Skip to main content
The most complete NT2 webshop
Free shipping within the Netherlands above € 20,-
Worldwide shipping
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Sign in
Customer service
  • Support
  • Order
  • Returns
  • Teacher service
  • Contact
Shopping cart
Shopping cart
Discount
-
Shipping Costs
Free
Total price
€ 0,00
To cart
Free shipping within the Netherlands above € 20
en
    Nederlands
    English
Shop School Docent
  • Learning Dutch
    Terug naar hoofdmenu
    Adults
    See allLINKDigLin+NT2 op maatDelftse methodeNederlands-serieKlasNLStart.nlTaaltalent
    Youth
    See allDigLin+Hotel HalloPlein 16DISKSterrenreeksKIK
    Component skills
    See allGrammarReadingListenWritingSpeakingVocabularyJargonMathematics
    Alphabetize
    See allDigLin+SterrenreeksAlfaschriftGoedgeletterd
    NT1
    See allLanguage - reading - writingDigital literacyMathematicsWell-being and work
    Exams
    Terug naar hoofdmenu
    Inburgeringsexamen buitenland (A1)
    Naar Nederland
    Inburgeringsexamen (A2)
    See allLanguage (A2)KNMMAP/ONAPortfolio
    Staatsexamen NT2 (B1)
    See allLanguage (B1)KNMMAP/ONAPortfolio
    Staatsexamen NT2 (B2)
    See allLanguage (B2)KNMMAP/ONAPortfolio
    Docentmateriaal
    Terug naar hoofdmenu
    Docentmateriaal
    See allDidacticsTeaching methodsSubscriptionsTeacher applications
    Inspiratie
    CoursesArticlesWebinarsNT2 Community
    Tests
    Terug naar hoofdmenu
    Volwassenen
    NiveautoetsenVocabulary testsNT2 Oefening
    Jeugd
    Leerlingvolgsysteem (LVS)
Spontaan spellen: De basis voor lees- en schrijfvaardigheid bij jonge kinderen
Back
Spellen

Spontaan spellen: De basis voor lees- en schrijfvaardigheid bij jonge kinderen

Het belang van spontaan spellen
 Henriët Odink
  October 09, 2024
  Reading time:
  1765x read
Spontaan spellen krijgt vaak te weinig aandacht in het onderwijs aan jonge kinderen en in de peuterspeelzaal. Uit onderzoek blijkt dat veel leerkrachten niet goed op de hoogte zijn van het belang ervan. Maar wat is spontaan spellen precies? Het is het schrijven van woorden op basis van de klanken die kinderen horen in gesproken taal. Jonge kinderen experimenteren met schrijven door hun fonemische kennis te gebruiken om klanken op papier te zetten. Dit proces vormt de basis voor conventioneel spellen (spellen volgens vaste regels) en is een belangrijke voorspeller van latere lees- en schrijfvaardigheden, vooral vanaf groep 3.

Waarom is spontaan spellen belangrijk in de vroege leerjaren?

Spontaan spellen helpt kinderen om actief betrokken te raken bij hun eigen leerproces. Ze gaan zelf aan de slag met de klanken die ze horen en proberen die om te zetten in geschreven taal. Dit proces stimuleert niet alleen hun cognitieve ontwikkeling, maar ook hun creativiteit en probleemoplossend vermogen. Het biedt kinderen een veilige manier om met taal te experimenteren, wat hun zelfvertrouwen en nieuwsgierigheid vergroot. Deze vaardigheden zijn essentieel voor hun verdere schoolprestaties en vormen een solide basis voor de latere lees- en schrijfontwikkeling.

 

De ontwikkeling

Elke leerling doorloopt verschillende fasen in de ontwikkeling van spontaan spellen. Dit begint vaak met het tekenen van vormen die lijken op woorden. Vervolgens gaan kinderen krabbelen, vormen ze letterachtige tekens en leren ze uiteindelijk echte letters schrijven. Door deze fasen te doorlopen, ontwikkelen kinderen niet alleen hun schrijfvaardigheden, maar krijgen leerkrachten ook inzicht in hun voortgang op het gebied van ontluikende en beginnende geletterdheid. Het is belangrijk om te realiseren dat kinderen deze vaardigheden niet vanzelf ontwikkelen. Een rijke taalomgeving en voldoende schrijfgelegenheden zijn essentieel om deze ontwikkeling te stimuleren.

 

De opbrengsten van spontaan spellen

Recente onderzoeken tonen aan dat het stimuleren van spontaan spellen loont. Door leerlingen de ruimte te geven om te experimenteren met schrijven, werken ze tegelijkertijd aan verschillende vaardigheden, zoals fonemisch bewustzijn, de klanktekenkoppeling en motorische vaardigheden. Dit geïntegreerde leerproces voorkomt het geïsoleerd oefenen van vaardigheden en draagt bij aan een dieper begrip van taal. Bovendien laat onderzoek zien dat leerlingen die regelmatig de kans krijgen om spontaan te spellen, niet alleen beter presteren op het gebied van lezen en schrijven, maar ook hun zelfregulatie en motivatie verbeteren.

 

Hoe begeleid je jouw leerlingen?

Effectieve begeleiding bij spontaan spellen begint met goed observeren en monitoren. Leerkrachten moeten niet alleen het eindproduct analyseren, maar ook het schrijfproces van de leerling. Hierbij is het belangrijk om aandacht te besteden aan de motivatie, het schrijfgedrag en de motorische vaardigheden van de leerling. In het boek worden observatielijsten aangeboden die leerkrachten helpen om de schrijfontwikkeling van hun leerlingen te volgen en te begrijpen in welke ontwikkelingsfase een kind zich bevindt. Met deze informatie kunnen leerkrachten gericht interventies inzetten die de ontwikkeling van de leerling ondersteunen.

 

De rol van een rijke taalomgeving

Een rijke taalomgeving is van cruciaal belang voor de ontwikkeling van schrijfvaardigheden bij jonge kinderen. In het boek worden praktische tips gegeven over hoe je zo’n omgeving kunt creëren. Dit begint met het aanbieden van voldoende materialen, zoals papier, schrijfgerei en letterspeelgoed, die kinderen stimuleren om te schrijven. Daarnaast is het belangrijk om kinderen te betrekken bij leerkrachtgestuurde activiteiten die schrijven uitlokken. Het boek Spontaan spellen biedt lesvoorbeelden en activiteiten die specifiek gericht zijn op het stimuleren van spontaan spellen, zowel in spelsituaties als in gestructureerde lesmomenten. Zo zorg je ervoor dat kinderen de kans krijgen om hun schrijfontwikkeling te verkennen en te versterken.

 

Spontaan spellen in de praktijk

Het boek brengt theorie en praktijk samen en biedt leerkrachten de meest recente inzichten over spontaan spellen. Het geeft praktische handvatten om spontane spelling te integreren in het dagelijkse onderwijs. Door ruimte te bieden voor creatief experimenteren en tegelijkertijd te werken aan gestructureerde leerdoelen, kunnen leerkrachten een omgeving creëren waarin jonge kinderen hun schrijfvaardigheden op een natuurlijke en plezierige manier ontwikkelen. Dit helpt niet alleen bij het verbeteren van lees- en schrijfvaardigheden, maar draagt ook bij aan de algehele ontwikkeling van het kind.

Read more about

SpellenTaalSchrijven

Meer over spontaan spellen

Spontaan spellen

Spontaan spellen

Henriët Odink
33,50
Add to cart
Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Customer service

Support
Order
Returns
Teacher service
Contact

About Boom NT2

About us
Partners
Customized advice
Free shipping within NL above € 20
Shopping secure with Thuiswinkelwaarborg
Terms and Conditions (for consumers)Terms and Conditions (for businesses)Promotional termsCookiesDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg