Skip to main content
The most complete NT2 webshop
Free shipping within the Netherlands above € 20,-
Worldwide shipping
Logo
Sign in
Customer service
  • Support
  • Order
  • Returns
  • Teacher service
  • Contact
Shopping cart
Shopping cart
Discount
-
Shipping Costs
Free
Total price
€ 0,00
To cart
Free shipping within the Netherlands above € 20
en
    Nederlands
    English
Shop School Docent
  • Learning Dutch
    Terug naar hoofdmenu
    Adults
    See allLINKDigLin+NT2 op maatDelftse methodeNederlands-serieKlasNLStart.nlTaaltalent
    Youth
    See allDigLin+Hotel HalloPlein 16DISKSterrenreeksKIK
    Component skills
    See allGrammarReadingWritingSpeakingVocabularyJargonMathematics
    Alphabetize
    See allDigLin+SterrenreeksAlfaschriftGoedgeletterd
    NT1
    See allLanguage - reading - writingDigital literacyMathematicsWell-being and work
    Exams
    Terug naar hoofdmenu
    Inburgeringsexamen buitenland (A1)
    Naar Nederland
    Inburgeringsexamen (A2)
    See allLanguage (A2)KNMMAP/ONAPortfolio
    Staatsexamen NT2 (B1)
    See allLanguage (B1)KNMMAP/ONAPortfolio
    Staatsexamen NT2 (B2)
    See allLanguage (B2)KNMMAP/ONAPortfolio
    Docentmateriaal
    Terug naar hoofdmenu
    Docentmateriaal
    See allDidacticsTeaching methodsSubscriptionsTeacher applications
    Inspiratie
    CoursesArticlesWebinarsNT2 Community
    Tests
    Terug naar hoofdmenu
    Volwassenen
    NiveautoetsenVocabulary testsNT2 Oefening
    Jeugd
    Leerlingvolgsysteem (LVS)
Articles 5 taaltips voor basisschoolleraren met anderstalige leerlingen in de klas
Back
Kinderen

5 taaltips voor basisschoolleraren met anderstalige leerlingen in de klas

 Redactie
  November 01, 2024
  Reading time:
  2063x gelezen
Wanneer je als leerkracht voor het eerst anderstalige kinderen in de klas krijgt, kan dat best overweldigend zijn. Als leerkracht wil je dat de anderstalige kinderen snel Nederlands leren, zodat ze kunnen meedraaien op school. Maar hoe onderwijs je de nieuwe taal? In dit artikel geven we 5 tips voor het geven van taalonderwijs aan nieuwkomers.

1. Creëer een positief en veilig leerklimaat

Als je wilt dat anderstalige kinderen zich kunnen ontwikkelen in de Nederlandse taal, moet je eerst zorgen voor een positief en veilig leerklimaat. De nieuwkomers zijn in een vreemde omgeving terecht gekomen, met mensen die ze niet kennen en niet verstaan. Hun verblijfssituatie kan onzeker zijn en vaak hebben ook hun ouders het moeilijk.  In zo'n situatie kan de structuur van het schoolleven houvast geven. Een plek waar ze kind kunnen zijn, zich welkom voelen, waar begrip is en waar fouten maken mag. Pas als kinderen zich op hun gemak voelen, staan ze open voor impulsen en gaan ze hun omgeving onderzoeken. Als die omgeving een rijk aanbod van de Nederlandse taal biedt, kunnen kinderen zich het Nederlands snel eigen maken.

 

2. Laat het kind de taal gebruiken

Een algemene regel in het taalonderwijs is: taal leer je door taal te gebruiken. Daarom is het belangrijk dat de nieuwkomers op zoveel mogelijk verschillende manieren in aanraking komen met het Nederlands, waarbij er veel gelegenheid is tot interactie met Nederlandssprekers. Creëer dus een leeromgeving waar de Nederlandse taal veel gehoord wordt en zichtbaar wordt gemaakt, en uiteindelijk veel gesproken kan worden. Dit bereik je door leerlingen veel gelegenheid te geven tot interactie met elkaar. Laat ze opdrachten nabespreken en geef ze gespreksonderwerpen om over te praten. Let er hierbij op dat de anderstalige leerlingen niet bij elkaar zitten, maar in contact komen met de Nederlandstalige leerlingen.

 

3. Wees een bron van taalaanbod

De leeromgeving moet veel Nederlandse taal bevatten waarvan de nieuwkomer kan leren. Naast dat je taalaanbod creëert door leerlingen onderling met elkaar te laten praten, kun je als docent zelf ook veel taal aanbieden. De anderstalige kinderen leren van de taal die jij produceert. Door bijvoorbeeld hardop na te denken, handelingen die je ziet te verwoorden, in gesprek te gaan met leerlingen en ze hulp aan te bieden als ze vastlopen bij taalproductie. Deze vormen van taalaanbod kun je gemakkelijk integreren in elk lesonderdeel.

 

4. Leer de leefwereld van de nieuwkomer kennen

De anderstalige leerling belandt in een wereld die voor hem/haar niet bekend is. Ze komen terecht in een nieuwe omgeving, met een nieuwe cultuur en vanzelfsprekend ook nieuwe gebruiken. Daarbij is voor sommige nieuwkomers het concept ‘school’ nieuw, omdat ze in het land van herkomst niet of nauwelijks naar school zijn geweest. Om deze redenen is het belangrijk dat je je als docent verdiept in de leefwereld van het kind. Zorg dat opdrachten aansluiten bij die leefwereld, zodat zelfs in de nieuwe context de nieuwkomer ook iets vertrouwds tegenkomt. De leefwereld van de nieuwkomer betrek je bij opdrachten door ze bijvoorbeeld iets over hun eigen cultuur te laten vertellen of op te laten schrijven.

 

5. Geef betekenisvolle opdrachten

In een betekenisvolle taak wordt de leerling uitgedaagd door motiverende en probleemoplossende opdrachten. Hierbij dient taal als een middel om tot de oplossing te komen. Voorbeelden van betekenisvolle opdrachten zijn het lezen van een stappenplan om een kunstwerkje te maken of het laten schrijven van een brief voor de ouders met informatie over het aankomende schoolreisje. Zo zijn er nog veel meer betekenisvolle opdrachten te bedenken, waarbij kennis van de taal urgent is om een doel te kunnen bereiken. Op deze manier wordt veel vooruitgang geboekt in de nieuwe taal, en daarbij kan de leerling er veel creativiteit in kwijt.

 

Bron: “Aan de slag met anderstalige nieuwkomers: geschikte taken binnen een krachtige (taal) leeromgeving” door Karen Torfs & Pandora Versteden

Read more about

NT2-lesmateriaal voor basisschoolkinderen

Hotel Hallo - tekstboek

Hotel Hallo - tekstboek

Kim Koelewijn
52,50
Add to cart
DigLin+ junior

DigLin+ Junior ABC en Lezen 1

Ineke van de Craats, Jan Deutekom
23,50
Add to cart
De taaltrap

De taaltrap

Jenny van der Toorn-Schutte
39,95
Add to cart
Foreign-speaking students in elementary school: 'Look at what cán be done'
Basisonderwijs

Foreign-speaking students in elementary school: 'Loo...

Elementary school have an increasing number of foreign-language students and this requires a new approach: how do you help these foreign-language students...
Read more
NT2 methods for primary school
Basisonderwijs

NT2 methods for primary school

Increasingly, elementary schools are welcoming foreign-language students. These students end up in regular classes, where most students already speak...
Read more
Learning Dutch for children
Kinderen

Learning Dutch for children

It is important for non-native-speaking children to learn Dutch quickly in order to be successful in mainstream basis- or voortgezet onderwijs. Read in...
Read more
Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Customer service

Support
Order
Returns
Teacher service
Contact

About Boom NT2

About us
Partners
Customized advice
Free shipping within NL above € 20
Terms and Conditions (for consumers)Terms and Conditions (for businesses)Promotional termsCookiesDisclaimerPrivacy policy