Free shipping within the Netherlands above € 20,-
The most complete NT2 webshop
Worldwide shipping
Due to maintenance, Boom NT2 and NT2school will be temporarily unavailable on Wednesday, April 24th at 9:00 PM. We apologize for any inconvenience.
×
Zingend een taal leren

Zingend een taal leren

Het Engelse tijdschrift Memory & Cognition publiceerde vorige maand de uitkomst van een onderzoek waarin drie groepen Engelstalige proefpersonen in een ‘luister-en-herhaal’ situatie korte zinnetjes moesten leren in een voor hen volkomen vreemde taal. 

De eerste groep moest twintig minuten lang ‘normaal uitgesproken’ Hongaarse zinnetjes nazeggen, de tweede groep ‘ritmisch uitgesproken’ zinnetjes en de derde zinnetjes die in een melodie waren verwerkt.

 

Uit de proef bleek dat de zinnetjes op muziek het beste werden onthouden en gereproduceerd, ook op langere termijn. Hiermee werd voor het eerst wetenschappelijk vastgesteld wat al lang vermoed wordt: gezongen zinnen blijven beter hangen dan uitgesproken. Dit geldt zowel voor zinnen in een bekende taal en als voor zinnen in een vreemde taal. De onderzoekers voegden hier zelf voorzichtig aan toe dat ze nog geen verklaring hadden voor dit verschijnsel.

"Cursisten die meezingen worden bij elk lied weer tot iets nieuws uitgedaagd [...]"

Toen ik dit las, moest ik meteen denken aan de methode Anders nog iets? vanJanJaap de Vries en Helga van Loo. Al tien jaar geleden schreef JanJaap de Vries veertien liedteksten met typische NT-2 onderwerpen en zette ze op een cd waarbij hij zichzelf op gitaar begeleidde. Helga van Loo bewerkte deze teksten tot een bundel oefeningen in veertien lessen. Ik heb in mijn lessen inmiddels veel gebruik gemaakt van deze liedjes en mijn ervaringen zijn zeer positief. De kracht ervan is de afwisseling in stijl en tempo. Cursisten die meezingen worden bij elk lied weer tot iets nieuws uitgedaagd: ze moeten blijheid, droefheid, vrolijkheid, vermoeidheid of levenslust kunnen vertolken. Sommige teksten zijn bluesachtig slepend (Alles is hier anders), andere veel sneller met hier een daar een neiging naar rap (Hé hallo, hoi en dag). Cursisten die over bovengemiddelde zangkwaliteiten beschikken kunnen hun hart ophalen door een tweede stem in te brengen of variaties in de melodie te bedenken.

Voorproefje

Wie in indruk wil krijgen van het materiaal kan op youtube terecht voor een voorproefje: Wie ben jij? Het eerste lied met meelopende tekst.