Skip to main content
The most complete NT2 webshop
Free shipping within the Netherlands above € 20,-
Worldwide shipping
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Sign in
Customer service
  • Support
  • Order
  • Returns
  • Teacher service
  • Contact
Shopping cart
Shopping cart
Discount
-
Shipping Costs
Free
Total price
€ 0,00
To cart
Free shipping within the Netherlands above € 20
en
    Nederlands
    English
Shop School Docent
  • Learning Dutch
    Terug naar hoofdmenu
    Adults
    See allLINKDigLin+NT2 op maatDelftse methodeNederlands-serieKlasNLStart.nlTaaltalent
    Youth
    See allDigLin+Hotel HalloPlein 16DISKSterrenreeksKIK
    Component skills
    See allGrammarReadingListenWritingSpeakingVocabularyJargonMathematics
    Alphabetize
    See allDigLin+SterrenreeksAlfaschriftGoedgeletterd
    NT1
    See allLanguage - reading - writingDigital literacyMathematicsWell-being and work
    Exams
    Terug naar hoofdmenu
    Inburgeringsexamen buitenland (A1)
    Naar Nederland
    Inburgeringsexamen (A2)
    See allLanguage (A2)KNMMAP/ONAPortfolio
    Staatsexamen NT2 (B1)
    See allLanguage (B1)KNMMAP/ONAPortfolio
    Staatsexamen NT2 (B2)
    See allLanguage (B2)KNMMAP/ONAPortfolio
    Docentmateriaal
    Terug naar hoofdmenu
    Docentmateriaal
    See allDidacticsTeaching methodsSubscriptionsTeacher applications
    Inspiratie
    CoursesArticlesWebinarsNT2 Community
    Tests
    Terug naar hoofdmenu
    Volwassenen
    NiveautoetsenVocabulary testsNT2 Oefening
    Jeugd
    Leerlingvolgsysteem (LVS)
En toen en toen, mag dat?
Back
Schrijven

En toen en toen, mag dat?

Vijf concrete tips voor chonologie-gebruik
  January 14, 2025
  Reading time:
  431x read
In het artikel “En toen en toen, mag dat?” bespreekt auteur Suzanne van Norden dat kinderen wordt vaak verteld dat ze niet te vaak “en toen” mogen gebruiken in hun verhalen. Dit advies is meestal doorgegeven van leerkracht op leerkracht, zonder veel nadenken over de werkelijke impact op het schrijfproces van kinderen. Maar hoe stimuleer je kinderen te experimenteren met andere woorden dan 'en toen'? In dit artikel krijg je tips.
En toen en toen, mag dat?

Van Norden benadrukt dat chronologie een cruciale rol speelt in verhalende teksten en dat er verschillende manieren zijn om deze chronologie weer te geven. Het gaat erom kinderen bewust te maken van de verschillende mogelijkheden en hun effecten, in plaats van rigide regels op te leggen. Het ontwikkelen van een taalgevoel, waarbij kinderen leren proeven en kiezen uit verschillende taalopties, is essentieel voor hun schrijfvaardigheid. Maar hoe stimuleer je kinderen om te experimenteren met andere woorden dan 'en'? 

 

Vijf concrete lestips 

 

Hier volgen vijf concrete lestips die leerkrachten kunnen gebruiken om dit proces te ondersteunen en te stimuleren. Deze tips helpen kinderen niet alleen om variatie in hun taalgebruik te brengen, maar ook om hun creativiteit en schrijfvaardigheid te ontwikkelen.

 

1. Stimuleer taalexperimenten: Moedig kinderen aan om verschillende tijdswoorden te gebruiken in hun verhalen, zoals “daarna”, “ineens”, “even later”, of “tegen twaalven”. Laat ze ervaren hoe deze woorden de volgorde van gebeurtenissen beïnvloeden.

2. Gebruik voorbeeldteksten: Laat kinderen voorbeeldteksten lezen waarin verschillende tijdsaanduidingen worden gebruikt. Bespreek samen hoe deze aanduidingen de tekst beïnvloeden en waarom de schrijver bepaalde keuzes heeft gemaakt.

3. Speelse schrijfopdrachten: Samen op het bord een lijst maken met heel veel verschillende tijdsaanduidingen, dus niet alleen ‘vervolgens’ of ‘daarna’ maar ook ‘de volgende dag’, ‘na een tijdje’, ‘toen ik klaar was met eten’ etcetera. Voorbeelden eventueel zoeken in leesboeken en toevoegen. De lijst een tijdje laten staan als inspiratie bij het schrijven van vertellingen en verhalen.

4. Reflecteer op taalgebruik: Laat kinderen reflecteren op hun eigen taalgebruik door hun verhalen hardop voor te lezen en te bespreken welke tijdswoorden ze hebben gebruikt, welke alternatieven er zijn (waaronder ook alle tijdsaanduidingen weghalen) en wat daarvan de effecten zijn. Dit helpt hen bewuster te worden van hun keuzes.

5. Creëer een taalrijke omgeving: Zorg voor een taalrijke omgeving in de klas waarin kinderen worden blootgesteld aan diverse teksten en taalgebruik. Dit kan door middel van boeken, verhalen, en gesprekken. Een rijke taalomgeving stimuleert het taalgevoel en de creativiteit van kinderen.

 

Het artikel benadrukt het belang van het ontwikkelen van een taalgevoel bij kinderen, waarbij ze leren proeven en kiezen uit verschillende taalopties. Wil je het hele artikel lezen? Kijk dan hier.

Read more about

SchrijvenTaalCreatief schrijvenFantasie

Interessant

Omslag Wat een goede tekst.

Wat een goede tekst!

Petra de Lint, Suzanne van Norden
32,50
Add to cart
Iedereen kan leren schrijven_Suzanne van Norden_9789046908846

Iedereen kan leren schrijven

Suzanne van Norden
39,95
Add to cart
Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Customer service

Support
Order
Returns
Teacher service
Contact

About Boom NT2

About us
Partners
Customized advice
Free shipping within NL above € 20
Shopping secure with Thuiswinkelwaarborg
Terms and Conditions (for consumers)Terms and Conditions (for businesses)Promotional termsCookiesDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg