Grenzeloos lesgeven
Praktische gids voor de zelfstandige online taaldocent
Online taalles geven biedt veel voordelen. Je hebt als zelfstandige taaldocent geen leslocatie nodig, je hebt minder reistijd en je kunt wereldwijd cursisten werven. Maar het brengt ook vragen met zich mee, zoals: Welke werkvormen zijn effectief? Hoe zet ik bestaande lesmethodes online in? Hoe vind en behoud ik nieuwe cursisten? Hoe zet ik een bedrijfsadministratie op?
Grenzeloos lesgeven geeft praktische uitleg en tal van tips over de techniek, didactiek en bedrijfsorganisatie van online taalles geven. In het eerste hoofdstuk maak je kennis met de technische randvoorwaarden voor het verzorgen van een online taalles. In hoofdstuk 2 lees je over flipping the classroom als didactisch uitgangspunt bij online lessen en over de succesfactoren voor online taaltrajecten op maat. Je leert hoe je een leertraject en lesplan opstelt, en hoe je online lessen kunt vormgeven met behulp van bestaande lesmethodes, zelfgemaakte oefeningen en passende werkvormen. In hoofdstuk 3 leer je hoe je als taaldocent en ondernemer je cursistenbestand kunt uitbreiden en je bedrijfsadministratie kunt inrichten. Op de website staan video-opnames bij de uitgewerkte werkvormen en overzichten van online tools voor leren op afstand.
Grenzeloos lesgeven is geschreven voor zowel de beginnende als ervaren zelfstandige taaldocent die een-op-een of in kleine groepen online lesgeeft en het online lesgeven verder wil professionaliseren.
Grenzeloos lesgeven - Praktische gids voor de zelfstandige online taaldocent
Inhoud
Inleiding 9
1 De techniek 13
1.1 Hardware 13
1.2 Internet 14
1.3 Software 15
Videobelsoftware 15
Andere software voor instructie, oefening en feedback 23
1.4 Werkplekinrichting 26
Licht 27
Positionering en achtergrond 28
Geluid 28
2 De didactiek 31
2.1 Online taalles via Flipping the Classroom 31
Stap 1: Oriëntatie op de lesstof door thuis voorbereiden
en huiswerk maken 32
Stap 2: Actief oefenen, feedback en reflectie in een live online les 32
Stap 3: Actief herhalen, toepassen en reflectie thuis
en in de praktijk 32
Stap 4: Voortgang online toetsen, thuis of in een live online les 33
2.2 Succesfactoren 33
Motivatie van de online taalcursist 33
Leer- en ICT-vaardigheden van de online taalcursist 36
De rollen van de online taaldocent 38
2.3 Maatwerk leveren 41
Leertraject en lesplan opstellen 42
Bestaande lesmethodes op maat inzetten 43
Zelf oefeningen en opdrachten maken 45
Feedback geven 47
Meten van de voortgang 49
Voorbeelden van werkvormen 53
Werkvorm 1 Schermdictee 53
Werkvorm 2 Wilde/Wilden jij een huisdier? 55
Werkvorm 3 Ga uit eten en … 57
Werkvorm 4 Hoi, met mij 60
Werkvorm 5 Samenwonen? 61
Werkvorm 6 Waar leg jij het accent? 63
3 De zelfstandige taaldocent, klant en organisatie 67
3.1 Starten als ZZP’er 67
3.2 De klant 68
Doelgroep bepalen 68
Werven van klanten 71
3.3 Stap voor stap je bedrijfsprocessen inrichten 73
Het eerste contact 73
De intake 75
De offerte 75
Het leertraject: administratie, communicatie
en documentopslag 77
Privacy en veiligheid 80
Afronding en evaluatie 81
3.4 Organisatiekosten en uurtarief 83
Organisatiekosten 83
Je uurtarief bepalen 83
3.5 Tot slot: blijf je ontwikkelen en ga samenwerken 84
Bijlage 1 Definities 87
Bijlage 2 Checklist randvoorwaarden techniek 88
Bijlage 3 Voorbeeldvragen voor de intake 89
Bijlage 4 Voorbeeld invulling OUT-lesplan 91
Bijlage 5 Favoriete online werkvormen van Astrid, Alan, Hanna en Luc 92
Bijlage 6 Matrix werkvormen 95
Geraadpleegde literatuur 96
Register




