Praktisch didactisch
Adviezen voor de NT2-docent
'Hoe kan ik mijn cursisten motiveren?' 'Hoe geef ik feedback bij spreken en schrijven?' Zowel beginnende als ervaren NT2-docenten kampen met deze en andere vragen over de opzet van hun lessen en de omgang met cursisten. De uitgave Praktisch didactisch geeft waardevolle adviezen op het snijvlak van theorie en praktijk.
De auteurs van Praktisch didactisch hebben in dit boek hun vakkennis gecombineerd met hun jarenlange ervaring als NT2-docent en trainer. Wat docenten hun tijdens trainingen voorlegden, vormt een belangrijke inspiratiebron voor de 45 vragen en adviezen die in het boek aan de orde komen. Ze behandelen zowel vragen van didactische aard als zaken die gericht zijn op pedagogisch handelen. Ook gaan de auteurs in op kwesties die te maken hebben met de intake en het monitoren van cursisten. Tenslotte bespreken ze vraagstukken die specifiek op het vakgebied van de NT2-docent liggen en onderwerpen waarbij de NT2-docent zelf centraal staat.
De auteurs geven per vraag beknopt weer wat de achtergrond is en reiken adviezen aan die de docent meteen in de praktijk kan toepassen. Bij elke vraag wordt ook aangegeven onder welke competentie van het Competentieprofiel Docent Nederlands als Tweede Taal van de BVNT2 het advies valt. Op de bijbehorende website staan literatuurverwijzingen.
Praktisch didactisch is geschreven voor beginnende NT2-docenten die in hun lessen aanlopen tegen vragen op het snijvlak van theorie en praktijk. Maar ook ervaren docenten kunnen met de gegeven adviezen hun kennis opfrissen en nieuwe ideeën opdoen.
Praktisch didactisch - Adviezen voor de NT2-docent
Inhoudsopgave
Inleiding 9
Vragen zoeken op competenties 12
1 Didactiek in het algemeen 15
1 Een leergang kiezen 16
2 De eerste les 20
3 Goede instructies geven 24
4 Flitsende lessen 28
5 Liedjes en raps 32
6 Een les met maar één vaardigheid 36
7 Cultuur in de les 39
8 Haantje-de-voorste 43
9 Differentiëren in homogene groepen 46
10 Nabespreken van oefeningen 49
11 Buitenschoolse opdrachten 53
12 Reflecteren met laagopgeleiden 57
13 Te weinig lestijd 61
2 Pedagogiek in het algemeen 65
1 De motivatie van cursisten bevorderen 66
2 Zelfstandigheid van cursisten bevorderen 70
3 Opdracht klaar? Doe iets anders! 74
4 Talen in de les 78
5 Mijn cursisten willen niet samenwerken 83
6 Cursisten komen te laat in de les 86
7 Cursisten maken geen huiswerk 89
3 Van intake tot toetsing 93
1 Basisgegevens van een cursist 94
2 Trajectdoelen 97
3 Flexibele instroom 101
4 Voortgang bewaken 105
5 Inzicht in traject en voortgang 110
6 Evalueren 113
7 Doelen stellen voor een taalcursus bij een bedrijf 116
4 Vakdidactiek 123
1 Authentieke teksten 124
2 Aandacht voor uitspraak 128
3 Leesstrategieën aanleren 132
4 Hardop lezen 136
5 Woordenschat uitbreiden 140
6 Productieve woordenschat 144
7 Taalregels in de NT2-les 149
8 Meer grammatica 153
9 Meer schrijven in de les 156
10 Te lange schrijfproducten 159
11 Feedback op schrijven 163
12 Feedback op spreken 167
5 Reflectie en ontwikkeling 171
1 Verschillende stijlen van lesgeven 172
2 Veel op je bordje 175
3 Klassenassistent of taalcoach 180
4 Reflecteren 183
5 Je eigen ontwikkeling 187
6 Bijscholen 190
Selectie uit de literatuurtips 195
Register 199




