Vakliteratuur voor NT2-docenten

U wilt meer weten over klassenmanagement, het gebruik van werkvormen in de klas of de beste manieren om feedback te geven. Of u geeft al langer NT2-les, maar gaat nu ook alfabetiseringscursussen geven en u kunt wel wat extra ondersteuning gebruiken. Lesgeven is uitdagend en veelzijdig, en een NT2-docent is nooit uitgeleerd. Gelukkig is er veel vakliteratuur beschikbaar die u helpt om verder te ontwikkelen en te specialiseren. Hier een aantal voorbeelden van uitgaven voor de NT2-docent. 

Didactiek

De NT2-les inrichten, klassenmanagement, instructie, werkvormen: deze en andere didactische vaardigheden worden uitgebreid behandeld in LESvaardig. In Klassiek vakwerk en Handboek Nederlands als tweede taal komt didactiek ook volop aan bod.

 

Feedback geven

Op de juiste manier feedback geven is ontzettend belangrijk in de NT2-les. Door goed te reageren op het taalgebruik van cursisten versterkt de docent het leerproces. Maar wat is adequate feedback? Wanneer werkt positieve feedback het beste, en in welke situaties moeten fouten gecorrigeerd worden? Focus op taal geeft tekst en uitleg over feedback, taalverschijnselen en taalleren. De uitgave geeft handvatten om taalvragen van cursisten beter te kunnen beantwoorden. 

 

Woordenschat

“Without grammar very little can be conveyed, without vocabulary nothing can be conveyed.” De Britse linguïst David Wilkins benadrukte in 1972 al het belang van woordenschat. Om een taal te leren beheersen moeten voldoende woorden bewust aangeleerd worden. In het Handboek Nederlands als tweede taal krijgen woordenschat en woordverwerving veel aandacht. Onder meer het belang van het woordenboek, het onderscheid tussen semantiseren, controleren en consolideren en woordleervaardigheden komen hierin uitgebreid aan de orde. 

 

Grammatica

Grammatica is voor veel docenten een moeilijk aspect van de NT2-les. Cursisten willen vaak weten ‘waarom’, terwijl de regels niet altijd duidelijk zijn. Ook verschillen de meningen over de meerwaarde van expliciet aangeboden grammatica. Antwoorden op prangende grammaticavragen vindt u in Veelgestelde vragen in de NT2-les. Het boek behandelt voornaamwoorden, meervoud, lidwoorden, hulpwerkwoorden en nog veel meer.  

 

Alfabetisering

Anderstaligen die niet of anders gealfabetiseerd zijn staan voor de uitdaging zich eerst het Latijnse schrift eigen te maken, voordat zij de Nederlandse taal kunnen leren. Hoe begeleidt u deze cursisten op de beste manier? De nieuwe digitale schatkist voor alfaleerders DigLin+ bevat oneindig veel oefenmateriaal, ondersteund door beeld en geluid. Bij de alfabetiseringsmethodes AAP, Alfaschrift en Verder met Alfaschrift bieden de docentenhandleidingen heldere aanwijzingen om als docent effectief met de methodes aan de slag te gaan. 

 

Differentiëren

Een heterogene groep cursisten met verschillende instroommomenten en uiteenlopende uitstroomdoelen is meer regel dan uitzondering in NT2-land. Om al die verschillen in goede banen te leiden moet u als docent over flink veel organisatorisch talent beschikken. Een steuntje in de rug kan daarbij best prettig zijn. Het NT2-Cahier Differentiëren beschrijft een praktische methode om in tien stappen succesvol te differentiëren in uw heterogene klas. 

Gebruik het NT2-cahier Differentiëren om in tien stappen succesvol te differentiëren in uw heterogene klas
Lesmateriaal voor cursisten

Het aanbod aan lesmateriaal voor cursisten kan overweldigend zijn. Hoe kiest u materiaal dat aansluit op het niveau en de uitstroomdoelen van uw cursisten? Wat zijn nou eigenlijk de verschillen tussen de beschikbare lesmethodes? In de webshop van Boom NT2 vindt u dankzij de handige filters gemakkelijk het lesmateriaal dat past bij uw lesdoelen en het niveau van uw cursisten. 

 

Lees meer over het kiezen een lesmethode >

Read more