Nieuwe KNM-eindtermen: Wat verandert er vanaf 1 juli 2025?
Waarom nieuwe eindtermen voor KNM?
De vernieuwing is onderdeel van een bredere actualisering van het inburgeringsstelsel. Sinds 2021 is gewerkt aan eindtermen die beter aansluiten bij de Nederlandse samenleving van nu. Denk aan thema’s als digitalisering, maatschappelijke participatie en gelijke rechten. De herziene eindtermen zijn officieel gepubliceerd op 16 mei 2024 en gelden vanaf 1 juli 2025.
Wat verandert er in het KNM-examen vanaf 2025?
Waar het oude KNM-examen vaak draaide om wat je 'hoort te doen' in Nederland, ligt de nadruk nu op het begrijpen van hoe de samenleving werkt. Dus niet: je moet iemand feliciteren met een verjaardag, maar: je weet dát feliciteren een gebruik is in Nederland. Die verschuiving maakt het examen minder gericht op gedrag en meer op inzicht.
Praktische thema’s in het KNM-examen 2025
De nieuwe eindtermen zijn opgebouwd rond vier herkenbare praktijksituaties: werk, wonen, contact met instanties en burgerschap. Binnen die situaties komen acht thema’s aan bod, waaronder gezondheid, onderwijs, werk, en staatsinrichting. Die combinatie zorgt ervoor dat de leerstof beter aansluit op het dagelijks leven van inburgeraars.
Nieuwe KNM-examenonderwerpen: Holocaust, DigiD en gezondheidszorg
Een aantal inhoudelijke thema’s is nieuw toegevoegd. Zo is kennis over de Holocaust en het herkennen van antisemitisme nu expliciet onderdeel van het examen. Ook wordt benadrukt dat in Nederland de wet boven religieuze of culturele regels staat. Verder is het recht op zelfbeschikking van vrouwen opgenomen: een belangrijk uitgangspunt binnen de Nederlandse rechtsstaat.
Naast deze onderwerpen is er ook aandacht voor praktische kennis die niet direct onder burgerschap valt, maar wél belangrijk is in het dagelijks leven. Zo komen digitale basisvaardigheden aan bod, zoals weten wat DigiD is, hoe je veilig inlogt op overheidswebsites en waarom privacy belangrijk is.
Ook binnen de gezondheidszorg zijn er nieuwe elementen toegevoegd. Cursisten leren bijvoorbeeld wat de rol is van een praktijkondersteuner bij de huisarts (POH), en in welke situaties je daarmee contact kunt opnemen. Dat soort kennis helpt inburgeraars om beter hun weg te vinden binnen het Nederlandse zorgsysteem.
Wat betekenen de nieuwe KNM-eindtermen voor cursisten en docenten?
Voor cursisten verandert vooral de inhoud van het examen: de vragen gaan meer over kennis en minder over gewenst gedrag. Voor docenten betekent het dat ze hun lessen en oefenmateriaal moeten afstemmen op de vernieuwde eindtermen. Gelukkig zijn er inmiddels aangepaste oefenexamens beschikbaar via DUO en werken uitgevers aan geactualiseerde leermiddelen.
KNM-lesmateriaal
Met de vernieuwde eindtermen in aantocht is het belangrijk om te werken met materiaal dat hierop aansluit. Gelukkig hebben wij ons lesmateriaal herzien, zodat jij en je cursisten je zorgeloos kunnen voorbereiden op het KNM-examen:
Kijk op Nederland
Voorbereiden op het KNM-examen vanaf A1-niveau? Dat doen cursisten al jaren met Kijk op Nederland! Door de eenvoudige taal, het beeldmateriaal en de schema's kunnen cursisten de nodige kennis verwerven zonder lange teksten te lezen. De thema’s komen met (online) lees-, luister- en schrijfoefeningen. Op de website vind je audio, woordoefeningen, examentraining en een docentenhandleiding. Verschijnt in september.
Welkom in Nederland
Ook Welkom in Nederland, KNM-training op A2-niveau, wordt grondig herzien om aan te sluiten bij de nieuwe eindtermen. Welkom in Nederland bestaat uit zeven thematische hoofdstukken, elk verdeeld in zogenaamde taken. Iedere taak behandelt een subthema met uitleg en (praktische) opdrachten. De thema's sluiten aan bij het KNM-examen: samenleven, gezondheidszorg, wonen, opvoeding en onderwijs, werken, instanties en de Nederlandse staat. De methode bestaat uit een lesboek en een website. Op de website komen interactieve oefeningen die lijken op het examen. Verschijnt in oktober.
KNM-trainer in LINK
De KNM-trainer in LINK wordt vernieuwd en is binnenkort ook als losse KNM-examentraining beschikbaar. Hierdoor kunnen ook leerders die niet met LINK werken gebruikmaken van deze innovatieve, digitale voorbereiding op het examen. De inhoud is op meerdere punten geactualiseerd en uitgebreid.
Zo is er binnen het thema ‘wonen’ aandacht voor vaste en tijdelijke energiecontracten en de gevolgen van wisselende energieprijzen. In het thema ‘omgaan met anderen’ komen feestdagen zoals Keti Koti en Carnaval aan bod, die door delen van de bevolking worden gevierd. Ook binnen het thema ‘gezondheid’ zijn er vernieuwingen doorgevoerd: het recht om gebruik te maken van een tolk bij de zorgverlener wordt uitgelegd, net als de rol van de praktijkondersteuner.
In het thema ‘onderwijs en opvoeding’ wordt het verschil tussen leerplicht en kwalificatieplicht toegelicht. Voor ‘werk en inkomen’ leren deelnemers hoe zij zich via MAP of scholing kunnen voorbereiden op werk. Binnen ‘instanties’ is er aandacht voor het veilig gebruik van het BSN en DigiD. Verder is het begrip ‘holocaust’ toegevoegd aan de begrippenlijst bij het thema ‘dit is Nederland’. Ook het onderwerp orgaandonatie komt aan bod in het thema ‘politiek en rechtspraak’.
Met deze aanpassingen sluit de KNM-trainer nog beter aan op de kennis en vaardigheden die deelnemers nodig hebben voor het examen en het dagelijks leven in Nederland. De herziene KNM-trainer verschijnt deze zomer.
Lees meer over
_w1320.png)