Skip to main content
The most complete NT2 webshop
Free shipping within the Netherlands above € 20,-
Worldwide shipping
Logo
Sign in
Customer service
  • Support
  • Order
  • Returns
  • Teacher service
  • Contact
Shopping cart
Shopping cart
Discount
-
Shipping Costs
Free
Total price
€ 0,00
To cart
Free shipping within the Netherlands above € 20
en
    Nederlands
    English
Shop School Docent
  • Learning Dutch
    Terug naar hoofdmenu
    Adults
    See allLINKDigLin+NT2 op maatDelftse methodeNederlands-serieKlasNLStart.nlTaaltalent
    Youth
    See allDigLin+Hotel HalloPlein 16DISKSterrenreeksKIK
    Component skills
    See allGrammarReadingWritingSpeakingVocabularyJargonMathematics
    Alphabetize
    See allDigLin+SterrenreeksAlfaschriftGoedgeletterd
    NT1
    See allLanguage - reading - writingDigital literacyMathematicsWell-being and work
    Exams
    Terug naar hoofdmenu
    Inburgeringsexamen buitenland (A1)
    Naar Nederland
    Inburgeringsexamen (A2)
    See allLanguage (A2)KNMMAP/ONAPortfolio
    Staatsexamen NT2 (B1)
    See allLanguage (B1)KNMMAP/ONAPortfolio
    Staatsexamen NT2 (B2)
    See allLanguage (B2)KNMMAP/ONAPortfolio
    Docentmateriaal
    Terug naar hoofdmenu
    Docentmateriaal
    See allDidacticsTeaching methodsSubscriptionsTeacher applications
    Inspiratie
    CoursesArticlesWebinarsNT2 Community
    Tests
    Terug naar hoofdmenu
    Volwassenen
    NiveautoetsenVocabulary testsNT2 Oefening
    Jeugd
    Leerlingvolgsysteem (LVS)
Docentmateriaal See all Handboek doeltaaldidactiek
Back
Handboek doeltaaldidactiek
Paperback
February 2024 | ISBN 9789046909164 | 1st edition | 271 pages
34,95
Add to cart

Handboek doeltaaldidactiek

Taalverwerving en doeltaal-leertaal

Sebastiaan Dönszelmann | Boom
Handboek doeltaaldidactiek_Sebastiaan Donszelmann_9789046909164
5% Student discount
As a student, you get a discount when you buy two or more different required Dutch-language higher vocational education/academic eduction textbooks. Read more
Paperback
February 2024 | ISBN 9789046909164 | 1st edition | 271 pages
Ordered today, deivered zaterdag within The Netherlands
34,95
Add to cart
Bookshelf e-book 
ISBN 9789046973523
Direct by e-mail
34,95
Add to cart
Preview

Handboek doeltaaldidactiek_Sebastiaan Donszelmann_9789046909164.pdf

DescriptionContentsAuthor(s)Studiemateriaal
Description

Doeltaal als leertaal?

Het klinkt zo vanzelfsprekend: de doeltaal gebruiken om leerlingen een vreemde taal effectiever te laten leren. Alleen: werkt het wel zo? Wordt er wel automatisch meer geleerd wanneer de docent de doeltaal inzet? Ja en nee. Het gaat namelijk niet om de kwantiteit van het doeltaalgebruik, maar om de kwaliteit: wanneer de docent de doeltaal bewust en didactisch verantwoord aanwendt, ontstaat er veel leerpotentieel.

 

Handboek doeltaaldidactiek biedt docenten een naslagwerk dat de kern van de tweede-taalverwervingstheorie uiteenzet, aanvult met nieuwe inzichten, en dat geheel koppelt aan het gebruik van de doeltaal als didactisch instrument: doeltaal-leertaal.

 

Het taaldidactisch fundament

Het handboek start met een overzichtelijke weergave van de belangrijkste theorieën uit de vreemdetalendidactiek: het taaldidactisch fundament. In vier themahoofdstukken worden vervolgens praktische didactische handreikingen gedaan om de doeltaal te gebruiken, telkens voorzien van onderbouwing, uitleg, lesideeën en vele voorbeelden.

 

Brug naar de praktijk

Elk hoofdstuk wordt ingeleid door een praktijkcasus die als rode draad terugkeert, veelvuldig aangevuld met illustraties uit de lespraktijk van vreemdetalendocenten. Er is bovendien aandacht voor doeltaalgebruik in specifieke onderwijssituaties, zoals NT2-onderwijs en het tweetalig onderwijs. Het boek sluit af met concrete aanwijzingen om doeltaal-leertaal stapsgewijs in de onderwijspraktijk te implementeren. Bij dit boek hoort een website met ondersteunend materiaal.

Contents

Inleiding: doeltaal-leertaal en taalverwerving

 

De opbouw van dit handboek Docenten-taalbewustzijn 

 

De basis van de taalverwervingsdidactiek: vier hypotheses 

 

Hoe werkt leren? 

 

Doeltaal-leertaal, het onderzoek

 

Kortom

 

1 Instrumenteel doeltaalgebruik

1.1 Doeltaal begrijpelijk maken 

1.1.1 Spreektempo, uitspraak en segmenteren

1.1.2 Non-verbale ondersteuning 

1.1.3 Ankers 

1.2 Herhaling als didactisch instrument

1.2.1 Voorbereide en onvoorbereide herhaling 

1.2.2 Herhaling door de leerling: focus op te leren stof en stap 1 van een inductief leerproces

1.2.3 Leercycli: herhaling op micro-, meso- en macroniveau

1.3 Corpus: een begrensde set woorden, constructies en grammatica

1.3.1 Corpus voortkomend uit leermaterialen en docentinput

1.3.2 Corpus uit taalproductie van leerlingen - een zichtbaar leerproces 

1.3.3 Corpus: ten slotte 

1.4 Denktijd organiseren 

1.5 Mondeling gaat voor schriftelijk: dubbel stempelen! 

1.6 Kortom 

Opdrachten 

 

2 Doeltaal of L1?

2.1 Het (relatieve) didactische belang van een hulptaal

2.2 Codeswitching 

2.3 L1 voor vocabulaireverwerving, samenhang en contrast

2.4 L1 als metataal bij lastige vakinhoud of lastige communicatieve

taken, bij instructie of bij begripscontrole

2.4.1 Cognitive load 

2.4.2 Inductieve instructie: voorrang voor de doeltaal

2.4.3 Soms L1, voor een effectieve les

2.5 L1, sociale aspecten, pedagogische noden en afspraken over

L1-gebruik in de klas

2.6 L1-gebruik en intelligentie, taal-leerproblematiek en motivatieproblematiek 

2.7 Kortom 

Opdrachten 

 

3 Activeren en motiveren met de doeltaal

3.1 Vraagtechnieken en pushed output

3.1.1 Een leerzame vraag levert een leerzaam antwoord op: pushed output 

3.1.2 Niet geheel authentiek, wel betekenisvol 

3.1.3 Soorten vragen 

3.1.4 Vragen tijdens de uitleg: inspelen op de werking van het geheugen 

3.1.5 Vragen, of uitlokken door middel van prompts?

3.1.6 Hele zinnen (of niet?)

3.1.7 Pushed output per praktijkcontext 

3.2 Spreekbereidheid 

3.2.1 Motiverend taalgebruik is toegankelijk taalgebruik (met enkele bewuste obstakels) 

3.2.2 Werkvormen die activeren en de spreekbereidheid vergroten 

3.3 Routines 

3.3.1 Routines bij vrije interactie en bij het aanbieden van leerstof

3.3.2 Routines opbouwen, differentiëren, volhouden, afwisselen en laten terugkomen 

3.3.3 Modelleren, participeren, reageren en initiëren

3.3.4 Herhaling als routine 

3.3.5 Na de routine …

3.4 Inductie 

3.4.1 Heel logisch: inductie en doeltaalgebruik

3.5 Differentiëren en doeltaalgebruik 

3.5.1 Differentiëren met de doeltaal: klassikaal en individueel

3.5.2 Bereid differentiëren met de doeltaal voor: drie aandachtspunten 

3.6 Leerlinginteractie 

3.6.1 Niveau 

3.6.2 Veiligheid 

3.6.3 Modelling 

3.7 Motivatie voor doeltaalgebruik 

3.7.1 Frames 

3.7.2 Motivatie in kaart brengen 

3.7.3 Afspraken over doeltaalgebruik 

3.7.4 Metacognitie: zicht op het eigen leerproces om de motivatie en het leren te versterken (L2-self) 

3.7.5 Motivational strategies (MotS) 

3.7.6 Motivatie: de docent zelf, spiegelen en het goede voorbeeld geven 

3.8 Kortom 

Opdrachten 

 

4 Veilig het leerproces bijsturen

4.1 Bijsturen met feedback 

4.1.1 Moment en herhaling 

4.1.2 Context 

4.1.3 Leerstof en niveau 

4.1.4 Input leveren en output ontlokken 

4.1.5 Specificiteit en herkenning 

4.1.6 Optimisme en aandacht voor gezette leerstappen: progressie-feedback 

4.1.7 Feedback breed in de klas en peerfeedback 

4.2 Begripscontrole en controle over het leerproces 

4.2.1 Controle van het leren: observerend en in interactie 

4.2.2 Controle van het leren: vragend 

4.2.3 Controle van het leren: in routines 

4.2.4 Controle van het leren: formatieve toetsing 

4.2.5 Controle van het leren: summatieve toetsing 

4.3 Scaffolding 

4.4 Kortom 

Opdrachten 

 

5 Doeltaal als leertaal in specifieke contexten

5.1 Tweetalig onderwijs (tto) 

5.2 Als er nauwelijks hulptaal beschikbaar is (zoals bij Nederlands als tweede taal, NT2) 

5.2.1 Geen hulptaal? Cognitive overload ligt op de loer 

5.2.2 Als we de doeltaal wel móéten gebruiken, ontstaat er automatisch een leerzame situatie 

5.3 Doeltaaldidactiek in het basisonderwijs, beroepsonderwijs, hoger onderwijs en op de lerarenopleiding

5.3.1 Doeltaaldidactiek in het basisonderwijs

5.3.2 Doeltaaldidactiek in het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs 

5.3.3 Veel dubbele bodems: doeltaaldidactiek op

de lerarenopleiding 

5.4 Kortom 

Opdrachten 

 

6 Aan de slag met doeltaal-leertaal

6.1 Didactiek voor het leren door docenten

6.1.1 Een didactisch leerproces naast een taalleerproces

6.1.2 Essentiële leeractiviteiten bij het leren van didactiek

6.1.3 Kies. Bewust. Less = more

6.1.4 De voorbereiding: deliberate practice

6.1.5 Noticing voor de docent: naar jezelf leren kijken door feedback en video-opnames

6.2 Professioneel leren in samenhang met de schoolcontext 

6.2.1 Betrokkenheid van leerlingen bij jouw leerproces: leerzaam voor hen en voor jou 

6.2.2 Leren met collega’s: samen professionele ontwikkeling doormaken 

6.2.3 Inbedding in school en onderwijskundig beleid:

scholing en randvoorwaarden 

6.3 Tot slot: 10 tips 

6.4 Kortom 

Opdrachten 

 

Bronnen

 

Noten: vertaling van de Franse zinnen Bijlage A: Observatie-instrument doeltaal leertaal

 

Bijlage B: Pushed output in diverse praktische lescontexten Bijlage C: Formulier Eigen didactische ontwikkeling van les tot les Register

 

Over de auteurs van de opdrachten

 

Over de auteur

Studiemateriaal

Extra voor studenten:
Bij deze uitgave is additioneel studiemateriaal beschikbaar voor studenten. Deze kun je benaderen via de url in het boek.

Author(s)
Portret Sebastiaan Dönszelmann
Sebastiaan Dönszelmann
Sebastiaan Dönszelmann is vakdidacticus, trainer en docentenopleider. Hij deed onderzoek naar effectief doeltaalgebruik en naar de didactische ontwikkeling van docenten, en promoveerde in 2019 op d...
Read more

Wij gaan samen verder

Boom en Coutinho gaan samen verder. Door deze samenwerking bundelen we krachten voor betaalbare, toegankelijke en digitale leermiddelen.

Lees meer

Ook interessant

Creatief met taal_Annemarie van den Brink, Trea Scholten_9789046908976

Creatief met taal

Annemarie van den Brink, Trea Scholten
29,95
Add to cart
Rijke taal. Taaldidactiek voor het basisonderwijs - cover afbeelding

Rijke taal

Erna van Koeven, Anneke Smits
43,50
Add to cart
Aan de slag met handschriftonderwijs

Aan de slag met handschriftonderwijs

Anneloes Overvelde, Ria Nijhuis-van der Sanden
34,00
Add to cart

Business account

You need a business account to order this product. You are currently logged in with the email address: .


Would you like to use this email address for your business account?


Use a different email address for business account Use current email address for business account

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Customer service

Support
Order
Returns
Teacher service
Contact

About Boom NT2

About us
Partners
Customized advice
Free shipping within NL above € 20
Terms and Conditions (for consumers)Terms and Conditions (for businesses)Promotional termsCookiesDisclaimerPrivacy policy