Skip to main content
The most complete NT2 webshop
Free shipping within the Netherlands above € 20,-
Worldwide shipping
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Sign in
Customer service
  • Support
  • Order
  • Returns
  • Teacher service
  • Contact
Shopping cart
Shopping cart
Discount
-
Shipping Costs
Free
Total price
€ 0,00
To cart
Free shipping within the Netherlands above € 20
en
    Nederlands
    English
Shop School Docent
  • Learning Dutch
    Terug naar hoofdmenu
    Adults
    See allLINKDigLin+NT2 op maatDelftse methodeNederlands-serieKlasNLStart.nlTaaltalent
    Youth
    See allDigLin+Hotel HalloPlein 16DISKSterrenreeksKIK
    Component skills
    See allGrammarReadingListenWritingSpeakingVocabularyJargonMathematics
    Alphabetize
    See allDigLin+SterrenreeksAlfaschriftGoedgeletterd
    NT1
    See allLanguage - reading - writingDigital literacyMathematicsWell-being and work
    Exams
    Terug naar hoofdmenu
    Inburgeringsexamen buitenland (A1)
    Naar Nederland
    Inburgeringsexamen (A2)
    See allLanguage (A2)KNMMAP/ONAPortfolio
    Staatsexamen NT2 (B1)
    See allLanguage (B1)KNMMAP/ONAPortfolio
    Staatsexamen NT2 (B2)
    See allLanguage (B2)KNMMAP/ONAPortfolio
    Docentmateriaal
    Terug naar hoofdmenu
    Docentmateriaal
    See allDidacticsTeaching methodsSubscriptionsTeacher applications
    Inspiratie
    CoursesArticlesWebinarsNT2 Community
    Tests
    Terug naar hoofdmenu
    Volwassenen
    NiveautoetsenVocabulary testsNT2 Oefening
    Jeugd
    Leerlingvolgsysteem (LVS)
Verschenen: Labelen met ADHD en ASS
Back

Verschenen: Labelen met ADHD en ASS

 Redactie
  November 06, 2025
  Reading time:
  272x read
In de ggz woedt al jaren een publiek debat over het gebruik van classificaties als ADHD en ASS (autismespectrumstoornis). Deze labels kunnen kinderen en volwassenen helpen, maar ook schade aanrichten. Het nieuwe boek Labelen met ADHD en ASS van Sander Werkhoven, Joel Anderson, Ingrid Robeyns en Branko van Hulst biedt een broodnodige verdieping van dit maatschappelijke en professionele gesprek. De auteurs laten zien hoe classificaties zowel nuttig als risicovol kunnen zijn, afhankelijk van de context waarin ze worden gebruikt en voor wie. Labelen met ADHD en ASS is in oktober bij Boom verschenen.
Nieuw Labelen met ADHD en ASS

Vier vragen die het debat over ADHD en ASS verder helpen

Het debat over het labelen met ADHD en ASS is complex en vaak gepolariseerd. In Labelen met ADHD en ASS formuleren de auteurs vier centrale vragen die helpen om dit gesprek te verdiepen:

1. Wat is de wetenschappelijke status van de classificaties ADHD en ASS?

2. Welk nut en risico hebben de classificaties ADHD en ASS in de opvoedkundige en de klinische praktijk?

3. Wat zijn de effecten van classificaties op individuen die ze krijgen?

4. En ten slotte: hoe verder? Hoe kunnen professionals en maatschappij verantwoord omgaan met classificaties, zonder hun nut te verliezen of hun schade te negeren?

 

De auteurs behandelen deze vragen in vier thematische hoofdstukken - van wetenschap tot beleid -  en bieden zo een genuanceerd overzicht van de rol die classificaties spelen in ons denken en handelen. 

 

Wat dit boek wel én niet doet

Wat het boek wél biedt, is een helder en evenwichtig kader om te begrijpen hoe classificaties functioneren, wat hun impact is op individuen en systemen, en hoe we er in de toekomst verstandiger mee kunnen omgaan. Het verheldert de wetenschappelijke status van de labels ADHD en ASS, en werkt uit op hoe de labels nuttig kunnen zijn of juist schadelijk. Het boek stelt zorgprofessionals daarmee in staat om bij elke patiënt een geïnformeerde afweging te maken over al dan niet gebruiken van het label. 

 

Hoewel Labelen met ADHD en ASS diepgravend en filosofisch van aard is, is het geen pleidooi voor of tegen het gebruik van psychiatrische labels. De auteurs bieden geen handleiding voor diagnostiek, geen geschiedenis van de DSM en geen uitvoerige verhandeling over hoe het is om ADHD of ASS te hebben. 

 

Voor wie is dit boek?

Het boek richt zich op zorgprofessionals zoals psychologen, psychiaters, orthopedagogen en sociaal werkers, in het bijzonder diegenen die werken met kinderen en jongeren. Uiteraard is het ook voor studenten die in opleiding zijn tot een van deze beroepen en de docenten die deze studenten opleiden en begeleiden. 

Sommige zorgprofessionals werken al met minder nadruk op classificaties of laten ze zelfs geheel achterwege. Toch blijven diagnostische labels in de praktijk een belangrijke rol spelen. Dit boek biedt deze professionals helderheid en houvast. 

Verder hopen de auteurs dat dit boek ook gelezen wordt door mensen met de labels ADHD en ASS (en mensen in hun omgeving). Het gaat tenslotte over hun classificaties, mentale gezondheid, persoonlijke ervaringen, zelfbegrip, kansen en welzijn. De auteurs verwachten dat er voor deze lezers veel punten van herkenning zullen zijn en dat ze nieuwe inzichten kunnen opdoen over de aard en effecten van classificaties.

 

Over de auteurs

Het idee voor dit boek ontstond binnen het onderzoeksproject ‘Developmental labels: the good, the bad, the contested’ (Universiteit Utrecht, 2017–2022) onder leiding van prof. Sarah Durston. De auteurs combineerden hun academische en klinische ervaring met inzichten uit workshops, interviews en gesprekken met zorgprofessionals, ouders en jongeren. Ook werden lessen getrokken uit een internationaal netwerk over de ethiek van autisme en uit een werkgroep van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie, die zich richtte op bewust en geïnformeerd gebruik van DSM-classificaties.

 

Het resultaat is een boek dat zowel theoretisch als praktisch verheldert hoe we verstandiger kunnen omgaan met psychiatrische labels

 

Sander Werkhoven is filosoof en universitair docent aan de Universiteit Utrecht.

 

Joel Anderson is hoogleraar moraalpsychologie en sociale filosofie aan de Universiteit Utrecht.

 

Ingrid Robeyns is hoogleraar ethiek van instituties aan de Universiteit Utrecht en ontving in 2025 de Stevinpremie.

 

Branko van Hulst is kinder- en jeugdpsychiater bij LUMC Curium en doet onderzoek naar de impact van psychiatrische classificaties op de ontwikkeling van kinderen.

 

 

Bestel het boek

Omslag Labelen met ADHD en ASS Boom
New

Labelen met ADHD en ASS

Sander Werkhoven, Joel Anderson, Ingrid Robeyns, Branko van Hulst
24,95
Add to cart

Anderen bekeken ook

omslag-is-dit-autisme-henderson-wayland-white

Is dit autisme?

Donna Henderson, Sarah Wayland, Jamell White
26,75
Add to cart
Omslag Verdragen. Over de hulp helpt-mythe van Flip Jan van Oenen

Verdragen

Flip Jan van Oenen
27,95
Add to cart
Omslag Ademruimte van Hilde Verdijk

Ademruimte

Hilde Verdijk
24,95
Add to cart
Omslag Alles onder controle 9789024469406 De Hullu Boom

Alles onder controle

Eva de Hullu
34,90
Add to cart
Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Customer service

Support
Order
Returns
Teacher service
Contact

About Boom NT2

About us
Partners
Customized advice
Free shipping within NL above € 20
Shopping secure with Thuiswinkelwaarborg
Terms and Conditions (for consumers)Terms and Conditions (for businesses)Promotional termsCookiesDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg