Skip to main content
Meest complete NT2-assortiment
Gratis bezorgd binnen Nederland vanaf € 20,-
Wereldwijde verzending
Logo
Inloggen
Klantenservice
  • Support
  • Bestellen
  • ​Retourneren
  • Docentenservice
  • Contact
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
nl
    Nederlands
    English
Shop School Docent
  • Lesmateriaal
    Terug naar hoofdmenu
    Volwassenen
    Alle uitgavenLINKDigLin+NT2 op maatDelftse methodeNederlands-serieKlasNLStart.nlTaaltalent
    Jeugd
    Alle uitgavenDigLin+Hotel HalloPlein 16DISKSterrenreeksKIK
    Deelvaardigheden
    Alle uitgavenGrammaticaLezenSchrijvenSprekenWoordenschatVaktaalRekenen
    Alfabetiseren
    Alle uitgavenDigLin+SterrenreeksAlfaschriftGoedgeletterd
    NT1
    Alle uitgavenTaal - lezen - schrijvenDigitale vaardighedenRekenenWelzijn en werk
    Examens
    Terug naar hoofdmenu
    Inburgeringsexamen buitenland (A1)
    Naar Nederland
    Inburgeringsexamen (A2)
    Alle uitgavenTaal (A2)KNMMAP/ONAPortfolio
    Staatsexamen NT2 (B1)
    Alle uitgavenTaal (B1)KNMMAP/ONAPortfolio
    Staatsexamen NT2 (B2)
    Alle uitgavenTaal (B2)KNMMAP/ONAPortfolio
    Docentmateriaal
    Terug naar hoofdmenu
    Docentmateriaal
    Alle uitgavenDidactiekWerkvormenAbonnementenDocentaanvragen
    Inspiratie
    TrainingenArtikelenWebinarsNT2 Community
    Toetsen
    Terug naar hoofdmenu
    Volwassenen
    NiveautoetsenWoordenschattoetsenNT2 Oefening
    Jeugd
    Leerlingvolgsysteem (LVS)
Artikelen 5 taaltips voor basisschoolleraren met anderstalige leerlingen in de klas
Terug
Kinderen

5 taaltips voor basisschoolleraren met anderstalige leerlingen in de klas

 Redactie
  1 november 2024
  Leestijd:
  2063x gelezen
Wanneer je als leerkracht voor het eerst anderstalige kinderen in de klas krijgt, kan dat best overweldigend zijn. Als leerkracht wil je dat de anderstalige kinderen snel Nederlands leren, zodat ze kunnen meedraaien op school. Maar hoe onderwijs je de nieuwe taal? In dit artikel geven we 5 tips voor het geven van taalonderwijs aan nieuwkomers.

1. Creëer een positief en veilig leerklimaat

Als je wilt dat anderstalige kinderen zich kunnen ontwikkelen in de Nederlandse taal, moet je eerst zorgen voor een positief en veilig leerklimaat. De nieuwkomers zijn in een vreemde omgeving terecht gekomen, met mensen die ze niet kennen en niet verstaan. Hun verblijfssituatie kan onzeker zijn en vaak hebben ook hun ouders het moeilijk.  In zo'n situatie kan de structuur van het schoolleven houvast geven. Een plek waar ze kind kunnen zijn, zich welkom voelen, waar begrip is en waar fouten maken mag. Pas als kinderen zich op hun gemak voelen, staan ze open voor impulsen en gaan ze hun omgeving onderzoeken. Als die omgeving een rijk aanbod van de Nederlandse taal biedt, kunnen kinderen zich het Nederlands snel eigen maken.

 

2. Laat het kind de taal gebruiken

Een algemene regel in het taalonderwijs is: taal leer je door taal te gebruiken. Daarom is het belangrijk dat de nieuwkomers op zoveel mogelijk verschillende manieren in aanraking komen met het Nederlands, waarbij er veel gelegenheid is tot interactie met Nederlandssprekers. Creëer dus een leeromgeving waar de Nederlandse taal veel gehoord wordt en zichtbaar wordt gemaakt, en uiteindelijk veel gesproken kan worden. Dit bereik je door leerlingen veel gelegenheid te geven tot interactie met elkaar. Laat ze opdrachten nabespreken en geef ze gespreksonderwerpen om over te praten. Let er hierbij op dat de anderstalige leerlingen niet bij elkaar zitten, maar in contact komen met de Nederlandstalige leerlingen.

 

3. Wees een bron van taalaanbod

De leeromgeving moet veel Nederlandse taal bevatten waarvan de nieuwkomer kan leren. Naast dat je taalaanbod creëert door leerlingen onderling met elkaar te laten praten, kun je als docent zelf ook veel taal aanbieden. De anderstalige kinderen leren van de taal die jij produceert. Door bijvoorbeeld hardop na te denken, handelingen die je ziet te verwoorden, in gesprek te gaan met leerlingen en ze hulp aan te bieden als ze vastlopen bij taalproductie. Deze vormen van taalaanbod kun je gemakkelijk integreren in elk lesonderdeel.

 

4. Leer de leefwereld van de nieuwkomer kennen

De anderstalige leerling belandt in een wereld die voor hem/haar niet bekend is. Ze komen terecht in een nieuwe omgeving, met een nieuwe cultuur en vanzelfsprekend ook nieuwe gebruiken. Daarbij is voor sommige nieuwkomers het concept ‘school’ nieuw, omdat ze in het land van herkomst niet of nauwelijks naar school zijn geweest. Om deze redenen is het belangrijk dat je je als docent verdiept in de leefwereld van het kind. Zorg dat opdrachten aansluiten bij die leefwereld, zodat zelfs in de nieuwe context de nieuwkomer ook iets vertrouwds tegenkomt. De leefwereld van de nieuwkomer betrek je bij opdrachten door ze bijvoorbeeld iets over hun eigen cultuur te laten vertellen of op te laten schrijven.

 

5. Geef betekenisvolle opdrachten

In een betekenisvolle taak wordt de leerling uitgedaagd door motiverende en probleemoplossende opdrachten. Hierbij dient taal als een middel om tot de oplossing te komen. Voorbeelden van betekenisvolle opdrachten zijn het lezen van een stappenplan om een kunstwerkje te maken of het laten schrijven van een brief voor de ouders met informatie over het aankomende schoolreisje. Zo zijn er nog veel meer betekenisvolle opdrachten te bedenken, waarbij kennis van de taal urgent is om een doel te kunnen bereiken. Op deze manier wordt veel vooruitgang geboekt in de nieuwe taal, en daarbij kan de leerling er veel creativiteit in kwijt.

 

Bron: “Aan de slag met anderstalige nieuwkomers: geschikte taken binnen een krachtige (taal) leeromgeving” door Karen Torfs & Pandora Versteden

Lees meer over

KinderenBasisonderwijs

NT2-lesmateriaal voor basisschoolkinderen

Hotel Hallo - tekstboek

Hotel Hallo - tekstboek

Kim Koelewijn
52,50
Bestellen
DigLin+ junior

DigLin+ Junior ABC en Lezen 1

Ineke van de Craats, Jan Deutekom
23,50
Bestellen
De taaltrap

De taaltrap

Jenny van der Toorn-Schutte
39,95
Bestellen
Anderstalige leerlingen op de basisschool: “Kijk naar wat er allemaal wél kan”
Basisonderwijs

Anderstalige leerlingen op de basisschool: “Kijk naa...

Basisscholen hebben steeds meer instroom van anderstalige leerlingen en dat vraagt om een nieuwe aanpak: hoe help je deze anderstalige leerlingen als...
Lees meer
NT2-methodes voor het basisonderwijs
Basisonderwijs

NT2-methodes voor het basisonderwijs

Steeds vaker verwelkomen basisscholen anderstalige leerlingen. Deze leerlingen komen terecht in de reguliere klassen, waar de meeste leerlingen al...
Lees meer
Nederlands leren voor kinderen
Kinderen

Nederlands leren voor kinderen

Voor anderstalige kinderen is het van belang dat zij snel Nederlands leren om succesvol mee te kunnen draaien in het reguliere basis- of voortgezet...
Lees meer
Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Support
Bestellen
​Retourneren
Docentenservice
Contact

Over Boom NT2

Over ons
Partners
Advies op maat
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy