Meest complete NT2-assortiment
Gratis bezorgd binnen Nederland vanaf € 20,-
Wereldwijde verzending
Inloggen
Klantenservice
  • Support
  • Bestellen
  • ​Retourneren
  • Docentenservice
  • Contact
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
nl
    Nederlands
    English
Shop School Docent
  • Lesmateriaal
    Terug naar hoofdmenu
    Volwassenen
    Alle uitgavenLINKDigLin+NT2 op maatDelftse methodeNederlands-serieKlasNLStart.nlTaaltalent
    Jeugd
    Alle uitgavenDigLin+Hotel HalloPlein 16DISKSterrenreeksKIK
    Deelvaardigheden
    Alle uitgavenGrammaticaLezenSchrijvenSprekenWoordenschatVaktaalRekenen
    Alfabetiseren
    Alle uitgavenDigLin+SterrenreeksAlfaschriftGoedgeletterd
    NT1
    Alle uitgavenTaal - lezen - schrijvenDigitale vaardighedenRekenenWelzijn en werk
    Examens
    Terug naar hoofdmenu
    Inburgeringsexamen buitenland (A1)
    Naar Nederland
    Inburgeringsexamen (A2)
    Alle uitgavenTaal (A2)KNMMAP/ONAPortfolio
    Staatsexamen NT2 (B1)
    Alle uitgavenTaal (B1)KNMMAP/ONAPortfolio
    Staatsexamen NT2 (B2)
    Alle uitgavenTaal (B2)KNMMAP/ONAPortfolio
    Docentmateriaal
    Terug naar hoofdmenu
    Docentmateriaal
    Alle uitgavenDidactiekWerkvormenAbonnementenDocentaanvragen
    Inspiratie
    ArtikelenWebinarsNT2 Community
    Toetsen
    Terug naar hoofdmenu
    Volwassenen
    NiveautoetsenWoordenschattoetsenNT2 Oefening
    Jeugd
    Leerlingvolgsysteem (LVS)
Artikelen Muziek in de les
Terug
Lesinspiratie

Muziek in de les

  20 juli 2024
  Leestijd:
  175365x gelezen
Taal aanbieden in de vorm van muziek met coupletten en refreinen zorgt ervoor dat woorden en zinnen makkelijker onthouden worden. Denk maar eens aan Franse chansons die je kent of de paar liedjes die je misschien nog weet van de Duitse lessen op de middelbare school. Non, je ne regrette rien of Ich bin wie du. Het werkt, het is blijven hangen! Waarom dus niet muziek inzetten in de NT2-les?

Wetenschappelijk onderzoek naar muziek in de taalles

Hoewel het misschien niet direct voor de hand ligt, bestaat er een sterke relatie tussen muziek en taal. Verschillende onderzoeken hebben laten zien dat taal en muziek gebruikmaken van nauwverwante neurocognitieve systemen. Muziek en taal worden namelijk verwerkt in hetzelfde deel van de hersenen. Dit hersengebied is cruciaal voor de verwerking van zinnen en helpt volgens recent onderzoek musici bij het begrijpen van muzikale stukken.

 

Het inzetten van muziek en op muziek gebaseerde opdrachten in de taalles blijken een grote positieve impact te hebben op het taalverwervingsproces. Muziek helpt bij het leren van nieuwe woorden en zinnen. Het is immers gemakkelijker om liedjes te onthouden dan droge woordenlijsten. Muziek kan ook helpen bij het leren van de ritmes en intonaties van een nieuwe taal. Door naar muziek te luisteren en te zingen in de nieuwe taal, kan de student wennen aan de klanken en uitspraak. Dit kan het leerproces versnellen en het gemakkelijker maken om de taal te begrijpen en te spreken.

 

Emoties door muziek

Veel NT2-docenten zijn al bekend met het positieve effect van taalriedels: korte gesprekjes op een vast ritme die helpen bij het inslijpen van bepaalde vaste taaltaken, zoals excuses aanbieden en afscheid nemen. Het effect van muziek is nog groter. Zo krijgen emoties en creativiteit meer ruimte. En dat is belangrijk, want nieuwkomers hebben vaak al veel mee moeten maken.

 

Het niet onder woorden kunnen brengen van emoties kan een gevoel van onmacht en frustratie oproepen. Een lied met daarin Nederlandse begrippen en woorden die uitdrukking geven aan gevoelens van verdriet, blijheid, spanning en heimwee krijgt zo een expressiefunctie.

 

Om je cursisten nog verder te helpen bij het uitdrukken van de emoties kun je ook opdrachten verbinden aan de liedjes. Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Het boek Smartlappen bevat liedjes en opdrachten om de woordenschat rondom emoties te vergroten en emoties in de klas te bespreken. Een absolute aanrader voor basisscholen en de ISK’s.

 

Zelfvertrouwen met muziek in de NT2-les

Samen zingen is bovendien een veilige en leuke manier om bij leerlingen en cursisten de spreekvaardigheid op gang te brengen en zo zelfvertrouwen op te bouwen. Gezamenlijk zingen gebeurt namelijk op veel scholen in veel culturen. Voor de meeste leerlingen en cursisten is het daarom een herkenbare bezigheid.

 

Verschillende onderzoeken hebben daarnaast aangetoond dat muziek bijdraagt aan het vergroten van de motivatie om een taal te leren. Muziek kan ook helpen bij het creëren van een meer inclusieve en participatieve leeromgeving, waarin cursisten worden aangemoedigd om actief deel te nemen en samen te werken. Het helpt om meer te leren over de muziek en cultuur van het land van de doeltaal, wat kan bijdragen aan een beter begrip van de geschiedenis en tradities van het land.

 

Werkvormen met muziek in de NT2-les

Goed, de voordelen zijn dus groot. Maar wil je muziek in de NT2-les serieus nemen, dan is het belangrijk dat het meer wordt dan de vijf minuten opvulling aan het eind van de les. We geven je twee voorbeelden uit het boek Anders nog iets?

 

Onvoltooid verleden tijd met Annabel

Stel: je gaat het over de onregelmatige vormen van de onvoltooid verleden tijd (ovt) hebben. Je cursisten hebben de regelmatige vorm al gezien en kennen waarschijnlijk passief al enkele onregelmatige vormen. Het liedje Annabel van Hans de Booij leent zich uitstekend voor een les rond de onregelmatige ovt-vormen.

 

Je kunt de studenten een gatentekst geven waarin alle ovt-vormen weggelaten zijn. Tijdens het luisteren naar het lied moeten ze dan de juiste vormen invullen. Laat de cursisten de vormen opsommen, terwijl jij ze ordent op het bord. De vormen blijven zo makkelijker hangen dan wanneer ze in een droog lijstje worden aangeboden. Wil je met de imperatief aan de slag? Dan is Pa van Doe Maar een geschikt nummer.

 

Thematiek met Pippi Langkous

Een ander voorbeeld is meer thema-gerelateerd. Stel, je wilt het over reizen hebben. Dan kun je bijvoorbeeld het lied Op reis uit de musical Pippi Langkous laten horen en achteraf alle woorden die met reizen te maken hebben in een woordroos zetten.

 

Gatentekst

Wil je je studenten iets productiever laten zijn, dan kun je ze van tevoren een tekst geven waarin telkens een woord dat op een ander woord rijmt, ontbreekt. Laat hen voor ze het lied gaan beluisteren eens proberen om de gaten in te vullen. Het zoeken naar logische rijmwoorden activeert op een creatieve manier hun woordenschatkennis én maakt de taak plezierig. Het zorgt ongetwijfeld voor een ‘hoera-gevoel’ als ze achteraf de meeste woorden gevonden blijken te hebben. Leuk en motiverend dus!

 

Taalverwerving blijft het hoofddoel

Natuurlijk blijft de insteek altijd taalverwerving en is het niet de bedoeling er een disco van te maken. Als je muziek wilt toevoegen in de les moet je op een paar dingen letten. Het belangrijkste is dat de onderwerpen van de liedjes relevant zijn en aansluiten bij de onderwerpen die op dat moment behandeld worden in de les. Op die manier kunnen de cursisten de verbanden zich eigen maken.

 

Daarnaast moeten liedjes vaak en methodisch terugkomen. Het kan lastig zijn om Nederlandse liedjes te vinden die voor volwassen eenvoudig genoeg zijn én die aansluiten bij het dagelijks taalgebruik dat cursisten in de praktijk tegenkomen. Bovendien bevatten liedjes vaak veel beeldspraak. Denk daarom goed na over het juiste materiaal. Niet ieder lied is geschikt om te gebruiken in de NT2-les. Het juiste materiaal heeft een sterke, makkelijk mee te zingen melodie, een eenvoudige tekst en bevat veel herhaling van de belangrijkste zinnen en begrippen.

 

Let er ook op dat je nuttige opdrachten verbindt aan de muziek. In het toegankelijke NT2 Cahier Muziek in de les staan liedjes, taalriedels en bijbehorende opdrachten speciaal voor de NT2-les ontwikkeld. In het vertrouwde boek Anders nog iets? vind je daarnaast een ruim assortiment liedjes en opdrachten op allerlei niveaus, speciaal ontwikkeld voor de NT2-les.

De houding van de docent

Een laatste, zeer belangrijke factor voor het succesvol inzetten van muziek in de les is de houding van de docent. Natuurlijk zal het heel spannend zijn om voor het eerst voor een groep te gaan zingen. Maar vergeet niet dat de cursisten weten dat je geen professioneel zanger bent. Dus wees niet bang om fouten te maken, het gaat ten slotte om de taaloverdracht.

 

Een paar tips voor de NT2-docent die niet durft te zingen:

  • Je houding is essentieel, zorg ervoor dat je laat zien dat je het met plezier doet en dat het geen probleem is om fouten te maken. Zo creëer je een sfeer die uitnodigend werkt en zorg je ervoor dat cursisten zich vrij voelen en sneller mee zullen gaan zingen. En dat maakt ook weer makkelijker voor jou.
  • Begin laagdrempelig en kies eenvoudige nummers die makkelijk te zingen zijn en die de cursisten misschien zelfs al kennen.
  • Oefen het zingen van de nummers vooraf, zodat je je zekerder voelt. Luister naar opnames van de nummers en zing mee om de tekst en de melodie te leren.
  • Betrek de cursisten zo snel mogelijk bij het zingen, dit maakt het een gezamenlijke bezigheid en haalt de druk er voor jou een beetje vanaf. Je kunt de cursisten bijvoorbeeld ook zelf laten kiezen welke nummers ze willen zingen of ze de tekst laten aanvullen. Zo wordt het nog leuker en interactief.
  • Focus op de studenten en hun leerervaring in plaats van op jezelf en je zenuwen. Bedenk hoe de muziek hen kan helpen bij het leren van de taal en haal daar je eigen motivatie uit.

Lees meer over

Lesinspiratie

Muziek in de NT2-les

Omslag nt2-cahier muziek maken in de les

NT2 Cahier Muziek maken in de les

Dirk Eggermont
19,95
Bestellen
Omslag Smartlappen

Smartlappen

Kim Koelewijn
22,50
Bestellen
Omslag Anders nog iets?

Anders nog iets?

Helga van Loo, Janjaap de Vries
42,50
Bestellen
Woordestafette
werkvormen

Woordestafette

Ben je op zoek naar een leuke werkvorm om de woordenschat van je cursisten te verbreden? Gebruik de favoriete werkvorm van auteur Lotte Minnema: estafette...
Lees meer
Tips om luisteren te oefenen in de NT2 les
Lesinspiratie

Tips om luisteren te oefenen in de NT2 les

Luisteren is een belangrijke vaardigheid voor NT2-cursisten om te leren. Het stelt ze in staat contact te maken en conversaties aan te gaan. En dat biedt...
Lees meer
5 NT2-spelletjes voor in de NT2-les
Lesinspiratie

5 NT2-spelletjes voor in de NT2-les

Je wilt je cursisten wat afleiding bieden, ze een beetje bij de les houden of gewoon even wat leuks doen in je NT2-les. Een NT2-spelletje is een van de...
Lees meer
Wat we kunnen leren van de taalwetenschap
Lesinspiratie

Wat we kunnen leren van de taalwetenschap

Taal is een wonderlijk fenomeen. Er wordt al jarenlang onderzoek gedaan naar het talige brein en nog steeds zijn er grote vraagstukken. Ook over het leren...
Lees meer
Laat je cursisten oefenen met small talk
Lesinspiratie

Laat je cursisten oefenen met small talk

Small talk is een verschijnsel dat in iedere taal voorkomt. Het is essentieel bij het maken van contact. Small talk lijkt eenvoudig, maar is voor...
Lees meer
Effectief lesgeven met het VUT-model
Lesinspiratie

Effectief lesgeven met het VUT-model

Het onderwijs is een drukke bedoening, niet alleen in het basis- en voortgezet onderwijs, maar ook in de volwasseneneducatie is de druk hoog. Je hebt vaak...
Lees meer
Hé NT2-docent, is Tijdschrift Les wat voor jou?
Lesinspiratie

Hé NT2-docent, is Tijdschrift Les wat voor jou?

Op zoek naar nieuwe werkvormen om leesvaardigheid te verbeteren? Benieuwd naar de persoonlijke ervaringen van andere NT2-docenten? Reviews lezen van nieuwe...
Lees meer
Werkvormen met praatplaten
Lesinspiratie

Werkvormen met praatplaten

Werk jij wel eens met praatplaten in de les? Ze vormen een leuke manier om je cursisten aan het praten te krijgen. Er zijn tal van werkvormen die je kunt...
Lees meer
Meer Nederlands spreken buiten de les
Lesinspiratie

Meer Nederlands spreken buiten de les

Voor veel NT2-cursisten is het lastig om contact te maken met Nederlanders. Hierdoor blijven de spreekuren vaak beperkt tot de NT2-les. Dat is jammer, want...
Lees meer
Meer lezen in de les
Lesinspiratie

Meer lezen in de les

Lezen is een belangrijke vaardigheid en een goede leesvaardigheid opent veel deuren. Maar helaas wordt lezen door veel NT2-cursisten niet altijd als leuk...
Lees meer
Oefenen met voorzetsels
Lesinspiratie

Oefenen met voorzetsels

Iemand die Nederlands gaat leren, staat voor een aantal grote uitdagingen. Eén van die uitdagingen is het leren van voorzetsels. Waarom is dat zo moeilijk?...
Lees meer
Muziek in de les
Lesinspiratie

Muziek in de les

Taal aanbieden in de vorm van muziek met coupletten en refreinen zorgt ervoor dat woorden en zinnen makkelijker onthouden worden. Denk maar eens aan Franse...
Lees meer
Grammatica in de NT2-les
Lesinspiratie

Grammatica in de NT2-les

Grammatica in de NT2-les: een controversieel onderwerp in de NT2-wereld. Voor de ene docent vormt grammatica de basis voor iedere les, terwijl de andere...
Lees meer
Spel in de les
Lesinspiratie

Spel in de les

Je wilt je cursisten wat afleiding bieden, ze een beetje bij de les houden of gewoon even wat leuks doen in je NT2-les. Een NT2-spelletje is een van de...
Lees meer
Taalproject in de les
Lesinspiratie

Taalproject in de les

Wil jij meer variatie aanbrengen in je NT2-lessen? Denk dan eens aan het opstarten van een taalproject. Het is leuk, uitdagend, creatief, leerzaam en hoeft...
Lees meer
Voorlezen uit prentenboeken
ISK

Voorlezen uit prentenboeken

Lezen draagt niet alleen bij aan de ontwikkeling van de woordenschat, maar ook aan de gehele taalontwikkeling. Maar hoe zorg je ervoor dat je leerlingen...
Lees meer
Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Support
Bestellen
​Retourneren
Docentenservice
Contact

Over Boom NT2

Over ons
Partners
Advies op maat
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy