Products
Cover AAP
AAP - Slide 2
AAP - Slide 3
AAP - Slide 4
AAP - Slide 5
AAP - Slide 6
AAP - Slide 7
AAP - Slide 8
AAP - Slide 9
AAP - Slide 10

AAP

Alfabetiseren in drie stappen

Ad Bakker
Uitgave: boekUitgave: website
Isbn: 9789085065036
€ 60,00
Description

The Alfabetisering Anderstaligen Plan, AAP in short, is a richly illustrated and practical method designed to help non-native speakers become literate. AAP is based on the latest scientific insights regarding literacy. After learning the basic actions related to reading and writing, students learn the strategies for analysis, synthesis and automatisation that are required for genuine and fluent reading and writing. AAP is based on everyday speech and uses familiar images, such as direction signs and packages, so that the acquired skills can be put to practice right away at home or on the go. AAP makes reading and writing fun, even for older students. 

 

Note: While the online product is suitable for laptops and personal computers, we cannot guarantee its suitability for smartphones and tablets.

Content

Bij aanschaf van AAP ontvangt u het Tekstboek (twee delen) en een persoonlijke login, waarmee u toegang krijgt tot de bijbehorende website in NT2 SCHOOL. Op de website vindt u de geluidsbestanden en het oefenmateriaal. Voor docenten is AAP - Docentenhandleiding gratis te downloaden.

 

Opzet van de methode

AAP is opgedeeld in drie stappen:

1. luisteren en spreken (auditieve recognitie)
2. beginnende geletterdheid
3. analyse, synthese en automatisering 

 

Deze drie stappen bepalen de opzet van AAP in drie delen:


In deel 1 luisteren de cursisten naar de spraakklanken. De verschillen tussen makkelijk te verwarren klanken, zoals ‘eu’ en ‘uu’, worden aangeleerd door vergelijking. De cursist wordt aangemoedigd om kort te reageren op vragen en om veel gehoorde zinnetjes uit het alledaags taalverkeer levensecht na te spreken. 

Deel 2 gaat over de letters van het alfabet en leestekens. De letters worden getoond in herkenbare situaties, zoals borden op het vliegveld, verkeersborden en merklogo's. Hier worden ook de eerste schrijfoefeningen aangeboden in een speciaal voor deze methode ontwikkeld lettertype (door Mary van den Brandt).

 

In deel 3, ten slotte, begint het echte werk! Alle klanken worden opnieuw aangeboden, maar nu worden ze gekoppeld aan lettertekens. Per les leert de cursist een aantal nieuwe woorden, die aan het eind van de les overzichtelijk worden herhaald. In stripverhaaltjes worden stap voor stap nieuwe klankzuivere woorden gepresenteerd. Ook bouwt de cursist een bestand op van functiewoorden, die nodig zijn om grammaticale zinnen te kunnen maken. 

Level

AAP begint op alfaniveau 0 en eindigt op niveau C. Dit niveau geldt als uitgangspunt voor een reguliere beginnerscursus NT2.

Target audience

AAP is gericht op cursisten die nog niet bekend zijn met de Latijnse lettertekens en het fonetisch principe.

 

De methode is bedoeld voor klassikaal onderwijs. Het biedt ook de mogelijkheid om cursisten van verschillende niveaus tegelijk te begeleiden, omdat de online en schrijfopdrachten ook zelfstandig kunnen worden uitgevoerd.

Authors

Ad Bakker
Ad Bakker (Gouda 1955) behoorde tot de eerste lichting van de Mammoetwet toen hij in 1974 zijn atheneumdiploma behaalde. Het jaar daarop deed hij eindexamen Middelbare Tuinbouwschool en begon zijn loopbaan als bloemen- en groenteteeltleraar in het lager tuinbouwonderwijs waarvoor hij de akte LV haalde. Daarnaast studeerde hij in deeltijd MO-A en MO-B Nederlands.

 

In 1982 vertrok hij naar Curaçao om te werken als landbouw praktijkleraar. In 1987 maakte hij de overstap naar Aruba als leraar Nederlands in het havo en vwo onderwijs. In 1988 begon hij aan de toen kersverse studie Arubaans recht aan de rechtenfaculteit die met de Status Aparte werd opgericht. In 1994 studeerde hij af en ging terug naar Nederland. Hij werd schaatsinstructeur en NT2-docent in Amsterdam.

 

Via een aanvullend programma van de Nijmeegse universiteit studeerde hij in 1996 af in het Nederlandse recht. Vanwege deze achtergrond vatte hij een bijzondere belangstelling op voor Maatschappij Oriëntatie. Voor het ROC van Amsterdam ontwikkelde hij een versneld inburgeringsprogramma voor Surinaamse immigranten. Hieruit ontstonden de methodenNederland in zicht en Kom verder!

 

Sinds 2005 richt hij zich volledig op schrijven. Behalve KNS materiaal heeft hij ook de alfabetiseringsmethode AAP gemaakt en de vereenvoudigde versie van De canon van Amsterdam.Voor Naar Nederland schreef hij het alfabetiseringsgedeelte. Sinds 2007 beheert hij de weblog KNS examen. Wekelijks is daarop van zijn hand en column te lezen. Van 2005 tot 2012 was hij begeleider van Kantlijn, de Amsterdamse schrijfclub voor daklozen.

Product details
Isbn: 9789085065036
Publisher: Boom uitgevers Amsterdam
Dimensions: 24.0 x 17.0 x 2.4 cm
Weight: 655 grams