af waarom sommigen nog een cursus volgen. Toch zie ik bij deze doelgroep drie duidelijke uitdagingen. Allereerst willen veel cursisten zich zekerder voelen in hun taalgebruik. Ze hebben behoefte aan regelmatige oefening en gerichte feedback.
Daarnaast hebben veel cursisten behoefte aan ruimte om de taal langdurig te gebruiken. Sommige cursisten gebruiken Nederlands wel, maar meestal in korte interacties. Zij hebben behoefte aan langere spreektijd en complexere communicatieve taken, inclusief feedback op zowel vorm als algemene vaardigheden, zoals presenteren, schrijven en schakelen tussen taalregisters.
Tot slot is er bij veel cursisten de wens om kleine nuances in het taalgebruik beter te leren herkennen en toe te passen. Veel cursisten worstelen met subtiele betekenisverschillen, bijvoorbeeld bij verba en hun prefixen of preposities. De methode speelt hierop in met gevarieerde werkvormen. Cursisten schrijven syntheses, geven presentaties, debatteren en werken regelmatig in duo’s of kleine groepen. Daarnaast is er veel aandacht voor het herkennen en correct gebruiken van werkwoorden en hun afleidingen.
Veel cursisten willen zich zekerder voelen in hun taalgebruik. Ze hebben behoefte aan regelmatige oefening en gerichte feedback.
Wetenschappelijke thema's voor de NT2-cursist
De methode bouwt stapsgewijs op in complexiteit en behandelt thema’s met een wetenschappelijk karakter. Kun je iets vertellen over de selectie van deze thema’s en hoe ze bijdragen aan de taalontwikkeling?
Voordat Nederlands naar de top werd ontwikkeld, heb ik jarenlang geëxperimenteerd met uiteenlopende thema’s en materialen. Studenten waren actief betrokken bij het selecteren van artikelen en luisterfragmenten. De thema’s die zij het interessantst vonden, zijn uiteindelijk in het boek opgenomen.
Bij de voorselectie heb ik enerzijds gelet op tijdloze onderwerpen, anderzijds juist op actualiteit. De thema’s van het officiële CNaVT-examen zijn erg divers, en in overleg met cursisten heb ik geprobeerd boeiende onderwerpen te kiezen die binnen deze kaders passen. Niet elk thema spreekt vanzelf tot de verbeelding: onderwerpen als belastingen of cryptovaluta vergen een uitgebreide woordenschat. Daarom staan de moeilijkere thema’s achteraan in het boek, zodat cursisten dankzij hun groeiende lexicale kennis beter in staat zijn deze te begrijpen en te bespreken. Elk hoofdstuk introduceert bovendien veel nieuwe woorden, waardoor de woordenschat geleidelijk en doelgericht wordt uitgebreid.
Gemakkelijk differentiëren
Hoe kunnen NT2-docenten de methode het beste inzetten, en heb je tips voor differentiatie of combinaties met andere materialen?
Nederlands naar de top kan zowel binnen als buiten de klas gebruikt worden. Docenten kunnen elk hoofdstuk in twee delen splitsen: per les wordt één tekst en één luisterfragment behandeld, die cursisten thuis kunnen voorbereiden. In de les kan de docent dit materiaal bespreken, maar het kan ook deels door de cursisten zelf worden geleid. De korte spreekopdrachten — zoals stellingen, dilemma’s, elevator pitches en debatten — lenen zich uitstekend voor klassikale oefening.
Differentiatie kan plaatsvinden via feedback en de keuze van vaardigheden.
- Voor spreekvaardigheid kunnen cursisten langere spreekopdrachten uitvoeren, deze opnemen en naar de docent sturen voor persoonlijke feedback.
- Veel lange opdrachten hebben ook een schrijfvariant, zodat cursisten kunnen kiezen of ze liever willen oefenen met spreken of schrijven. Zo kun je ook per vaardigheid differentiëren.
- In de eerste vier hoofdstukken kunnen cursisten bij mediatieopdrachten zelf geschikte teksten selecteren. Daarnaast staan op de website uitgewerkte opdrachten die zelfstandig of in groepen gemaakt kunnen worden, waardoor flexibiliteit en differentiatie nog verder worden ondersteund.
Aan de slag!
Wil je aan de slag met Nederlands naar de top? Je kunt als docent gratis een beoordelingsexemplaar aanvragen. Lees hier hoe je dat doet. Alvast wat pagina's inkijken? Die vind je hier.





_w1320.png)