Skip to main content
Meest complete NT2-assortiment
Gratis bezorgd binnen Nederland vanaf € 20,-
Wereldwijde verzending
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Inloggen
Klantenservice
  • Support
  • Bestellen
  • ​Retourneren
  • Docentenservice
  • Contact
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
nl
    Nederlands
    English
Shop School Docent
  • Lesmateriaal
    Terug naar hoofdmenu
    Volwassenen
    Alle uitgavenLINKDigLin+NT2 op maatDelftse methodeNederlands-serieKlasNLStart.nlTaaltalent
    Jeugd
    Alle uitgavenDigLin+Hotel HalloPlein 16DISKSterrenreeksKIK
    Deelvaardigheden
    Alle uitgavenGrammaticaLezenLuisterenSchrijvenSprekenWoordenschatVaktaalRekenen
    Alfabetiseren
    Alle uitgavenDigLin+SterrenreeksAlfaschriftGoedgeletterd
    NT1
    Alle uitgavenTaal - lezen - schrijvenDigitale vaardighedenRekenenWelzijn en werk
    Examens
    Terug naar hoofdmenu
    Inburgeringsexamen buitenland (A1)
    Naar Nederland
    Inburgeringsexamen (A2)
    Alle uitgavenTaal (A2)KNMMAP/ONAPortfolio
    Staatsexamen NT2 (B1)
    Alle uitgavenTaal (B1)KNMMAP/ONAPortfolio
    Staatsexamen NT2 (B2)
    Alle uitgavenTaal (B2)KNMMAP/ONAPortfolio
    Docentmateriaal
    Terug naar hoofdmenu
    Docentmateriaal
    Alle uitgavenDidactiekWerkvormenAbonnementenDocentaanvragen
    Inspiratie
    TrainingenArtikelenWebinarsNT2 Community
    Toetsen
    Terug naar hoofdmenu
    Volwassenen
    NiveautoetsenWoordenschattoetsenNT2 Oefening
    Jeugd
    Leerlingvolgsysteem (LVS)
Docentmateriaal Alle uitgaven Handboek Taalkunde
Terug
Handboek Taalkunde
Paperback
September 2022 | ISBN 9789046904534 | 384 blz.
46,50
In winkelwagen

Handboek Taalkunde

Arina Banga, Petra Poelmans, Josefien Sweep, Véronique Verhagen | Boom
Handboek Taalkunde_Arina Banga, Petra Poelmans_9789046904534
5% Studentenkorting
Als student krijg je korting bij aankoop van 2 of meer verschillende voorgeschreven Nederlandstalige hbo/wo-studieboeken. Lees meer
Paperback
September 2022 | ISBN 9789046904534 | 384 blz.
Voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
46,50
In winkelwagen
Bookshelf e-book 
ISBN 9789046963005
Direct via e-mail
46,50
In winkelwagen
Inkijkexemplaar

Handboek Taalkunde_Arina Banga, Petra Poelmans_9789046904534.pdf

OmschrijvingInhoudAuteur(s)Studiemateriaal
Omschrijving

Hoe zit taal in elkaar en hoe leren en gebruiken mensen taal? Het nieuwe Handboek taalkunde behandelt op een toegankelijke en overzichtelijke manier het fascinerende systeem achter taal. Het boek omvat alle leerdoelen over taalbeschouwing uit de kennisbasis voor toekomstige docenten Nederlands en biedt andere studenten een boeiende inleiding in de taalkunde.

 

Inhoud

Het Handboek taalkunde is opgebouwd aan de hand van vier categorieën. De eerste hoofdstukken behandelen de systematiek van taal in volgorde van de kleinste tot de grootste onderdelen: fonologie en fonetiek, morfologie, syntaxis, semantiek en pragmatiek. De hoofdstukken over psycholinguïstiek en taalverwerving belichten taal als individueel fenomeen, terwijl het hoofdstuk over sociolinguïstiek ingaat op taal als sociaal fenomeen. In het laatste hoofdstuk, Geschiedenis van het Nederlands, ligt het accent op de historische ontwikkeling van taal vanuit het perspectief van Europese taalfamilies.

 

De auteurs verbinden de theorie met de dagelijkse lespraktijk door ideeën aan te dragen voor in de klas. De hoofdstukken zijn op dezelfde wijze opgebouwd en kunnen zowel lineair als in willekeurige volgorde worden gelezen.

 

Online leeromgeving

Bij dit boek hoort een website met enkele tabellen uit het boek als handig te printen documenten en interessante links bij de hoofstukken.

 

Voor wie

Het Handboek taalkunde is speciaal geschreven voor studenten van de tweedegraadslerarenopleiding Nederlands. Vanzelfsprekend is het handboek eveneens bruikbaar voor de lerarenopleiding Germaanse talen in Vlaanderen. Ook voor studenten van de lerarenopleiding Moderne Vreemde Talen en de opleiding logopedie biedt het boek interessante inzichten. Daarnaast biedt het boek een gedegen inleiding taalkunde voor universitaire studenten.

Inhoud

Inleiding

 

1 Fonologie en fonetiek

Henk Bloemhoff

1.1 Inleiding 

1.2 Spraakklanken en het klanksysteem; fonetisch schrift 

1.3 De vorming van de spraakklanken

1.4 Minimale paren, fonemen en allofonen; coarticulatie 

1.5 Distinctieve kenmerken; final devoicing en assimilatie 

1.6 De consonanten van het Nederlands

1.7 De vocalen en diftongen van het Nederlands

1.8 Horen

1.9 De fonologische structuur

1.9.1 De medeklinker- en klinkerkenmerken

1.9.2 Lettergreepstructuur

1.9.3 Reductie, deletie; final devoicing als generatieve regel

1.10 Andere structuren: voet, fonologisch woord; accenttoekenning 

1.11 Zelftoets

1.12 Samenvatting

1.13 Verantwoording en verder lezen

 

2 Morfologie

Olav Severijnen, Arina Banga, Josefien Sweep

2.1 Inleiding 

2.2 Woorden en woordsoorten 

2.2.1 Wat is een woord? 

2.2.2 Inhoudswoorden en functiewoorden

2.3 Geleed of ongeleed

2.4 Drie veelvoorkomende manieren van woordvorming 

2.4.1 Samenstelling 

2.4.2 Afleiding 

2.4.3 Flexie 

2.5 Allomorfen

2.6 Andere woordvormingsprocessen

2.6.1 Afkortingen 

2.6.2 Acroniemen en initiaalwoorden 

2.6.3 Samensmeltingen (blends, porte-manteauwoorden)

2.6.4 Verdubbelingen 

2.6.5 Conversie 

2.6.6 Ontleningen uit andere talen 

2.6.7 Neologismen 

2.7 Zelftoets 

2.8 Samenvatting 

2.9 Verantwoording en verder lezen 

 

3 Syntaxis

Olaf Koeneman, Hedde Zeijlstra

3.1 Inleiding 

3.2 Van woorden naar constituenten

3.2.1 Verschillende woordsoorten 

3.2.2 Hoofdigheid 

3.2.3 Hoofdigheid bij verschillende woordgroepen 

3.2.4 Syntactische structuren 

3.3 Links- of rechtshoofdig en argument of adjunct 

3.3.1 Links- en rechtshoofdigheid 

3.3.2 Argumenten en adjuncten: een belangrijk onderscheid 

3.4 Het combineren van hoofden met argumenten 

3.4.1 De plek van argumenten bij een werkwoord 

3.4.2 Een analyse van hoofd- en bijzinnen 

3.5 De syntaxis van het Nederlands 

3.6 Zelftoets 

3.7 Samenvatting 

3.8 Verantwoording en verder lezen 

 

4 Semantiek

Josefien Sweep

4.1 Inleiding

4.2 Woordbetekenis

4.2.1 Vorm en betekenis

4.2.2 De betekenis van inhoudswoorden en functiewoorden

4.2.3 Wat is nu betekenis? 

4.2.4 Lexicale betekenis: onderdelen en betekenisrelaties 

4.2.5 Lexicale associaties en het mentale lexicon

4.2.6 Meerdere betekenissen of verschillende lemmata?

4.2.7 Lexicale verschillen tussen talen en taalvariëteiten 

4.3 Zinsbetekenis 

4.3.1 Woorden in zinsverband 

4.3.2 Het werkwoord en semantische rollen 

4.3.3 Tempus in het Nederlands (en Duits en Engels) 

4.3.4 Idioom 

4.4 Zelftoets 

4.5 Samenvatting 

4.6 Verantwoording en verder lezen 

 

5 Pragmatiek 

Olav Severijnen, Arina Banga, Josefien Sweep

5.1 Inleiding 

5.2 Taalhandelingen

5.3 Geslaagdheidsvoorwaarden van taalhandelingen

5.4 Coöperatieprincipe 

5.5 Beleefdheid 

5.6 Conversatieanalyse 

5.6.1 Beurtwisselingen 

5.6.2 Aangrenzende paren 

5.6.3 Fouten, reparaties en correcties 

5.6.4 Coherentie en cohesie 

5.6.5 Informatiestructuur van zinnen 

5.7 Zelftoets 

5.8 Samenvatting 

5.9 Verantwoording en verder lezen 

 

6 Psycholinguïstiek

Olav Severijnen, Josefien Sweep, Véronique Verhagen

6.1 Inleiding 

6.2 Taal en de hersenen 

6.3 De basis van taalproductie en taalbegrip 

6.4 Taalproductie 

6.4.1 Bedenken wat je wilt gaan zeggen 

6.4.2 Grammaticale codering 

6.4.3 Een zin uitspreken 

6.4.4 Slip of the tongue en tip of the tongue

6.5 Taalbegrip 

6.5.1 Spraakherkenning 

6.5.2 Woordherkenning 

6.5.3 Zinsbegrip 

6.5.4 Interpretatie 

6.6 Taal en denken 

6.7 Zelftoets 

6.8 Samenvatting 

6.9 Verantwoording en verder lezen 

 

7 Taalverwerving

Arina Banga, Véronique Verhagen

7.1 Inleiding 

7.2 Het eerstetaalverwervingsproces 

7.2.1 Fases 

7.2.2 Invloed van de omgeving 

7.2.3 Taal- en spraakontwikkelingsstoornissen 

7.3 Het tweede- en vreemdetaalverwervingsproces 

7.3.1 Situaties waarin mensen een tweede taal leren 

7.3.2 Kenmerken van de leerder 

7.3.3 Kenmerken van de omgeving 

7.4 Theorieën over taalverwerving 

7.4.1 Behaviorisme 

7.4.2 Generatieve taalkunde 

7.4.3 Gebruiksgebaseerde taalkunde 

7.5 Zelftoets 

7.6 Samenvatting 

7.7 Verantwoording en verder lezen 

 

8 Sociolinguïstiek

Jacomine Nortier

8.1 Wat is sociolinguïstiek?

8.2 Regionale talen of dialecten

8.2.1 Het verschil tussen taal en dialect

8.2.2 De positie van regionale dialecten

8.3 Sociale achtergrond 

8.4 Leeftijd 

8.5 Gender 

8.6 Etnische achtergrond 

8.6.1 Etnische variëteiten 

8.6.2 Crossing

8.7 Stilistische variatie

8.8 Taalverandering 

8.9 Meertaligheid 

8.10 Interactie: het begin van alles 

8.11 Taalpolitiek 

8.12 Zelftoets 

8.13 Samenvatting 

8.14 Verantwoording en verder lezen

 

9 Geschiedenis van het Nederlands

Petra Poelmans

9.1 Inleiding

9.2 Op zoek naar de oertaal

9.2.1 Verwantschap 

9.2.2 Weergeven van verwantschap: de stamboom 

9.2.3 Het bepalen van verwantschap 

9.3 Van het Indo-Europees naar het Germaans

9.3.1 Het accent 

9.3.2 Eerste Germaanse klankverschuiving

9.4 Van het Germaans naar het Nederlands 

9.4.1 Ingweoonse invloeden 

9.4.2 Hoogduitse klankverandering 

9.5 Oudnederlands 

9.5.1 Oudste vormen van het Nederlands 

9.5.2 Kenmerken van het Oudnederlands 

9.6 Middelnederlands

9.6.1 Middelnederlands: een verzameling van dialecten

9.6.2 Het overleveren van teksten

9.6.3 Kenmerken van het Middelnederlands

9.7 Nieuwnederlands 

9.7.1 Selectie 

9.7.2 Codificatie 

9.7.3 Functie-uitbreiding 

9.7.4 Acceptatie

9.8 Het Nederlands vanaf de achttiende eeuw

9.9 Zelftoets

9.10 Samenvatting

9.11 Verantwoording en verder lezen

 

Bibliografie

 

Register

 

Over de auteurs

Studiemateriaal

Extra voor studenten:
Bij deze uitgave is additioneel studiemateriaal beschikbaar voor studenten. Deze kun je benaderen via de url in het boek.

 

Auteur(s)
Portret Arina Banga
Arina Banga
Dr. Arina Banga werkt bij Fontys Lerarenopleiding Tilburg als lerarenopleider bij de vakgroep Nederlands.
Lees meer
Portret Petra Poelmans
Petra Poelmans
Dr. Petra Poelmans heeft meer dan tien jaar gewerkt bij de vakgroep Nederlands bij Fontys Lerarenopleiding en is nu als lector Motiverende Leeromgevingen verbonden aan Hogeschool Rotterdam.
Lees meer
Portret Josefien Sweep
Josefien Sweep
Dr. Josefien Sweep is opleidingscoördinator en docent bij de lerarenopleidingen Nederlands en Duits van de Hogeschool van Amsterdam.
Lees meer
Portret Véronique Verhagen
Véronique Verhagen
Dr. Véronique Verhagen is opleidingscoördinator en docent bij de vakgroep Nederlands van Fontys Lerarenopleiding Tilburg.
Lees meer

Wij gaan samen verder

Boom en Coutinho gaan samen verder. Door deze samenwerking bundelen we krachten voor betaalbare, toegankelijke en digitale leermiddelen.

Lees meer

Ook interessant

Creatief met taal_Annemarie van den Brink, Trea Scholten_9789046908976

Creatief met taal

Annemarie van den Brink, Trea Scholten
29,95
Bestellen
Handboek doeltaaldidactiek_Sebastiaan Donszelmann_9789046909164

Handboek doeltaaldidactiek

Sebastiaan Dönszelmann
34,95
Bestellen
Rijke taal. Taaldidactiek voor het basisonderwijs - cover afbeelding

Rijke taal

Erna van Koeven, Anneke Smits
43,50
Bestellen

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Support
Bestellen
​Retourneren
Docentenservice
Contact

Over Boom NT2

Over ons
Partners
Advies op maat
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg