Skip to main content
Meest complete NT2-assortiment
Gratis bezorgd binnen Nederland vanaf € 20,-
Wereldwijde verzending
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Inloggen
Klantenservice
  • Support
  • Bestellen
  • ​Retourneren
  • Docentenservice
  • Contact
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
nl
    Nederlands
    English
Shop School Docent
  • Lesmateriaal
    Terug naar hoofdmenu
    Volwassenen
    Alle uitgavenLINKDigLin+NT2 op maatDelftse methodeNederlands-serieKlasNLStart.nlTaaltalent
    Jeugd
    Alle uitgavenDigLin+Hotel HalloPlein 16DISKSterrenreeksKIK
    Deelvaardigheden
    Alle uitgavenGrammaticaLezenLuisterenSchrijvenSprekenWoordenschatVaktaalRekenen
    Alfabetiseren
    Alle uitgavenDigLin+SterrenreeksAlfaschriftGoedgeletterd
    NT1
    Alle uitgavenTaal - lezen - schrijvenDigitale vaardighedenRekenenWelzijn en werk
    Examens
    Terug naar hoofdmenu
    Inburgeringsexamen buitenland (A1)
    Naar Nederland
    Inburgeringsexamen (A2)
    Alle uitgavenTaal (A2)KNMMAP/ONAPortfolio
    Staatsexamen NT2 (B1)
    Alle uitgavenTaal (B1)KNMMAP/ONAPortfolio
    Staatsexamen NT2 (B2)
    Alle uitgavenTaal (B2)KNMMAP/ONAPortfolio
    Docentmateriaal
    Terug naar hoofdmenu
    Docentmateriaal
    Alle uitgavenDidactiekWerkvormenAbonnementenDocentaanvragen
    Inspiratie
    TrainingenArtikelenWebinarsNT2 Community
    Toetsen
    Terug naar hoofdmenu
    Volwassenen
    NiveautoetsenWoordenschattoetsenNT2 Oefening
    Jeugd
    Leerlingvolgsysteem (LVS)
Hoe krijg je een leerling weer in de leerstand?
Terug
Leerhouding

Hoe krijg je een leerling weer in de leerstand?

  8 maart 2022
  Leestijd:
  1149x gelezen
In mijn vorige blog schreef ik dat afhaken bij een formatief leerproces geen optie is. Maar natuurlijk gebeurt het ondertussen soms wel dat leerlingen niet met het leerdoel bezig zijn. Wat kun je als leraar doen als dit gebeurt?

Gewoon dwingen en ondertussen het oude Romeinse motto ‘disce aut discede’ (‘leer of rot op’)  roepen klinkt een beetje goedkoop, voor zover de leerling al Latijn verstaat. Gelukkig is er ook een vorm van feedback die kan helpen leerlingen weer in de juiste leerstand te krijgen. 

 

Mijn eerste neiging: feedback op inhoud of op aanpak

Als leraar geef je feedback op drie verschillende aspecten van het leerproces: inhoud, aanpak en modus. In mijn boek ‘Grip op leren in het VO’ ga ik uitgebreid in op elk van deze vormen van feedback. In deze blog beperk ik mij even tot feedback op leerhouding. Juist omdat ik deze naar mijn zin zelf nog te weinig inzet. Waarom eigenlijk? 

 

Het is veel makkelijker om feedback te geven op vakinhoud of aanpak. Feedback op leerhouding voelt al gauw een beetje ongemakkelijk, want de leerling zou mijn feedback verkeerd op kunnen vatten. Toch wil ik het wel graag proberen, want… Een goede leerhouding is essentieel!

 

Een goede leerhouding

De leerhouding van een leerling bepaalt eigenlijk alle andere aspecten van het leren. Staat mijn leerling in de goede leerstand dan kiest hij eerder de juiste aanpak. Ook doet hij het vakinhoudelijk vaak beter, juist omdat hij vanuit die goede leerhouding graag goed werk wil leveren. Een goede leerhouding is dus de basis voor alles wat daarna komt. 

 

Bij feedback op leerhouding gaat het om zaken als: 

 

  • Hoe gemotiveerd is de leerling?
  • Hoe actief en geconcentreerd werkt hij aan het leerdoel?
  • Straalt hij plezier uit?
  • Is hij in staat om door te zetten bij tegenslag?
  • Wil hij het graag zo goed mogelijk doen? 

 

Zo moeilijk is het nou ook weer niet…

 

Voorbeelden van feedback

Positieve feedback op leerhouding is niet zo moeilijk. Ik kan een leerling bijvoorbeeld complimenteren als hij ijverig is, of als hij met plezier of geconcentreerd bezig is met een leertaak. Als ik niet wil storen tijdens de les, doe ik dat gewoon direct erna. 

En als de leerling nou niet de goede leerhouding heeft? Dan benoem ik meestal wat ik zie, maar wel in redelijk voorzichtige bewoordingen zoals: ‘het lijkt erop dat je er vandaag niet zoveel zin in hebt, hoe komt dat?’, of ‘je lijkt dit onderdeel nogal moeilijk te vinden, klopt dat?’ Daarna kan ik in gesprek gaan over zaken als ijver, concentratie en motivatie. 

 

En ‘disce aut discede’? Dat bewaar ik voor als ik écht alle vormen van feedback al geprobeerd heb.

 

Vorige blog

Lees meer over

LeerhoudingGrip op leren in het vo
Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Support
Bestellen
​Retourneren
Docentenservice
Contact

Over Boom NT2

Over ons
Partners
Advies op maat
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg