Skip to main content
The most complete NT2 webshop
Free shipping within the Netherlands above € 20,-
Worldwide shipping
Logo
Sign in
Customer service
  • Support
  • Order
  • Returns
  • Teacher service
  • Contact
Shopping cart
Shopping cart
Discount
-
Shipping Costs
Free
Total price
€ 0,00
To cart
Free shipping within the Netherlands above € 20
en
    Nederlands
    English
Shop School Docent
  • Learning Dutch
    Terug naar hoofdmenu
    Adults
    See allLINKDigLin+NT2 op maatDelftse methodeNederlands-serieKlasNLStart.nlTaaltalent
    Youth
    See allDigLin+Hotel HalloPlein 16DISKSterrenreeksKIK
    Component skills
    See allGrammarReadingWritingSpeakingVocabularyJargonMathematics
    Alphabetize
    See allDigLin+SterrenreeksAlfaschriftGoedgeletterd
    NT1
    See allLanguage - reading - writingDigital literacyMathematicsWell-being and work
    Exams
    Terug naar hoofdmenu
    Inburgeringsexamen buitenland (A1)
    Naar Nederland
    Inburgeringsexamen (A2)
    See allLanguage (A2)KNMMAP/ONAPortfolio
    Staatsexamen NT2 (B1)
    See allLanguage (B1)KNMMAP/ONAPortfolio
    Staatsexamen NT2 (B2)
    See allLanguage (B2)KNMMAP/ONAPortfolio
    Docentmateriaal
    Terug naar hoofdmenu
    Docentmateriaal
    See allDidacticsTeaching methodsSubscriptionsTeacher applications
    Inspiratie
    CoursesArticlesWebinarsNT2 Community
    Tests
    Terug naar hoofdmenu
    Volwassenen
    NiveautoetsenVocabulary testsNT2 Oefening
    Jeugd
    Leerlingvolgsysteem (LVS)
Articles Meer Nederlands spreken buiten de les
Back
Lesinspiratie

Meer Nederlands spreken buiten de les

 Redactie
  July 24, 2024
  Reading time:
  177964x gelezen
Voor veel NT2-cursisten is het lastig om contact te maken met Nederlanders. Hierdoor blijven de spreekuren vaak beperkt tot de NT2-les. Dat is jammer, want het is bekend dat spreken met andere mensen, in reële situaties buiten de les, het leren van de taal bevordert. Maar hoe stimuleer je cursisten buiten de les te spreken? Met buitenschoolse opdrachten! Met de juiste begeleiding krijgen de cursisten zo de nodige extra spreekuren. Maar waar te beginnen?

Het begin blijft in de klas

Het is goed om je te realiseren dat aan het begin van ieder NT2-traject de meeste spreekopdrachten in het klaslokaal zullen plaatsvinden. Cursisten hebben een basis en een veilige omgeving nodig om in te oefenen. Ook nadat het A1-niveau is bereikt, zal spreken altijd een belangrijk onderdeel blijven van de NT2-les. De kunst is om het spreken in de les te gebruiken om het spreken buiten de les te oefenen en bevorderen.

 

Goede voorbereiding

Wanneer je aan de slag gaat met buitenschoolse opdrachten, is het belangrijk om de opdrachten goed voor te bereiden en structureel na te bespreken. Het kost misschien wat tijd, maar het is een waardevolle investering in het leerproces van de cursisten. Als je de opdracht ‘Ga je buurman interviewen’ meegeeft zonder voorbereiding, dan is de kans namelijk klein dat de cursist de opdracht zo uitvoert dat het hem, haar of hen ook wat brengt. Het recept voor succesvol spreken buiten de les is ook hier het VUT-model: voorbereiden, uitvoeren en terugkijken.

 

Formuleer doelen

Voor je begint is het belangrijk om te starten met het formuleren van de doelen. Vaak zal het inburgeringsexamen of het staatsexamen het doel zijn, maar toch is het belangrijk om de cursisten zelf te laten nadenken wat ze verder willen bereiken, wat hun leerdoelen zijn en wat ze daarvoor moeten doen.

 

Wanneer cursisten werken aan persoonlijke doelen, motiveert dat beter dan wanneer ze simpelweg een taak moet uitvoeren die door de docent bedacht is. Bovendien is het belangrijk dat cursisten zelf goed nadenken op welk gebied ze hun woordenschat willen vergroten. Dat werkt een snelle participatie in de hand.

 

Bereid het gesprek goed voor

Daarna is het belangrijk om de opdrachten voor te bereiden (V). Laat je cursisten als opdracht iets kopen in een winkel? Laat ze dan bijvoorbeeld eerst een woordweb maken van de woorden die ze al kennen. Daarna kun je door middel van rollenspellen de opdracht alvast een keer oefenen. Laat cursisten na het rollenspel hun woordweb uitbreiden met de woorden die ze nog niet kenden maar wel straks nodig denken te hebben.

 

Naast een grondige voorbereiding is het een goed idee om invulformulieren te gebruiken. Door fysieke formulieren te gebruiken bij de voorbereiding en bij de uitvoering (U), en die in een mapje te laten bewaren, krijgen buitenschoolse opdrachten meer gewicht. Hierdoor groeit de kans dat de opdracht wordt gemaakt en serieusgenomen.

 

Nabespreken buitenschools spreken

Nabespreken (of terugkijken, (T)) is een andere voorwaarde voor succes. Wanneer de opdrachten niet worden nabesproken, kan de indruk ontstaan dat de docent het niet belangrijk vindt of de opdracht wordt uitgevoerd. Dat heeft een negatief effect op de motivatie en daardoor ook op de uitvoering. Daarnaast is het ook een goed idee om de namen van de cursisten die de opdracht hebben uitgevoerd te noteren op een, liefst voor iedereen zichtbare lijst. Dat geeft aan dat het van belang is om de opdrachten ook werkelijk te doen.

 

Neem kleine stapjes 

Een belangrijke tip is om kleine stapjes te nemen. Laat cursisten de eerste stappen veilig in het klaslokaal zetten, stap daarna over op opdrachten in het gebouw of thuis. Begin bovendien met kleine opdrachten, zoals de routines die vaak ook in het begin van een methode voorkomen. Zoals groeten, eenvoudige vragen stellen, de weg vragen of iemand iets vragen in een supermarkt. Het kan een goed idee zijn om de opdrachten eerst als luisteroefeningen te doen. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld Taalpingpong of Koffiepraatjes gebruiken.

 

Maak een taalkaart

Een andere manier om te stimuleren dat cursisten de taal gaan gebruiken buiten de les is met behulp van de taalkaart. De bedoeling is dat er wekelijks een taalkaart wordt ingevuld. In het NT2-cahier Buitenschools leren staat een voorbeeld, maar je kunt ook je eigen varianten maken waarin je specifieke vragen of opdrachten geeft die passen bij de opdracht van die week.

 

Op de kaart noteren de cursisten ook wat ze deze week gedaan hebben, en wat ze komende week gaan doen. Het kan helpen om cursisten de eerste keer even een ingevulde taalkaart te laten zien.

 

Spreekangst

Hebben je cursisten spreekangst? Maak dit dan bespreekbaar in de les. Hij, zij of hen zal vast niet de enige zijn die het spannend vindt om de opdrachten te gaan uitvoeren. Wil je weten hoe je dit gesprek met de groep aan kunt pakken? Het cahier Buitenschools leren bevat een apart hoofdstuk om je te helpen spreekangst

IN HET KORT: FACTOREN DIE HET SPREKEN VAN DE CURSIST BEVORDEREN

  • Kleine groepjes of tweetallen maken de kans om te spreken voor iedereen veel groter.
  • Buitenschoolse opdrachten maken dat cursisten het Nederlands ook buiten de les gaan gebruiken.
  • Spreekangst, angst om fouten te maken en schaamte daarvoor moeten in de groep worden besproken.
  • Een positieve sfeer in de groep is essentieel; er mag niet worden gelachen om fou­ten.
  • Humor: er moeten grapjes kunnen worden gemaakt.
  • De docent corrigeert niet alleen, maar geeft ook veel positieve feedback.

Read more about

Ideeën voor buitenschools leren

Omslag NT2-cahier buitenschools leren

NT2 Cahier Buitenschools leren

Margreet Verboog
19,95
Add to cart
Omslag Taalpingpong

Taalpingpong

Nicole van Schaijik
44,95
Add to cart
Focus op VUT, Merel Borgesius, Sandy Posthummus Meyjes omslag

Focus op VUT

Merel Borgesius
26,95
Add to cart
Summer vacation themed worksheets
Lesinspiratie

Summer vacation themed worksheets

Summer is approaching! This means making vacation plans, packing suitcases, selecting campsites, comparing prices, and considering what to bring. The ideal...
Read more
Word Relay
werkvormen

Word Relay

Looking for a fun work form to broaden your students' vocabulary? Use author Lotte Minnema's favorite work form: relay on the board. In this form of work,...
Read more
Tips om luisteren te oefenen in de NT2 les
Lesinspiratie

Tips om luisteren te oefenen in de NT2 les

Luisteren is een belangrijke vaardigheid voor NT2-cursisten om te leren. Het stelt ze in staat contact te maken en conversaties aan te gaan. En dat biedt...
Read more
5 NT2-spelletjes voor in de NT2-les
Lesinspiratie

5 NT2-spelletjes voor in de NT2-les

Je wilt je cursisten wat afleiding bieden, ze een beetje bij de les houden of gewoon even wat leuks doen in je NT2-les. Een NT2-spelletje is een van de...
Read more
Wat we kunnen leren van de taalwetenschap
Lesinspiratie

Wat we kunnen leren van de taalwetenschap

Taal is een wonderlijk fenomeen. Er wordt al jarenlang onderzoek gedaan naar het talige brein en nog steeds zijn er grote vraagstukken. Ook over het leren...
Read more
Laat je cursisten oefenen met small talk
Lesinspiratie

Laat je cursisten oefenen met small talk

Small talk is een verschijnsel dat in iedere taal voorkomt. Het is essentieel bij het maken van contact. Small talk lijkt eenvoudig, maar is voor...
Read more
Teaching effectively with the VUT model
Lesinspiratie

Teaching effectively with the VUT model

Education is a busy business, not only in primary and secondary education, but also in adult education. You often only have a few teaching hours per week...
Read more
Hé NT2-docent, is Tijdschrift Les wat voor jou?
Lesinspiratie

Hé NT2-docent, is Tijdschrift Les wat voor jou?

Op zoek naar nieuwe werkvormen om leesvaardigheid te verbeteren? Benieuwd naar de persoonlijke ervaringen van andere NT2-docenten? Reviews lezen van nieuwe...
Read more
Werkvormen met praatplaten
Lesinspiratie

Werkvormen met praatplaten

Werk jij wel eens met praatplaten in de les? Ze vormen een leuke manier om je cursisten aan het praten te krijgen. Er zijn tal van werkvormen die je kunt...
Read more
Meer Nederlands spreken buiten de les
Lesinspiratie

Meer Nederlands spreken buiten de les

Voor veel NT2-cursisten is het lastig om contact te maken met Nederlanders. Hierdoor blijven de spreekuren vaak beperkt tot de NT2-les. Dat is jammer, want...
Read more
More reading in class
Lesinspiratie

More reading in class

Reading is an important skill and good reading skills open many doors. But unfortunately, reading is not always perceived as enjoyable by many NT2...
Read more
Practice with prepositions
Lesinspiratie

Practice with prepositions

A person who is going to learn Dutch faces some major challenges. One of those challenges is learning prepositions. Why is that so difficult? And what can...
Read more
Music in class
Lesinspiratie

Music in class

Offering language in the form of music with verses and choruses makes words and phrases easier to remember. Think of French chansons you know or the few...
Read more
Grammar in the NT2 classroom
Lesinspiratie

Grammar in the NT2 classroom

Grammar in the NT2 lesson: a controversial topic in the NT2 world. For some teachers, grammar is the basis for every lesson, while others prefer to treat...
Read more
Play in class
Lesinspiratie

Play in class

You want to offer your students some distraction, keep them focused or just do something fun in your NT2 lesson. An NT2 game is one of the methods that can...
Read more
Language project in class
Lesinspiratie

Language project in class

Would you like to add more variety to your NT2 lessons? Then consider starting a language project. It is fun, challenging, creative, educational and does...
Read more
Read aloud from picture books
ISK

Read aloud from picture books

Reading contributes not only to vocabulary development, but also to overall language development. But how do you keep your students motivated to read? Is...
Read more
Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Customer service

Support
Order
Returns
Teacher service
Contact

About Boom NT2

About us
Partners
Customized advice
Free shipping within NL above € 20
Terms and Conditions (for consumers)Terms and Conditions (for businesses)Promotional termsCookiesDisclaimerPrivacy policy