Handboek Taalkunde
Hoe zit taal in elkaar en hoe leren en gebruiken mensen taal? Het nieuwe Handboek taalkunde behandelt op een toegankelijke en overzichtelijke manier het fascinerende systeem achter taal. Het boek omvat alle leerdoelen over taalbeschouwing uit de kennisbasis voor toekomstige docenten Nederlands en biedt andere studenten een boeiende inleiding in de taalkunde.
Inhoud
Het Handboek taalkunde is opgebouwd aan de hand van vier categorieën. De eerste hoofdstukken behandelen de systematiek van taal in volgorde van de kleinste tot de grootste onderdelen: fonologie en fonetiek, morfologie, syntaxis, semantiek en pragmatiek. De hoofdstukken over psycholinguïstiek en taalverwerving belichten taal als individueel fenomeen, terwijl het hoofdstuk over sociolinguïstiek ingaat op taal als sociaal fenomeen. In het laatste hoofdstuk, Geschiedenis van het Nederlands, ligt het accent op de historische ontwikkeling van taal vanuit het perspectief van Europese taalfamilies.
De auteurs verbinden de theorie met de dagelijkse lespraktijk door ideeën aan te dragen voor in de klas. De hoofdstukken zijn op dezelfde wijze opgebouwd en kunnen zowel lineair als in willekeurige volgorde worden gelezen.
Online leeromgeving
Bij dit boek hoort een website met enkele tabellen uit het boek als handig te printen documenten en interessante links bij de hoofstukken.
Voor wie
Het Handboek taalkunde is speciaal geschreven voor studenten van de tweedegraadslerarenopleiding Nederlands. Vanzelfsprekend is het handboek eveneens bruikbaar voor de lerarenopleiding Germaanse talen in Vlaanderen. Ook voor studenten van de lerarenopleiding Moderne Vreemde Talen en de opleiding logopedie biedt het boek interessante inzichten. Daarnaast biedt het boek een gedegen inleiding taalkunde voor universitaire studenten.
Inleiding
1 Fonologie en fonetiek
Henk Bloemhoff
1.1 Inleiding
1.2 Spraakklanken en het klanksysteem; fonetisch schrift
1.3 De vorming van de spraakklanken
1.4 Minimale paren, fonemen en allofonen; coarticulatie
1.5 Distinctieve kenmerken; final devoicing en assimilatie
1.6 De consonanten van het Nederlands
1.7 De vocalen en diftongen van het Nederlands
1.8 Horen
1.9 De fonologische structuur
1.9.1 De medeklinker- en klinkerkenmerken
1.9.2 Lettergreepstructuur
1.9.3 Reductie, deletie; final devoicing als generatieve regel
1.10 Andere structuren: voet, fonologisch woord; accenttoekenning
1.11 Zelftoets
1.12 Samenvatting
1.13 Verantwoording en verder lezen
2 Morfologie
Olav Severijnen, Arina Banga, Josefien Sweep
2.1 Inleiding
2.2 Woorden en woordsoorten
2.2.1 Wat is een woord?
2.2.2 Inhoudswoorden en functiewoorden
2.3 Geleed of ongeleed
2.4 Drie veelvoorkomende manieren van woordvorming
2.4.1 Samenstelling
2.4.2 Afleiding
2.4.3 Flexie
2.5 Allomorfen
2.6 Andere woordvormingsprocessen
2.6.1 Afkortingen
2.6.2 Acroniemen en initiaalwoorden
2.6.3 Samensmeltingen (blends, porte-manteauwoorden)
2.6.4 Verdubbelingen
2.6.5 Conversie
2.6.6 Ontleningen uit andere talen
2.6.7 Neologismen
2.7 Zelftoets
2.8 Samenvatting
2.9 Verantwoording en verder lezen
3 Syntaxis
Olaf Koeneman, Hedde Zeijlstra
3.1 Inleiding
3.2 Van woorden naar constituenten
3.2.1 Verschillende woordsoorten
3.2.2 Hoofdigheid
3.2.3 Hoofdigheid bij verschillende woordgroepen
3.2.4 Syntactische structuren
3.3 Links- of rechtshoofdig en argument of adjunct
3.3.1 Links- en rechtshoofdigheid
3.3.2 Argumenten en adjuncten: een belangrijk onderscheid
3.4 Het combineren van hoofden met argumenten
3.4.1 De plek van argumenten bij een werkwoord
3.4.2 Een analyse van hoofd- en bijzinnen
3.5 De syntaxis van het Nederlands
3.6 Zelftoets
3.7 Samenvatting
3.8 Verantwoording en verder lezen
4 Semantiek
Josefien Sweep
4.1 Inleiding
4.2 Woordbetekenis
4.2.1 Vorm en betekenis
4.2.2 De betekenis van inhoudswoorden en functiewoorden
4.2.3 Wat is nu betekenis?
4.2.4 Lexicale betekenis: onderdelen en betekenisrelaties
4.2.5 Lexicale associaties en het mentale lexicon
4.2.6 Meerdere betekenissen of verschillende lemmata?
4.2.7 Lexicale verschillen tussen talen en taalvariëteiten
4.3 Zinsbetekenis
4.3.1 Woorden in zinsverband
4.3.2 Het werkwoord en semantische rollen
4.3.3 Tempus in het Nederlands (en Duits en Engels)
4.3.4 Idioom
4.4 Zelftoets
4.5 Samenvatting
4.6 Verantwoording en verder lezen
5 Pragmatiek
Olav Severijnen, Arina Banga, Josefien Sweep
5.1 Inleiding
5.2 Taalhandelingen
5.3 Geslaagdheidsvoorwaarden van taalhandelingen
5.4 Coöperatieprincipe
5.5 Beleefdheid
5.6 Conversatieanalyse
5.6.1 Beurtwisselingen
5.6.2 Aangrenzende paren
5.6.3 Fouten, reparaties en correcties
5.6.4 Coherentie en cohesie
5.6.5 Informatiestructuur van zinnen
5.7 Zelftoets
5.8 Samenvatting
5.9 Verantwoording en verder lezen
6 Psycholinguïstiek
Olav Severijnen, Josefien Sweep, Véronique Verhagen
6.1 Inleiding
6.2 Taal en de hersenen
6.3 De basis van taalproductie en taalbegrip
6.4 Taalproductie
6.4.1 Bedenken wat je wilt gaan zeggen
6.4.2 Grammaticale codering
6.4.3 Een zin uitspreken
6.4.4 Slip of the tongue en tip of the tongue
6.5 Taalbegrip
6.5.1 Spraakherkenning
6.5.2 Woordherkenning
6.5.3 Zinsbegrip
6.5.4 Interpretatie
6.6 Taal en denken
6.7 Zelftoets
6.8 Samenvatting
6.9 Verantwoording en verder lezen
7 Taalverwerving
Arina Banga, Véronique Verhagen
7.1 Inleiding
7.2 Het eerstetaalverwervingsproces
7.2.1 Fases
7.2.2 Invloed van de omgeving
7.2.3 Taal- en spraakontwikkelingsstoornissen
7.3 Het tweede- en vreemdetaalverwervingsproces
7.3.1 Situaties waarin mensen een tweede taal leren
7.3.2 Kenmerken van de leerder
7.3.3 Kenmerken van de omgeving
7.4 Theorieën over taalverwerving
7.4.1 Behaviorisme
7.4.2 Generatieve taalkunde
7.4.3 Gebruiksgebaseerde taalkunde
7.5 Zelftoets
7.6 Samenvatting
7.7 Verantwoording en verder lezen
8 Sociolinguïstiek
Jacomine Nortier
8.1 Wat is sociolinguïstiek?
8.2 Regionale talen of dialecten
8.2.1 Het verschil tussen taal en dialect
8.2.2 De positie van regionale dialecten
8.3 Sociale achtergrond
8.4 Leeftijd
8.5 Gender
8.6 Etnische achtergrond
8.6.1 Etnische variëteiten
8.6.2 Crossing
8.7 Stilistische variatie
8.8 Taalverandering
8.9 Meertaligheid
8.10 Interactie: het begin van alles
8.11 Taalpolitiek
8.12 Zelftoets
8.13 Samenvatting
8.14 Verantwoording en verder lezen
9 Geschiedenis van het Nederlands
Petra Poelmans
9.1 Inleiding
9.2 Op zoek naar de oertaal
9.2.1 Verwantschap
9.2.2 Weergeven van verwantschap: de stamboom
9.2.3 Het bepalen van verwantschap
9.3 Van het Indo-Europees naar het Germaans
9.3.1 Het accent
9.3.2 Eerste Germaanse klankverschuiving
9.4 Van het Germaans naar het Nederlands
9.4.1 Ingweoonse invloeden
9.4.2 Hoogduitse klankverandering
9.5 Oudnederlands
9.5.1 Oudste vormen van het Nederlands
9.5.2 Kenmerken van het Oudnederlands
9.6 Middelnederlands
9.6.1 Middelnederlands: een verzameling van dialecten
9.6.2 Het overleveren van teksten
9.6.3 Kenmerken van het Middelnederlands
9.7 Nieuwnederlands
9.7.1 Selectie
9.7.2 Codificatie
9.7.3 Functie-uitbreiding
9.7.4 Acceptatie
9.8 Het Nederlands vanaf de achttiende eeuw
9.9 Zelftoets
9.10 Samenvatting
9.11 Verantwoording en verder lezen
Bibliografie
Register
Over de auteurs
Extra voor studenten:
Bij deze uitgave is additioneel studiemateriaal beschikbaar voor studenten. Deze kun je benaderen via de url in het boek.