Skip to main content
The most complete NT2 webshop
Free shipping within the Netherlands above € 20,-
Worldwide shipping
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Sign in
Customer service
  • Support
  • Order
  • Returns
  • Teacher service
  • Contact
Shopping cart
Shopping cart
Discount
-
Shipping Costs
Free
Total price
€ 0,00
To cart
Free shipping within the Netherlands above € 20
en
    Nederlands
    English
Shop School Docent
  • Learning Dutch
    Terug naar hoofdmenu
    Adults
    See allLINKDigLin+NT2 op maatDelftse methodeNederlands-serieKlasNLStart.nlTaaltalent
    Youth
    See allDigLin+Hotel HalloPlein 16DISKSterrenreeksKIK
    Component skills
    See allGrammarReadingListenWritingSpeakingVocabularyJargonMathematics
    Alphabetize
    See allDigLin+SterrenreeksAlfaschriftGoedgeletterd
    NT1
    See allLanguage - reading - writingDigital literacyMathematicsWell-being and work
    Exams
    Terug naar hoofdmenu
    Inburgeringsexamen buitenland (A1)
    Naar Nederland
    Inburgeringsexamen (A2)
    See allLanguage (A2)KNMMAP/ONAPortfolio
    Staatsexamen NT2 (B1)
    See allLanguage (B1)KNMMAP/ONAPortfolio
    Staatsexamen NT2 (B2)
    See allLanguage (B2)KNMMAP/ONAPortfolio
    Docentmateriaal
    Terug naar hoofdmenu
    Docentmateriaal
    See allDidacticsTeaching methodsSubscriptionsTeacher applications
    Inspiratie
    CoursesArticlesWebinarsNT2 Community
    Tests
    Terug naar hoofdmenu
    Volwassenen
    NiveautoetsenVocabulary testsNT2 Oefening
    Jeugd
    Leerlingvolgsysteem (LVS)
Stress en burn-outklachten in het onderwijs
Back

Week van de Werkstress | Stress en burn-outklachten in het onderwijs

  November 19, 2021
  Reading time:
  1529x read

Het is deze week de “Week van de Werkstress” en David Maij van 33 tips voor hbo-didactiek staat stil bij stress in het onderwijs. Hij bespreekt drie mentale krachten die werken als schild tegen stress. Stress ontstaat door een disbalans tussen draaglasten en draagkrachten. De meest voorkomende draaglasten in het onderwijs zoals genoemd in de wetenschappelijke literatuur beschrijft hij in deze blog. Hierin lees je ook wat jouw school kan doen als ze serieus werk wil maken van vitaliteit.

 

Drie mentale draagkrachten die werken als schild tegen stress komen voort uit de zelfdeterminatietheorie van Ryan en Deci (2001). In het onderwijs worden deze ‘basisbehoeften van intrinsieke motivatie’ vaak gebruikt om uit te leggen aan welke knoppen je kunt draaien om de motivatie van jongeren te vergroten. Maar ze gelden evenzogoed voor docenten zelf.

1.    Autonomie: Eisen vanuit de inspectie, bestuurders en leidinggevenden kunnen administratieve druk geven en een gevoel van een gebrek aan eigen controle. Terwijl autonomie, zelf mogen beslissen hoe je je onderwijs vormgeeft, één van de sterkste draagkrachten is [1][2][3]. Scholen zouden er goed aan doen om docenten meer ruimte te geven. Bijvoorbeeld door open te staan voor oplossingen van docenten om administratieve of vergaderdruk te verminderen.

2.    Relatie: Bij vrijwel iedere training vraag ik eerst aan docenten wat zij het leukst vinden aan hun baan. Het meest genoemde antwoord? De gesprekken/relaties met hun leerlingen. Relaties kunnen ons ontzettend veel kracht geven. Scholen kunnen deze mentale kracht benutten door ruimte in te bouwen voor ontmoeting en gesprek in kleinere groepen dan de dagelijkse lessen. Daarnaast is ook steun van collega’s en directie is belangrijk [4][5][6]! Daarom valt er ook winst te behalen door secties/afdelingen meer gezamenlijk onderwijs te laten maken. Minder vergaderen over cijfers, meer samen optrekken om lessen voor te bereiden.

3.    Competentie: Je zelf-effectiviteit, in hoeverre je ervan overtuigd bent dat je capabel bent om (werk)taken tot een goed einde te brengen, is een belangrijke energiegever [7][8]. Scholen kunnen gebruik maken van deze mentale kracht door uitgebreider stil te staan bij wat docenten al goed doen, i.p.v. alleen te benoemen waar ruimte is voor verbetering. Verder kun je docenten zelf laten bepalen op welke gebieden zij zich willen ontwikkelen. Dit komt ook de autonomie ten goede.

Een belangrijke nuance is dat de krachten persoonlijk zijn. Wat voor de één een draaglast is, zoals gesprekken met ouders en meetings, kan voor de ander een draagkracht zijn, doordat de gesprekken een persoonlijke behoefte naar sociaal contact vervullen.

Bekend van:

33 tips voor hbo-didactiek_Wessel Peeters, David Maij_9789024441068

33 tips voor hbo-didactiek

Wessel Peeters, David Maij
37,75
Add to cart
Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Customer service

Support
Order
Returns
Teacher service
Contact

About Boom NT2

About us
Partners
Customized advice
Free shipping within NL above € 20
Shopping secure with Thuiswinkelwaarborg
Terms and Conditions (for consumers)Terms and Conditions (for businesses)Promotional termsCookiesDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg