Meest complete NT2-assortiment
Gratis bezorgd binnen Nederland vanaf € 20,-
Wereldwijde verzending
Inloggen
Klantenservice
  • Support
  • Bestellen
  • ​Retourneren
  • Docentenservice
  • Contact
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
nl
    Nederlands
    English
Shop School Docent
  • Lesmateriaal
    Terug naar hoofdmenu
    Volwassenen
    Alle uitgavenLINKDigLin+NT2 op maatDelftse methodeNederlands-serieKlasNLStart.nlTaaltalent
    Jeugd
    Alle uitgavenDigLin+Hotel HalloPlein 16DISKSterrenreeksKIK
    Deelvaardigheden
    Alle uitgavenGrammaticaLezenSchrijvenSprekenWoordenschatVaktaalRekenen
    Alfabetiseren
    Alle uitgavenDigLin+SterrenreeksAlfaschriftGoedgeletterd
    NT1
    Alle uitgavenTaal - lezen - schrijvenDigitale vaardighedenRekenenWelzijn en werk
    Examens
    Terug naar hoofdmenu
    Inburgeringsexamen buitenland (A1)
    Naar Nederland
    Inburgeringsexamen (A2)
    Alle uitgavenTaal (A2)KNMMAP/ONAPortfolio
    Staatsexamen NT2 (B1)
    Alle uitgavenTaal (B1)KNMMAP/ONAPortfolio
    Staatsexamen NT2 (B2)
    Alle uitgavenTaal (B2)KNMMAP/ONAPortfolio
    Docentmateriaal
    Terug naar hoofdmenu
    Docentmateriaal
    Alle uitgavenDidactiekWerkvormenAbonnementenDocentaanvragen
    Inspiratie
    TrainingenArtikelenWebinarsNT2 Community
    Toetsen
    Terug naar hoofdmenu
    Volwassenen
    NiveautoetsenWoordenschattoetsenNT2 Oefening
    Jeugd
    Leerlingvolgsysteem (LVS)
Biesta Onderwijsonderzoek
Terug
Onderwijsonderzoek
Paperback
Januari 2022 | ISBN 9789024439430 | 152 blz.
35,75
In winkelwagen

Onderwijsonderzoek

Een onorthodoxe introductie

Gert Biesta | Boom
Onderwijsonderzoek_Gert Biesta_9789024439430
Paperback
Januari 2022 | ISBN 9789024439430 | 152 blz.
Voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
35,75
In winkelwagen
Inkijkexemplaar

Onderwijsonderzoek_Gert Biesta_9789024439430.pdf

Plaats op wensenlijst
OmschrijvingInhoudAuteur(s)In de pers
Omschrijving

Er bestaat veel literatuur over de methoden en technieken van onderwijsonderzoek. Maar deze ‘orthodoxe’ inleidingen hebben vaak weinig aandacht voor meer fundamentele vragen. In dit boek staan deze vragen juist wel centraal. Wat is onderwijs eigenlijk? Wat wordt ermee beoogd en welke rol kan onderzoek spelen in het realiseren van goed onderwijs? Daarmee biedt dit boek zicht op de bredere sociale en politieke context van onderwijsonderzoek.

 

Gert Biesta bespreekt in Onderwijsonderzoek een aantal kernkwesties waarmee iedere onderwijsonderzoeker en docent te maken heeft, zoals:

  • Welke rol speelt theorie in onderwijsonderzoek?
  • Wat is eigenlijk een onderwijspraktijk?
  • Wat betekent het om onderwijs te verbeteren?
  • Hoe draagt onderzoek bij aan de verbetering van het onderwijs?
  • Wat leert de geschiedenis van onderwijsonderzoek en de onderwijskunde ons?
  • Wat is de relatie tussen onderzoek, professionaliteit en democratie?
  • Welke sociale en politieke dimensies zitten er aan het publiceren van onderzoek? 

 

Elk hoofdstuk bevat aantal vragen voor verdere discussie. Dit boek helpt onderzoekers en docenten om bij (her)ontwerp van hun onderwijs het blikveld te verbreden.

 

Gert Biesta is als hoogleraar voor ‘Public Education’ werkzaam bij het Centre for Public Education and Pedagogy van de Maynooth University in Ierland en als hoogleraar voor ‘Educational Theory and Pedagogy’ werkzaam bij de Moray House School of Education and Sport van de universiteit van Edinburgh in Schotland. Hij schrijft over de theorie en het beleid van opvoeding en onderwijs, en de theorie en filosofie van onderwijsonderzoek. Zijn werk verscheen tot nu toe in twintig verschillende talen.

 

Inhoud

Voorwoord bij de Nederlandse vertaling 5

 

Proloog: de orthodoxieën van het onderwijsonderzoek 9

 

1 Over theorieën, modes en het belang van pragmatisme 15

1.1 Inleiding: verdwaald in andermans theorieën 15

1.2 Over modes en bekentenissen 16

1.3 Wat is theorie? 18

1.4 Theorieën over onderwijskundig en sociaalwetenschappelijk onderzoek 20

1.5 Drie opties of een integratieve benadering? 23

1.6 De lastigste vraag: waarom zouden we überhaupt onderzoek doen? 24

1.7 Conclusie: pragmatisch zijn zonder pragmatist te worden 28

 

2 Onderwijs verbeteren? 29

2.1 Inleiding: onderwijs verbeteren door middel van onderzoek 29

2.2 De tien TLRP-principes voor effectief onderwijs 31

2.3 Onderwijsverbetering: effectiviteit of verandering in de richting van iets beters? 

2.4 Onderwijs laten werken: causaliteit of complexiteit? 40

2.5 De praktische rollen van het onderzoek 45

2.6 Conclusies 46

 

3 Waarom ‘wat werkt’ niet genoeg is 49

3.1 Inleiding: moet onderwijs een evidence-based professie worden? 49

3.2 Bewijs over ‘wat werkt’? 52

3.3 Epistemologie: representatie of transactie? 53

3.4 Ontologie: causaliteit of complexiteit? 56

3.5 Praktijk: toepassen of invoegen? 58

3.6 Conclusie: van evidence-based naar value-based onderwijs 60

 

4 Onderwijs als praktijk 65

4.1 Inleiding: een pleidooi voor een praktische insteek 65

4.2 Het verleden: de deliberatieve traditie 68

4.3 Het heden: wat is er anders? 72

4.4 De toekomst: wat staat ons te doen? 75

4.5 Conclusie 77

 

5 Configuraties van onderwijsonderzoek 79

5.1 Inleiding 79

5.2 De Anglo-Amerikaanse configuratie 81

5.3 De status van educational theory 85

5.4 De continentale configuratie 88

5.5 De pedagogiek als academische discipline 90

5.6 Discussie 93

 

6 Professionaliteit, democratie en de onderwijspraktijk 97

6.1 Inleiding: onderwijs, kwaliteit en de cultuur van het meten 97

6.2 De democratisering van klassieke professionaliteit 101

6.3 Drie postdemocratische verstoringen 102

6.4 Kan de ruimte voor democratische professionaliteit herwonnen worden? 108

6.5 Een conceptie van de professional en van professionaliteit 109

6.6 Een conceptie van democratie 110

6.7 Conclusies 111

 

7 Kennis nader beschouwd 113

7.1 Inleiding: epistemologie en het geest-wereldschema 113

7.2 De transactionele kentheorie 115

7.3 Ervaring, werkelijkheid en kennis 118

7.4 Consequenties van Deweys pragmatisme 121

7.5 Conclusie: voorbij objectivisme en relativisme 123

 

8 De politieke economie van wetenschappelijk publiceren 127

8.1 Inleiding: het tovenaarsleerlingsyndroom 128

8.2 Is er een uitweg? 130

8.3 Draait het in de kennisindustrie inderdaad om kennis? 131

8.4 Een rationaliteitscrisis 135

8.5 Conclusies 139

 

Epiloog: te veel onderzoek? 141

 

Literatuur 144

 

Over de auteur 152

Auteur(s)
Portret Gert Biesta
Gert Biesta
Gert Biesta is professor Public Education aan de Maynooth University Ireland en visiting  professor aan de University van Agder in Noorwegen. Tevens is Biesta bijzonder hoogleraar Pedagogische dime...
Lees meer
In de pers

Interview in Levende Talen Magazine (LTM): Docenten zijn de eigenlijke curriculummakers | In gesprek met Orhan Ağırdağ en Gert Biesta, 2022 ed. 3 | Lees hier >

 

Recensie in Didactief: Gert Biesta over onderwijsonderzoek | Door Christian Bokhove, 21-06-2022 | Lees hier >

Docentprofessionalisering

Deze uitgave is bedoeld ter bevordering van de eigen professionalisering als docent. Voor deze titel is het niet mogelijk om een gratis beoordelingsexemplaar aan te vragen.

 

Samen met je team dit boek lezen en profiteren van korting?

Bij een bestelling vanaf 10 exemplaren is een korting mogelijk! Neem contact met ons op via advies@boom.nl voor de mogelijkheden.

 


 

Altijd op de hoogte van ons aanbod docentprofessionalisering? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

Aanmelden nieuwsbrief

Dat het hier gaat om causale veronderstellingen kunnen we al aflezen aan de taal die wordt gebruikt – waar het bijvoorbeeld gaat om ‘inputs’ en ‘opbrengsten’ en de vraag naar ‘wat werkt’. (..) Een van de problemen met de causale visie op onderwijs is dat daarin eigenlijk geen ruimte is voor de agency (..): het feit dat docenten en studenten, leraren en leerlingen kunnen nadenken, op basis daarvan tot een oordeel kunnen komen, en op basis van zulke oordelen kunnen handelen.-  Gert Biesta in Onderwijsonderzoek (p. 41).

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Ook interessant

33 tips voor hbo-didactiek_Wessel Peeters, David Maij_9789024441068
33 tips voor hbo-didactiek
Wessel Peeters, David Maij
37,75
Bestellen
Blended learning en onderwijsontwerp_Barend Last, Stefan Jongen_9789024437467
Blended learning en onderwijsontwerp
Barend Last, Stefan Jongen
37,75
Bestellen
Blended learning in de praktijk_Barend Last_9789024448197
Blended learning in de praktijk
Barend Last
39,25
Bestellen
Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Support
Bestellen
​Retourneren
Docentenservice
Contact

Over Boom NT2

Over ons
Partners
Advies op maat
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy