Skip to main content
Meest complete NT2-assortiment
Gratis bezorgd binnen Nederland vanaf € 20,-
Wereldwijde verzending
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Inloggen
Klantenservice
  • Support
  • Bestellen
  • ​Retourneren
  • Docentenservice
  • Contact
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
nl
    Nederlands
    English
Shop School Docent
  • Lesmateriaal
    Terug naar hoofdmenu
    Volwassenen
    Alle uitgavenLINKDigLin+NT2 op maatDelftse methodeNederlands-serieKlasNLStart.nlTaaltalent
    Jeugd
    Alle uitgavenDigLin+Hotel HalloPlein 16DISKSterrenreeksKIK
    Deelvaardigheden
    Alle uitgavenGrammaticaLezenLuisterenSchrijvenSprekenWoordenschatVaktaalRekenen
    Alfabetiseren
    Alle uitgavenDigLin+SterrenreeksAlfaschriftGoedgeletterd
    NT1
    Alle uitgavenTaal - lezen - schrijvenDigitale vaardighedenRekenenWelzijn en werk
    Examens
    Terug naar hoofdmenu
    Inburgeringsexamen buitenland (A1)
    Naar Nederland
    Inburgeringsexamen (A2)
    Alle uitgavenTaal (A2)KNMMAP/ONAPortfolio
    Staatsexamen NT2 (B1)
    Alle uitgavenTaal (B1)KNMMAP/ONAPortfolio
    Staatsexamen NT2 (B2)
    Alle uitgavenTaal (B2)KNMMAP/ONAPortfolio
    Docentmateriaal
    Terug naar hoofdmenu
    Docentmateriaal
    Alle uitgavenDidactiekWerkvormenAbonnementenDocentaanvragen
    Inspiratie
    TrainingenArtikelenWebinarsNT2 Community
    Toetsen
    Terug naar hoofdmenu
    Volwassenen
    NiveautoetsenWoordenschattoetsenNT2 Oefening
    Jeugd
    Leerlingvolgsysteem (LVS)
Geef ik wel het juiste schooladvies? Over verwachtingen en de NIO
Terug
Toetsen

Geef ik wel het juiste schooladvies? Over verwachtingen en de NIO

  4 november 2025
  Leestijd:
  2318x gelezen
Veel leerkrachten vragen zich af: geef ik het juiste schooladvies? En sluit dit advies voldoende aan bij wat een leerling echt aankan? Het is een lastige afweging waarbij leerkrachten niet alleen naar de prestaties van hun leerlingen kijken, maar ook bewust of onbewust hun verwachtingen meenemen. Dit staat bekend als het Pygmalion-effect. Hier kan de Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau (NIO) een objectief hulpmiddel voor zijn. De NIO meet de intelligentie en potentie van leerlingen, wat een waardevolle toevoeging is bij het bepalen van het juiste vervolgonderwijs, van praktijkonderwijs tot vwo. Samen met NIO-auteur Henk van Dijk leggen we uit hoe het werkt.

Wat is de NIO?

Henk van Dijk: "De Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau, ofwel de NIO, meet intelligentie en geeft op basis daarvan een advies over het best passende onderwijsniveau voor een leerling." Dit objectieve meetinstrument helpt leerkrachten hun eigen verwachtingen te toetsen en te voorkomen dat ze onbewust leerlingen onder- of overschatten.

 

Hoe geef je het juiste schooladvies?

De eindtoetsen meten voornamelijk de schoolvorderingen van leerlingen. Deze vorderingen volg je al gedurende de schoolloopbaan met toetsen uit het leerlingvolgsysteem (LVS). Henk van Dijk benadrukt: "Het advies van de basisschool moet eigenlijk gebaseerd zijn op zowel de vorderingen als de mogelijkheden van een leerling." Wanneer je de uitslag van de NIO naast de resultaten van het LVS legt, krijg je een completer beeld en voorkom je dat je verwachtingen het advies onterecht beïnvloeden.

 

Sluit het advies wel aan bij wat een leerling echt aankan?

Door zowel te kijken naar wat een leerling in de afgelopen jaren heeft geleerd als naar de potentie, krijgen scholen een duidelijker beeld van wat een leerling echt aankan. De NIO biedt hiermee een belangrijke tegenhanger voor mogelijke vooroordelen die kunnen voortkomen uit het Pygmalion-effect. Zo geef je een advies dat niet alleen gebaseerd is op prestaties, maar ook op potentie, en zorg je ervoor dat je geen kansen misloopt om verborgen talenten aan het licht te brengen.

 

De voorspellende waarde van de NIO

In de praktijk horen we vaak terug dat het schooladvies, ondersteund door de NIO, goed overeenkomt met het niveau waarop de leerling drie jaar later in het voortgezet onderwijs zit. Henk van Dijk stelt: "De NIO voorspelt op langere termijn vaak beter wat de leerling kan bereiken, omdat het naast de vorderingen ook rekening houdt met de intelligentie en het potentieel van de leerling."

 

De NIO brengt verborgen talenten aan het licht

Een groot voordeel van de NIO is dat het verborgen talenten van leerlingen kan blootleggen. Henk van Dijk vertelt: "Bij sommige leerlingen kan de NIO-score afwijken van de schoolvorderingen, wat erop wijst dat de leerling meer potentie heeft dan je op basis van de schoolresultaten zou verwachten." Dit helpt leerkrachten hun eigen verwachtingen te evalueren en aan te passen om recht te doen aan de capaciteiten van de leerling.

 

De NIO kan op elk gewenst moment worden afgenomen

Een ander voordeel van de NIO is dat deze op elk moment in het schooljaar kan worden afgenomen. Dit kan al aan het einde van groep 7 of het begin van groep 8, zodat je op tijd een goed beeld hebt dat je mee kunt nemen in het uiteindelijke schooladvies.

 

In de praktijk

Hoewel het schooladvies leidend blijft, biedt de NIO een waardevolle aanvulling op het complete beeld van de leerling. Henk van Dijk: "Leerlingen die niet op de juiste plek zitten, kunnen beter switchen naar een ander schooltype. Te hoog of te laag geplaatst zijn, heeft negatieve effecten op het welzijn en de motivatie van leerlingen. Daarom raden we scholen aan om de NIO mee te nemen bij het bepalen van het vervolgonderwijs."

Lees meer over

Toetsen
Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Support
Bestellen
​Retourneren
Docentenservice
Contact

Over Boom NT2

Over ons
Partners
Advies op maat
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg