Productoverzicht

Klassiek vakwerk II

Artikelen voor en over het NT2-onderwijs

Bart Bossers
Isbn: 9789089539724
Beschrijving

In Nederland en Vlaanderen wordt aan verschillende instellingen onderzoek verricht naar het verwerven, leren en onderwijzen van het Nederlands als tweede taal. Eén van de doelstellingen van de Beroepsvereniging van Docenten NT2 is het toegankelijk maken en verspreiden van de resultaten van dit onderzoek onder NT2-docenten. Dat gebeurt bijvoorbeeld op congressen, studiedagen en via de jaarlijks verschijnende Vakwerk-bundels. In deze verzamelbundel Klassiek vakwerk II worden de meest waardevolle bijdragen uit deze Vakwerk-reeks samengebracht, zodat NT2-docenten er permanent over kunnen beschikken en gebruik van kunnen maken.

 

Samen met de inhoud van Klassiek vakwerk I zijn er voor NT2-docenten nu een groot aantal artikelen beschikbaar over vele facetten en doelgroepen van het NT2-onderwijs: van woordenschat tot luistervaardigheid, van grammatica tot interculturele communicatie, van differentiatie tot feedback en van alfabetisering tot toetsing. Docenten en aankomende docenten kunnen er allerlei recente theoretische denkbeelden over tweededetaalverwerving en tweedetaaldidactiek in vinden, maar zeker ook veel nieuwe ideeën, suggesties, tips en aanbevelingen voor de dagelijkse lespraktijk. Deze uitgave helpt de docent op die manier bij het geven van effectief, motiverend en doelgericht NT2-onderwijs!

Inhoud

Klassiek vakwerk II bevat veertien artikelen. Het gaat om een selectie artikelen uit Vakwerk 5-9 (2009-2014). Wat de onderwerpen betreft kent Klassiek vakwerk II veel variatie. De eerste twee artikelen zijn algemeen van aard (tweedetaalverwerving en tweedetaaldidactiek), waarna bijdragen volgen op het gebied van alfabetisering en laaggeletterdheid, uitspraak en spreekvaardigheid, schrijfvaardigheid, luistervaardigheid, grammatica, woordenschat, cultuur en interculturele communicatie, en ten slotte toetsing. Hiermee komen de meeste aspecten van het NT2-onderwijs aan bod.

 

Inhoudsopgave:

  • Impliciet leren is een natuurlijk leerproces, zelfs bij expliciete regelinstructie (Dominique Sandra, Nina Verhaert & Lien Van Abbenyen) 
  • Maak het verschil! Differentiatie en ondersteuning in de NT2-klas (Lies Houben) 
  • Alfabetisering NT2: leerlast en succesfactoren (Jeanne Kurvers & Willemijn Stockmann) 
  • Succesfactoren voor programma’s Taal, ouderbetrokkenheid en participatie (Yolande Timman) 
  • Oefenen met vloeiend spreken: wat, hoe, waarom? (Nel de Jong) 
  • Correctieve feedback op uitspraak: welke fouten maken NT2-leerders? (Catia Cucchiarini & Ambra Neri)  
  • De rode pen werk! Het effect van correctieve feedback op de schrijfvaardigheid (Catherine van Beuningen)
  • Een rollenmodel voor procesfeedback. Over wie wat kan doen en vooral wanneer (Jan Strybol)
  • Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig (Mirjam Ernestus & Ghislaine Giezenaar)
  • Het belang van een smalle context (Ineke van de Craats)
  • Taakgericht taalonderwijs en woordenschatontwikkeling (Bart Bossers) 
  • Woordenschatuitbreiding in NT2-lessen. Over leerbaarheid en onderwijsbaarheid (Simon Verhallen) 
  • Interculturele competenties in het NT2-onderwijs. Auteurskwaliteiten of docentvaardigheden? (Alice van Kalsbeek)
Doelgroep

Klassiek vakwerk II is een boek voor NT2-docenten. 

Auteurs

Bossers, Bart

Productdetails
Isbn: 9789089539724
Uitgeverij: Boom uitgevers Amsterdam
Afmetingen: 21.6 x 14.4 x 1.7 cm
Gewicht: 350 gram
Pagina's: 216