Skip to main content
Meest complete NT2-assortiment
Gratis bezorgd binnen Nederland vanaf € 20,-
Wereldwijde verzending
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Inloggen
Klantenservice
  • Support
  • Bestellen
  • ​Retourneren
  • Docentenservice
  • Contact
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
nl
    Nederlands
    English
Shop School Docent
  • Lesmateriaal
    Terug naar hoofdmenu
    Volwassenen
    Alle uitgavenLINKDigLin+NT2 op maatDelftse methodeNederlands-serieKlasNLStart.nlTaaltalent
    Jeugd
    Alle uitgavenDigLin+Hotel HalloPlein 16DISKSterrenreeksKIK
    Deelvaardigheden
    Alle uitgavenGrammaticaLezenLuisterenSchrijvenSprekenWoordenschatVaktaalRekenen
    Alfabetiseren
    Alle uitgavenDigLin+SterrenreeksAlfaschriftGoedgeletterd
    NT1
    Alle uitgavenTaal - lezen - schrijvenDigitale vaardighedenRekenenWelzijn en werk
    Examens
    Terug naar hoofdmenu
    Inburgeringsexamen buitenland (A1)
    Naar Nederland
    Inburgeringsexamen (A2)
    Alle uitgavenTaal (A2)KNMMAP/ONAPortfolio
    Staatsexamen NT2 (B1)
    Alle uitgavenTaal (B1)KNMMAP/ONAPortfolio
    Staatsexamen NT2 (B2)
    Alle uitgavenTaal (B2)KNMMAP/ONAPortfolio
    Docentmateriaal
    Terug naar hoofdmenu
    Docentmateriaal
    Alle uitgavenDidactiekWerkvormenAbonnementenDocentaanvragen
    Inspiratie
    TrainingenArtikelenWebinarsNT2 Community
    Toetsen
    Terug naar hoofdmenu
    Volwassenen
    NiveautoetsenWoordenschattoetsenNT2 Oefening
    Jeugd
    Leerlingvolgsysteem (LVS)
Feedback geven in de klas? Ga het gesprek aan
Terug
Feedback

De verschillen tussen feedback en kritiek 3 Feedback geven in de klas? Ga het gesprek aan

De verschillen tussen feedback en kritiek 3
 Jouke Brouwer
  24 oktober 2022
  Leestijd:
  736x gelezen

In mijn vorige twee blogs rondom mijn boek ‘Grip op leren in het VO’ ben ik begonnen met een zoektocht naar de verschillen tussen feedback en kritiek. Ik stelde dat feedback vaker positief is dan negatief en dat feedback meestal met een vraag begint, daar waar kritiek meer geloosd wordt. Vandaag leg ik uit dat feedback meestal zorgt voor een gedragsverbetering of een verbetering in leerhouding, daar waar je met kritiek juist eerder het tegenovergestelde bereikt. 

 

Verschil 3: Feedback zorgt voor een verbetering in gedrag of in leerhouding

In mijn vorige blog noemde ik het voorbeeld van Louise, een leerling die niet al te ijverig is en zeker tijdens mijn lessen meer kan doen en leren. Als ik haar gewoon kritiek geef zou dat als volgt kunnen klinken:

 

 ‘Ga eens aan het werk jij. Je zit de hele tijd te kletsen!’

 

Louise kan dan een tijdje doen alsof ze zich de kritiek ter harte neemt, maar vaak duurt dit in de praktijk niet lang en zal ik er in een volgend rondje door de klas een schepje bovenop doen. Waarna Louise weer even verder werkt - of doet alsof - weer gaat kletsen en ik daar vervolgens weer harder overheen ga.

 

Iedere leraar kent dit en ik moet toegeven dat er ook bij mij dagen zijn dat ik het nog steeds zo doe, ondanks dat ik weet dat ik het ook anders kan oplossen.

 

Maar stel nou dat ik vandaag toch eens kies voor een andere aanpak, eentje waarbij ik Louise vandaag help een eerste stap te zetten op weg naar een betere leerhouding en beter gedrag, hoe zou dat er dan uit zien?

 

 

Ik begin zoals eerder gezegd met een constatering en een vraag:

‘Ik zie dat je vrij veel aan het praten bent met Kirsten en Eva. Zie ik dat goed?’

 

Daarna laat ik Louise rustig uitleggen wat maakt dat ze meer praat dan werkt. Vervolgens zeg ik dat ik graag zou zien dat ze meer leert en bereikt in mijn lessen. Ik stel meteen daarna een vraag:

 

‘Hoe zou dat er uit kunnen zien als je meer leerde en bereikte in de lessen Frans?’

 

Louise zegt nu waarschijnlijk iets als: ‘Dan maak ik meer oefeningen af’ of, ‘dan ben ik veel geconcentreerder’.

 

 

Als ze dergelijke dingen zegt, biedt dat veel kansen voor allerlei leuke vervolgvragen, zoals: ‘hoe ziet dat er dan uit als je geconcentreerder bent?’ of ‘wat helpt voor jou om geconcentreerder te werken in de les?’

 

 

Ik sluit zulke gesprekjes altijd af met een gevoelsvraag of een opbrengstvraag:

‘Hoe zou het voelen als het je lukt om geconcentreerder te zijn?’

‘Wat zou je ermee opschieten als het je lukt om geconcentreerder te zijn?’

 

Daarna is Louise aan zet en laat ik haar een tijdje ‘geconcentreerd werken’.

Ik weet uit ervaring dat ze dit nu veel langer volhoudt dan wanneer ik gewoon meteen kritiek geef. In mijn volgende en laatste blog in deze serie leg ik uit wat ik vervolgens doe met wat ik zie.

Lees meer over

Feedback
Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Support
Bestellen
​Retourneren
Docentenservice
Contact

Over Boom NT2

Over ons
Partners
Advies op maat
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg