Skip to main content
Meest complete NT2-assortiment
Gratis bezorgd binnen Nederland vanaf € 20,-
Wereldwijde verzending
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Inloggen
Klantenservice
  • Support
  • Bestellen
  • ​Retourneren
  • Docentenservice
  • Contact
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
nl
    Nederlands
    English
Shop School Docent
  • Lesmateriaal
    Terug naar hoofdmenu
    Volwassenen
    Alle uitgavenLINKDigLin+NT2 op maatDelftse methodeNederlands-serieKlasNLStart.nlTaaltalent
    Jeugd
    Alle uitgavenDigLin+Hotel HalloPlein 16DISKSterrenreeksKIK
    Deelvaardigheden
    Alle uitgavenGrammaticaLezenLuisterenSchrijvenSprekenWoordenschatVaktaalRekenen
    Alfabetiseren
    Alle uitgavenDigLin+SterrenreeksAlfaschriftGoedgeletterd
    NT1
    Alle uitgavenTaal - lezen - schrijvenDigitale vaardighedenRekenenWelzijn en werk
    Examens
    Terug naar hoofdmenu
    Inburgeringsexamen buitenland (A1)
    Naar Nederland
    Inburgeringsexamen (A2)
    Alle uitgavenTaal (A2)KNMMAP/ONAPortfolio
    Staatsexamen NT2 (B1)
    Alle uitgavenTaal (B1)KNMMAP/ONAPortfolio
    Staatsexamen NT2 (B2)
    Alle uitgavenTaal (B2)KNMMAP/ONAPortfolio
    Docentmateriaal
    Terug naar hoofdmenu
    Docentmateriaal
    Alle uitgavenDidactiekWerkvormenAbonnementenDocentaanvragen
    Inspiratie
    TrainingenArtikelenWebinarsNT2 Community
    Toetsen
    Terug naar hoofdmenu
    Volwassenen
    NiveautoetsenWoordenschattoetsenNT2 Oefening
    Jeugd
    Leerlingvolgsysteem (LVS)
Geef positieve feedback
Terug
Leerstrategieën

De verschillen tussen feedback en kritiek Geef positieve feedback

De verschillen tussen feedback en kritiek
 Jouke Brouwer
  18 mei 2022
  Leestijd:
  1021x gelezen
Je kent dat wel. Met de beste intenties geef je een leerling advies over hoe hij een opdracht beter aan kan pakken, toch gaat deze gewoon op dezelfde weg door. In dit blog vind je tips hoe je dit kunt veranderen.
Geef positieve feedback

Je kent dat wel. Met de beste intenties geef je een leerling wat tips voor hoe hij een opdracht beter aan kan pakken, maar in plaats van jouw opmerkingen ter harte te nemen gaat deze gewoon door op dezelfde weg. Of nog erger, je vertelt een leerling dat zijn houding in de les jou vandaag nogal tegenvalt en in plaats van nederig zijn excuses aan te bieden, gaat deze met je in discussie over dat het best wel meevalt. Voor mij dagelijkse kost en volgens mij ben ik niet de enige. Omgekeerd komt gelukkig ook voor: de leerling verandert zijn aanpak of houding. Als ik er wat dieper op reflecteer kom ik tot een essentieel onderscheid, dat tussen feedback en kritiek. Maar wat zijn eigenlijk de verschillen tussen deze twee? 

 

Verschil 1: Feedback is vaker positief dan negatief.

In een ideale wereld geef ik elke leerling feedback als ik zie dat het goed gaat. Daar zijn wel wat voorwaarden aan verbonden: ik moet zien dat het goed gaat en ik moet kort verwoorden wat ik zie en dat bij élke leerling.

Met wat inspanning lukt het me om zelfs in de lastigste klassen en zelfs bij de pittigste leerlingen positieve dingen te zien en te benoemen. Ik moet me er echter wel bewust van zijn dat ik dit bij elke leerling doe, want voor ik het weet geef ik mijn positieve feedback alleen maar aan sommige leerlingen met wie ik toevallig een klik heb.

 

Kritiek geef ik natuurlijk ook weleens, maar deze ontstaat vaak als ik te laat ben met het geven van positieve feedback. Meestal klink ik dan ook negatief of boos. De leerling reageert sociaal wenselijk maar verandert niks of wordt zelf ook boos.  Allemaal ineffectief, zowel voor de leerling als voor mijzelf.

Als ik aan de andere kant veel positieve feedback geef, is de kans dat een corrigerende opmerking effect heeft veel groter. Ik heb in de relatie met de leerling geïnvesteerd. Én ik heb een effectieve aanpak of een goede aanpak al dusdanig vaak benoemd, dat ik vaker zie wat ik wil zien. Ik hoef dus uiteindelijk minder corrigerende feedback te geven.

 

En stel dat de leerling toch defensief reageert? Ik leg de verantwoordelijkheid dan toch meestal bij mezelf. Kennelijk heb ik op een verkeerd knopje gedrukt. Door ook hier weer te benoemen wat ik meen te zien en daar een vraag over te stellen, kan ik de situatie redden. Hoe je dat doet daarover gaat de volgende blog, want feedback start meestal met een vraag. Nog zo’n verschil…

Lees meer over

Leerstrategieën

Relevante titels

Grip op leren in het vo

Grip op leren in het vo

Jouke Brouwer
32,50
Bestellen

Van de auteur:

Grip op leren in het vo

Grip op leren in het vo

Jouke Brouwer
32,50
Bestellen
Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Support
Bestellen
​Retourneren
Docentenservice
Contact

Over Boom NT2

Over ons
Partners
Advies op maat
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg