Skip to main content
The most complete NT2 webshop
Free shipping within the Netherlands above € 20,-
Worldwide shipping
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Sign in
Customer service
  • Support
  • Order
  • Returns
  • Teacher service
  • Contact
Shopping cart
Shopping cart
Discount
-
Shipping Costs
Free
Total price
€ 0,00
To cart
Free shipping within the Netherlands above € 20
en
    Nederlands
    English
Shop School Docent
  • Learning Dutch
    Terug naar hoofdmenu
    Adults
    See allLINKDigLin+NT2 op maatDelftse methodeNederlands-serieKlasNLStart.nlTaaltalent
    Youth
    See allDigLin+Hotel HalloPlein 16DISKSterrenreeksKIK
    Component skills
    See allGrammarReadingListenWritingSpeakingVocabularyJargonMathematics
    Alphabetize
    See allDigLin+SterrenreeksAlfaschriftGoedgeletterd
    NT1
    See allLanguage - reading - writingDigital literacyMathematicsWell-being and work
    Exams
    Terug naar hoofdmenu
    Inburgeringsexamen buitenland (A1)
    Naar Nederland
    Inburgeringsexamen (A2)
    See allLanguage (A2)KNMMAP/ONAPortfolio
    Staatsexamen NT2 (B1)
    See allLanguage (B1)KNMMAP/ONAPortfolio
    Staatsexamen NT2 (B2)
    See allLanguage (B2)KNMMAP/ONAPortfolio
    Docentmateriaal
    Terug naar hoofdmenu
    Docentmateriaal
    See allDidacticsTeaching methodsSubscriptionsTeacher applications
    Inspiratie
    CoursesArticlesWebinarsNT2 Community
    Tests
    Terug naar hoofdmenu
    Volwassenen
    NiveautoetsenVocabulary testsNT2 Oefening
    Jeugd
    Leerlingvolgsysteem (LVS)
Afhaken: ook een vorm van eigenaarschap?
Back
Grip op leren in het vo

Afhaken: ook een vorm van eigenaarschap?

 Jouke Brouwer
  February 07, 2022
  Reading time:
  921x read
Jouke Brouwer, auteur van het boek 'Grip op leren in het vo', schrijft elke maand een blog voor Boom test onderwijs. Vandaag gaat het over eigenaarschap: na die feed-up is het wenselijk dat elke leerling actief aan de slag gaat met het leerdoel en de succescriteria. Maar wat doe je als een leerling niet wil?

In mijn vorige blog in deze serie over ‘Grip op leren’ heb ik verteld over feed-up. Dit is een eerste stap op weg naar formatief handelen en een belangrijke voorwaarde voor ‘grip op leren’. Na die feed-up wil ik graag dat elke leerling actief aan de slag gaat met het leerdoel en de succescriteria. Maar stel dat deze dat nou niet wil? Moet ik dan op zoek naar manieren om toch ál mijn leerlingen ‘aan’ te krijgen? Of is afhaken ook een vorm van eigenaarschap en moet ik het accepteren als een leerling niet aan de slag wil met het leerdoel? 

 

Afhaken: het tegenovergestelde van eigenaarschap 

Onder het mom van eigenaarschap, hoor ik mezelf en collega’s soms dingen zeggen als: ‘hij komt er nog wel achter bij de toets’ of ‘ze onderschatten het nu nog, maar dat zal nog wel veranderen’. 

 

Intussen accepteren we kennelijk dat leerlingen afhaken. Dit heeft meerdere negatieve gevolgen voor het formatieve leerproces en je kunt je afvragen of er bij afhaken überhaupt nog wel sprake is van eigenaarschap.

 

Binnen een formatieve kijk op leren staat afhaken gelijk aan ‘niet leren’ en dat is binnen dit paradigma geen optie. Afhaken valt ook niet onder de noemer eigenaarschap omdat de leerling zich het leerdoel op dat moment juist niet eigen maakt. Afhaken heeft dus niks met eigenaarschap te maken en we moeten voorkomen dat dit gebeurt.

 

De mate waarin ik en mijn collega’s accepteren dat leerlingen niet meedoen, versterkt de mate waarin dit gebeurt. Je ziet dit bijvoorbeeld bij klassen waar we moeite mee hebben. De neiging ontstaat dan om te accepteren dat in dergelijke klassen gewoon niet gewerkt wordt. Er ontstaat dan een cultuur van nietsdoen en afhaken. Het omgekeerde is gelukkig ook waar:

Als we samen de leerlingen stimuleren om eigenaarschap te nemen en daar hoge verwachtingen bij hebben, gaat dit zichzelf ook versterken. 

Van eigenaarschap is pas sprake als een leerling bewuste keuzes maakt die leiden tot het behalen van het leerdoel. 

 

Leerlingen actief coachen op eigenaarschap

Daarbij horen vragen als: wat is voor mij de beste manier om dit leerdoel te behalen? Hoeveel moet ik oefenen? Met wie kan ik samenwerken? Heb ik extra uitleg nodig? Waar kan ik feedback op vragen? Wat doe ik als het tegenzit? In mijn boek Grip op leren in het vo bespreek ik nog meer van dit soort vragen die je kunt stellen om je leerlingen actief te coachen op eigenaarschap.

 

Ik weet zeker dat het enorm helpt om samen met je collega’s te bespreken wat je verstaat onder eigenaarschap. Daarna kun je samen leerlingen die dreigen af te haken helpen échte eigenaars van hun leerproces te worden. Dat bedoel ik dus met ‘grip op leren!’

Read more about

Grip op leren in het voeigenaarschap
Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Customer service

Support
Order
Returns
Teacher service
Contact

About Boom NT2

About us
Partners
Customized advice
Free shipping within NL above € 20
Shopping secure with Thuiswinkelwaarborg
Terms and Conditions (for consumers)Terms and Conditions (for businesses)Promotional termsCookiesDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg