Skip to main content
Meest complete NT2-assortiment
Gratis bezorgd binnen Nederland vanaf € 20,-
Wereldwijde verzending
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Inloggen
Klantenservice
  • Support
  • Bestellen
  • ​Retourneren
  • Docentenservice
  • Contact
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
nl
    Nederlands
    English
Shop School Docent
  • Lesmateriaal
    Terug naar hoofdmenu
    Volwassenen
    Alle uitgavenLINKDigLin+NT2 op maatDelftse methodeNederlands-serieKlasNLStart.nlTaaltalent
    Jeugd
    Alle uitgavenDigLin+Hotel HalloPlein 16DISKSterrenreeksKIK
    Deelvaardigheden
    Alle uitgavenGrammaticaLezenLuisterenSchrijvenSprekenWoordenschatVaktaalRekenen
    Alfabetiseren
    Alle uitgavenDigLin+SterrenreeksAlfaschriftGoedgeletterd
    NT1
    Alle uitgavenTaal - lezen - schrijvenDigitale vaardighedenRekenenWelzijn en werk
    Examens
    Terug naar hoofdmenu
    Inburgeringsexamen buitenland (A1)
    Naar Nederland
    Inburgeringsexamen (A2)
    Alle uitgavenTaal (A2)KNMMAP/ONAPortfolio
    Staatsexamen NT2 (B1)
    Alle uitgavenTaal (B1)KNMMAP/ONAPortfolio
    Staatsexamen NT2 (B2)
    Alle uitgavenTaal (B2)KNMMAP/ONAPortfolio
    Docentmateriaal
    Terug naar hoofdmenu
    Docentmateriaal
    Alle uitgavenDidactiekWerkvormenAbonnementenDocentaanvragen
    Inspiratie
    TrainingenArtikelenWebinarsNT2 Community
    Toetsen
    Terug naar hoofdmenu
    Volwassenen
    NiveautoetsenWoordenschattoetsenNT2 Oefening
    Jeugd
    Leerlingvolgsysteem (LVS)
Spontaan spellen: De basis voor lees- en schrijfvaardigheid bij jonge kinderen
Terug
Spellen

Spontaan spellen: De basis voor lees- en schrijfvaardigheid bij jonge kinderen

Het belang van spontaan spellen
 Henriët Odink
  9 oktober 2024
  Leestijd:
  1766x gelezen
Spontaan spellen krijgt vaak te weinig aandacht in het onderwijs aan jonge kinderen en in de peuterspeelzaal. Uit onderzoek blijkt dat veel leerkrachten niet goed op de hoogte zijn van het belang ervan. Maar wat is spontaan spellen precies? Het is het schrijven van woorden op basis van de klanken die kinderen horen in gesproken taal. Jonge kinderen experimenteren met schrijven door hun fonemische kennis te gebruiken om klanken op papier te zetten. Dit proces vormt de basis voor conventioneel spellen (spellen volgens vaste regels) en is een belangrijke voorspeller van latere lees- en schrijfvaardigheden, vooral vanaf groep 3.

Waarom is spontaan spellen belangrijk in de vroege leerjaren?

Spontaan spellen helpt kinderen om actief betrokken te raken bij hun eigen leerproces. Ze gaan zelf aan de slag met de klanken die ze horen en proberen die om te zetten in geschreven taal. Dit proces stimuleert niet alleen hun cognitieve ontwikkeling, maar ook hun creativiteit en probleemoplossend vermogen. Het biedt kinderen een veilige manier om met taal te experimenteren, wat hun zelfvertrouwen en nieuwsgierigheid vergroot. Deze vaardigheden zijn essentieel voor hun verdere schoolprestaties en vormen een solide basis voor de latere lees- en schrijfontwikkeling.

 

De ontwikkeling

Elke leerling doorloopt verschillende fasen in de ontwikkeling van spontaan spellen. Dit begint vaak met het tekenen van vormen die lijken op woorden. Vervolgens gaan kinderen krabbelen, vormen ze letterachtige tekens en leren ze uiteindelijk echte letters schrijven. Door deze fasen te doorlopen, ontwikkelen kinderen niet alleen hun schrijfvaardigheden, maar krijgen leerkrachten ook inzicht in hun voortgang op het gebied van ontluikende en beginnende geletterdheid. Het is belangrijk om te realiseren dat kinderen deze vaardigheden niet vanzelf ontwikkelen. Een rijke taalomgeving en voldoende schrijfgelegenheden zijn essentieel om deze ontwikkeling te stimuleren.

 

De opbrengsten van spontaan spellen

Recente onderzoeken tonen aan dat het stimuleren van spontaan spellen loont. Door leerlingen de ruimte te geven om te experimenteren met schrijven, werken ze tegelijkertijd aan verschillende vaardigheden, zoals fonemisch bewustzijn, de klanktekenkoppeling en motorische vaardigheden. Dit geïntegreerde leerproces voorkomt het geïsoleerd oefenen van vaardigheden en draagt bij aan een dieper begrip van taal. Bovendien laat onderzoek zien dat leerlingen die regelmatig de kans krijgen om spontaan te spellen, niet alleen beter presteren op het gebied van lezen en schrijven, maar ook hun zelfregulatie en motivatie verbeteren.

 

Hoe begeleid je jouw leerlingen?

Effectieve begeleiding bij spontaan spellen begint met goed observeren en monitoren. Leerkrachten moeten niet alleen het eindproduct analyseren, maar ook het schrijfproces van de leerling. Hierbij is het belangrijk om aandacht te besteden aan de motivatie, het schrijfgedrag en de motorische vaardigheden van de leerling. In het boek worden observatielijsten aangeboden die leerkrachten helpen om de schrijfontwikkeling van hun leerlingen te volgen en te begrijpen in welke ontwikkelingsfase een kind zich bevindt. Met deze informatie kunnen leerkrachten gericht interventies inzetten die de ontwikkeling van de leerling ondersteunen.

 

De rol van een rijke taalomgeving

Een rijke taalomgeving is van cruciaal belang voor de ontwikkeling van schrijfvaardigheden bij jonge kinderen. In het boek worden praktische tips gegeven over hoe je zo’n omgeving kunt creëren. Dit begint met het aanbieden van voldoende materialen, zoals papier, schrijfgerei en letterspeelgoed, die kinderen stimuleren om te schrijven. Daarnaast is het belangrijk om kinderen te betrekken bij leerkrachtgestuurde activiteiten die schrijven uitlokken. Het boek Spontaan spellen biedt lesvoorbeelden en activiteiten die specifiek gericht zijn op het stimuleren van spontaan spellen, zowel in spelsituaties als in gestructureerde lesmomenten. Zo zorg je ervoor dat kinderen de kans krijgen om hun schrijfontwikkeling te verkennen en te versterken.

 

Spontaan spellen in de praktijk

Het boek brengt theorie en praktijk samen en biedt leerkrachten de meest recente inzichten over spontaan spellen. Het geeft praktische handvatten om spontane spelling te integreren in het dagelijkse onderwijs. Door ruimte te bieden voor creatief experimenteren en tegelijkertijd te werken aan gestructureerde leerdoelen, kunnen leerkrachten een omgeving creëren waarin jonge kinderen hun schrijfvaardigheden op een natuurlijke en plezierige manier ontwikkelen. Dit helpt niet alleen bij het verbeteren van lees- en schrijfvaardigheden, maar draagt ook bij aan de algehele ontwikkeling van het kind.

Lees meer over

SpellenTaalSchrijven

Meer over spontaan spellen

Spontaan spellen

Spontaan spellen

Henriët Odink
33,50
Bestellen
Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Support
Bestellen
​Retourneren
Docentenservice
Contact

Over Boom NT2

Over ons
Partners
Advies op maat
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg