Productoverzicht

AAP

Alfabetiseren in drie stappen

Ad Bakker
Isbn: 9789085065036
Beschrijving

Het Alfabetisering Anderstaligen Plan, kortweg AAP, is een rijk geïllustreerde en praktische alfabetiseringsmethode voor anderstalige volwassen. AAP is gebaseerd op de nieuwste wetenschappelijke inzichten in alfabetisering. Niet alleen maken de cursisten zich de primaire lees- en schrijfhandelingen eigen. Ze leren zichzelf vervolgens ook strategieën aan voor analyse, synthese en automatisering, die nodig zijn voor echt en vloeiend lezen en schrijven. AAPneemt de alledaagse spreektaal als uitgangspunt en gebruikt bekende afbeeldingen, zoals aanwijsborden en verpakkingen, zodat cursisten de verworven vaardigheden thuis en onderweg direct kunnen oefenen. AAP staat voor plezier in lezen en schrijven, ook voor wie het op latere leeftijd leert. 

 

Let op: Het online product is geschikt voor laptop en pc, de werking op smartphones en tablets kan niet worden gegarandeerd. 

Inhoud

Bij aanschaf van AAP ontvangt u het Tekstboek (twee delen) en een persoonlijke login, waarmee u toegang krijgt tot de bijbehorende website in NT2 SCHOOL. Op de website vindt u de geluidsbestanden en het oefenmateriaal. Voor docenten is AAP - Docentenhandleiding gratis te downloaden.

 

Opzet van de methode

AAP is opgedeeld in drie stappen:

1. luisteren en spreken (auditieve recognitie)
2. beginnende geletterdheid
3. analyse, synthese en automatisering 

 

Deze drie stappen bepalen de opzet van AAP in drie delen:


In deel 1 luisteren de cursisten naar de spraakklanken. De verschillen tussen makkelijk te verwarren klanken, zoals ‘eu’ en ‘uu’, worden aangeleerd door vergelijking. De cursist wordt aangemoedigd om kort te reageren op vragen en om veel gehoorde zinnetjes uit het alledaags taalverkeer levensecht na te spreken. 

Deel 2 gaat over de letters van het alfabet en leestekens. De letters worden getoond in herkenbare situaties, zoals borden op het vliegveld, verkeersborden en merklogo's. Hier worden ook de eerste schrijfoefeningen aangeboden in een speciaal voor deze methode ontwikkeld lettertype (door Mary van den Brandt).

 

In deel 3, ten slotte, begint het echte werk! Alle klanken worden opnieuw aangeboden, maar nu worden ze gekoppeld aan lettertekens. Per les leert de cursist een aantal nieuwe woorden, die aan het eind van de les overzichtelijk worden herhaald. In stripverhaaltjes worden stap voor stap nieuwe klankzuivere woorden gepresenteerd. Ook bouwt de cursist een bestand op van functiewoorden, die nodig zijn om grammaticale zinnen te kunnen maken. 

Niveau

AAP begint op alfaniveau 0 en eindigt op niveau C. Dit niveau geldt als uitgangspunt voor een reguliere beginnerscursus NT2.

Doelgroep

AAP is gericht op cursisten die nog niet bekend zijn met de Latijnse lettertekens en het fonetisch principe.

 

De methode is bedoeld voor klassikaal onderwijs. Het biedt ook de mogelijkheid om cursisten van verschillende niveaus tegelijk te begeleiden, omdat de online en schrijfopdrachten ook zelfstandig kunnen worden uitgevoerd.

Auteurs

Ad Bakker
Ad Bakker (Gouda 1955) behoorde tot de eerste lichting van de Mammoetwet toen hij in 1974 zijn atheneumdiploma behaalde. Het jaar daarop deed hij eindexamen Middelbare Tuinbouwschool en begon zijn loopbaan als bloemen- en groenteteeltleraar in het lager tuinbouwonderwijs waarvoor hij de akte LV haalde. Daarnaast studeerde hij in deeltijd MO-A en MO-B Nederlands.

 

In 1982 vertrok hij naar Curaçao om te werken als landbouw praktijkleraar. In 1987 maakte hij de overstap naar Aruba als leraar Nederlands in het havo en vwo onderwijs. In 1988 begon hij aan de toen kersverse studie Arubaans recht aan de rechtenfaculteit die met de Status Aparte werd opgericht. In 1994 studeerde hij af en ging terug naar Nederland. Hij werd schaatsinstructeur en NT2-docent in Amsterdam.

 

Via een aanvullend programma van de Nijmeegse universiteit studeerde hij in 1996 af in het Nederlandse recht. Vanwege deze achtergrond vatte hij een bijzondere belangstelling op voor Maatschappij Oriëntatie. Voor het ROC van Amsterdam ontwikkelde hij een versneld inburgeringsprogramma voor Surinaamse immigranten. Hieruit ontstonden de methodenNederland in zicht en Kom verder!

 

Sinds 2005 richt hij zich volledig op schrijven. Behalve KNS materiaal heeft hij ook de alfabetiseringsmethode AAP gemaakt en de vereenvoudigde versie van De canon van Amsterdam.Voor Naar Nederland schreef hij het alfabetiseringsgedeelte. Sinds 2007 beheert hij de weblog KNS examen. Wekelijks is daarop van zijn hand en column te lezen. Van 2005 tot 2012 was hij begeleider van Kantlijn, de Amsterdamse schrijfclub voor daklozen.

Productdetails
Isbn: 9789085065036
Uitgeverij: Boom uitgevers Amsterdam
Afmetingen: 24.0 x 17.0 x 2.4 cm
Gewicht: 655 gram